المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مقابلة محضرات العلوم

نور البيان
12-23-2011, 09:57 PM
الله يجزاكم خير
ألى يعرف الأسئلة أو إختبار محضرات العلوم في المقابلة بالوزارة يقيدنا

مازن محمد عبده
12-24-2011, 01:30 AM
بليييييييييييز اسئلة مقابلة محضري العلوم

aya khaled
12-25-2011, 11:01 PM
السلام عليكم انا كنت عايزة استفسر عن حاجة انا بكالريوس علوم وتربية ينفع اقدم محضرة علوم ولا لاء وهو عموما التقديم لحد امتى ولو اى حد يعرف اى اسئلة يبلغنا بيها على المنتدى هنا

هانى الرفاعى
12-27-2011, 03:41 PM
السلام عليكم انا كنت عايزة استفسر عن حاجة انا بكالريوس علوم وتربية ينفع اقدم محضرة علوم ولا لاء وهو عموما التقديم لحد امتى ولو اى حد يعرف اى اسئلة يبلغنا بيها على المنتدى هنا

ده الاعلان بس لازم تروحى بنفسك الوزارة وتقدمى بس جربى الاول تقدمى مدرسة افضل
الاعلان بجريدة الانباء 13ديسمبر
الاسئلة سهله ممكن تخديها من اى محضر بمدارس الوزارة عشان فيه cd خاص بكل شىء يهم المحضر
ولو فيه اى اسئلة اخرى انا اجاوب عليها
دة جزء من الاعلان
المادة
ذكور إناث
اللغة الإنجليزية ✓ ✓
اللغة الفرنسية ✓
الرياضيات ✓
الجغرافيا ✓ ✓
الفيزياء ✓
الديكور ✓ ✓
الإلكترونيات ✓
التربية الفنية ✓
التربية البدنية ✓
الحاسوب ✓
التربية الموسيقية ✓
محضرو العلوم ✓اناث
التخاطب )عام / نوعي( ✓ ✓
٭ يتم استثناء التخصصات التالية من شرط الخبرة:
1 الديكور / الإلكترونيات )بنين / بنات(. 2 التربية الفنية )بنين(. 3 التربية البدنية )بنات(. 4 التخاطب
)بنين / بنات(. 5 محاضرات العلوم )بنات(. 6 تربية موسيقية )بنات(. 7 حاسب آلي )بنات(.

فلوباتير
12-28-2011, 03:58 PM
بس ممكن حد يساعدنا اى نوع من الاسئله ممكن تكون فى محضر علوم ارجو الرد والمساعده وشكرا

دودى 2
12-28-2011, 08:13 PM
بس ممكن حد يساعدنا اى نوع من الاسئله ممكن تكون فى محضر علوم ارجو الرد والمساعده وشكرا

اتمنى أقدر اساعد
سألت زملاء محضري علوم
فيه اسطوانة توجيهات خاصه بمحضرين المختبر
بيجي منها الاسئله
الاسئله بتكون نظري وشفوي
و ده محتوى الاسطوانه

واجبات محضر العلوم

التحضير فن وهواية أكبر منه وظيفة فمحضر العلوم الناجح هو الذي يبدع في عمله ويخلق من حوله جوا من التعاون والتضامن .
ومحضر العلوم يجب أن يقوم بتنظيم الأجهزة وتنسيقها بحيث يسهل تداولها كما أن يقوم بنفسه بتركيب الأجهزة وضبطها والإشراف على تنسيقها وإجراء التجارب والإطلاع على الكتب المقررة حتى يكون ملما بجميع الدروس وبهذا يكسب إحترام الجميع .
فالعمل الذي يدل على الكفاءة هو الذي يكسب الشخص الإحترام والتقدير ويرفع من قيمته ويعلو من قدره .

وتنقسم أعمال محضر العلوم إلى قسمين رئيسين :-
أولا : الأعمال الفنية .
ثانيا : الأعمال الإدارية .
وأظهر الأعمال الفنية مايأتي :-
1-على محضر العلوم أن يعد جدولاأسبوعيايبين فيه جميع دروس العملية في مختبرات العلوم بالمدرسـةومكان كل منها ويحسن أن يكون موضحا بالألوان وأن يوضع في مكان ظاهر بحيث يمكن أن يطلع عليه كل من له صلة بالعمل.
2- إعداد سجل تحضيرلكل من الدروس النظرية والعملية التي يجربها الطـلاببصفه فردية أو صورة جماعية وكذلك تجارب العرض التي يقوم المعلــم بإجرائها كل مرحلة خاص به كالتالي :
أ‌- يتم تسجيل الدروس العمليةأسبوعا، وفي( حالات استثنائية ) تسجل قبل موعد الحصة بأربع وعشرون ساعة على الأقل مع اعتماد الخطة الأسبوعية0
ب‌- ويجب على المحضر اعتماد سجلات تحضير الدروس العمليه من مدير المدرسة كل أسبوعين ومن رئيس القسم كل أسبوع0
ت‌- وإعداد الأدوات والأجهزة المطلوبة في اليوم السابق لكل درس على حدة في الدرج المعد لذلك0
ث‌- والتأكد من سلامة الأدوات ونظافتها ومطابقتها للمطلوب قبل مغادرته المختبر0

دودى 2
12-28-2011, 08:16 PM
سامحوني على الخط
هكتب تاني
واجبات محضر العلوم

التحضير فن وهواية أكبر منه وظيفة فمحضر العلوم الناجح هو الذي يبدع في عمله ويخلق من حوله جوا من التعاون والتضامن .
ومحضر العلوم يجب أن يقوم بتنظيم الأجهزة وتنسيقها بحيث يسهل تداولها كما أن يقوم بنفسه بتركيب الأجهزة وضبطها والإشراف على تنسيقها وإجراء التجارب والإطلاع على الكتب المقررة حتى يكون ملما بجميع الدروس وبهذا يكسب إحترام الجميع .
فالعمل الذي يدل على الكفاءة هو الذي يكسب الشخص الإحترام والتقدير ويرفع من قيمته ويعلو من قدره .

وتنقسم أعمال محضر العلوم إلى قسمين رئيسين :-
أولا : الأعمال الفنية .
ثانيا : الأعمال الإدارية .
وأظهر الأعمال الفنية مايأتي :-
1-على محضر العلوم أن يعد جدولاأسبوعيايبين فيه جميع دروس العملية في مختبرات العلوم بالمدرسـةومكان كل منها ويحسن أن يكون موضحا بالألوان وأن يوضع في مكان ظاهر بحيث يمكن أن يطلع عليه كل من له صلة بالعمل.
2- إعداد سجل تحضيرلكل من الدروس النظرية والعملية التي يجربها الطـلاببصفه فردية أو صورة جماعية وكذلك تجارب العرض التي يقوم المعلــم بإجرائها كل مرحلة خاص به كالتالي :
أ‌- يتم تسجيل الدروس العمليةأسبوعا، وفي( حالات استثنائية ) تسجل قبل موعد الحصة بأربع وعشرون ساعة على الأقل مع اعتماد الخطة الأسبوعية0
ب‌- ويجب على المحضر اعتماد سجلات تحضير الدروس العمليه من مدير المدرسة كل أسبوعين ومن رئيس القسم كل أسبوع0
ت‌- وإعداد الأدوات والأجهزة المطلوبة في اليوم السابق لكل درس على حدة في الدرج المعد لذلك0

دودى 2
12-28-2011, 08:21 PM
ادعولي بالبركة و ربنا يوفقنا جميعا
و ده الباقي

وصف الوظيفة : محضر العلوم

يختص محضر العلوم بإعداد الأجهزة والأدوات والمواد اللازمة للتجارب العلمية ومعاونة معلم العلوم في التحضير للدروس العملية المخبرية كما يقوم بتنظيم وترتيب غرفة التحضير وتنظيف الأجهزة والأدوات والمحافظة عليها والعمل على توفير وسائل الأمن والسلامة في مختبرات العلوم .
ويعمل شاغل هذه الوظيفة تحت الإشراف المباشر لرئيس قسم العلوم والتوجيه الفني للعلوم.
صفات : محضر العلوم
يعتبر محضر العلوم مساعدا للمعلم في انجاح الدرس من الجانب العملي المخبري، ومن هذا المنطلق يتفهم محضـر العلوم واجبه وبذلك تتضح علاقته بالمعلمين ورئيس القسم .
فالعملية التربوية في حقيقتها عملية تعاون بين القائمين عليها والتعــاون
أساسه التقدير والأحترام المتبادل والعمل على أداء الواجب بروح طيبه وتعاون صادق ولذلك فان محضر العلوم الناجح هو الذي يعمل على تحقيـق ما يلي :-
۱- أن يكون محضر العلوم على المام تـام بالمنهـج الدراسـي وموضوعاتـه
والمحتوي العلمي للكتب المدرسية المـقررة في المــادة أوالمواد العلميـة
التي يقوم بتحضير تجاربها . كما يشارك عمليــا وبكفاءة ملموسـه فـي
النشاط العلمي بالمدرسة .
٢- أن يحرص محضر العلوم على التمكن من المادة علميــاوعمليا متخذا من
مهنته منطلقا نحو الاتقان المبدع الخـلاق ، أي أن يكون فنيـا على درجـة
كبيرة من الكفاءة .
٣- المعرفة التامة بإجراءات الأمن والسلامة المطلوبة في مختبرات العلوم وتطبيقها. 4- التواجد الدائم في غرفة التحضير المخصصة له .
٥- صيانة الأجهزة والمواد والأدوات المستخدمة عن طريق فحصها دوريــا
وذلك للتأكد من صلاحيتها.
٦- محضر العلوم يجب أن يكون ملما بكل أعمال المختبرات وتحضيراتهـا في
أي قسم ( فيزياء – كيمياء – أحياء – جيولوجيا ) على أحسن وجه وكذلك
أجهزة غرفة العروض الضوئية .
٧- تطوير الحصة العملية عن طريق إبداء الآراء التي من شأنهـا أن تسهــم
في تحسين وتطوير الأجهـزة والأدوات المستخدمـة . وكذلك الأستعاضـة
عن الأجهزة غير المتوفرة بأجهزة بديلة يوفرها وذلك بصنعها محليا .
٨- لا يجوز لمحضر العلوم الأعتمـاد على الغير في قفـل صنابير الغاز والماء
وقطع التيار الكهربائي أو إعادة الأجهزة الحساسـةإلى مكانهـا أو التأكـد
من حفظ المـواد الخطرة مثــل الصوديوم والفوسفـور بل يجـب عليـه
الأعتماد على نفسـه في ذلك .
٩- عند طلب الأجهزة والأدوات والمواد بالأسلوب المتبع يجب أن يقـدر محضر
العلوم موجودات المختـبر من هذه الأجهزة والأدوات والمواد وإمكاناتـه
وأستهلاكه فلا يغالي في طلب الكميات وأن يعمـل بإستمـرار وبدقـة علي
تسجيل الأستهلاك وخصمـه من العهدة بحيث تكون صورة مافي عهدتـه
وأرصدتها واضحة تماما .
۱۰- يجب أن يكون الإخلاص والإتقان والدقة أساس العمل المخبري ، ومن هنا
فإن الجهد الفردي وروح الإبتكار من أهم الصفات التي يحتاج اليها محضر
العلوم ، وفي ذلك مايساعـده على تحسـين العمل في المختبرات ويجعـل
عمل محضر العلوم خاضعا دوما للدراسة والتجربة والاختبار.

بذلك نسطيع أن نقول أن محضر العلوم الناجح هو المتفهم لواجباته والقادر على الإبتكار والغيرة على مصلحة العمل والحريص على مالديه من عهدة والمتعاون مع زملائة .

aya khaled
12-29-2011, 07:43 PM
[quote=هانى الرفاعى;1939683]ده الاعلان بس لازم تروحى بنفسك الوزارة وتقدمى بس جربى الاول تقدمى مدرسة افضل
الاسئلة سهله ممكن تخديها من اى محضر بمدارس الوزارة عشان فيه cd خاص بكل شىء يهم المحضر
دة جزء من الاعلان

المشكلة ان انا كلية تربية تعليم اساسى قسم علوم والوزارة هنا متطلبش مدرسات علوم الا الكويتيات بس وبصراحة المدرسة الخاصة اللى انا فيها اسلوب الادارة فيها وحش خالص وكرهونى فى المدارس الخاصة

طيب والسى دى اللى بيقولوا علية ده الوزارة هيا اللى عاملاة يعنى واجيبة من اى محضر فى اى مدرسة حكومية ولا مش عند الكل

عادل ذكي
01-01-2012, 02:28 PM
ان شاء الله المقابلة سهلة انا كنت مقدم السنة اللي فاتت ونجحت الحمد لله
لازم تجمعوا معلومات عن مختبرات الاحياء والفيزياء والكيمياء
السي دي بتاعة المحضرين كبيرة بس هحاول ابقي اجيب الاجزاء اللي بتيجي منها الاسئلة واجمعها في ملف وارفعه

ناريمان هبة
01-02-2012, 08:43 AM
ان شاء الله المقابلة سهلة انا كنت مقدم السنة اللي فاتت ونجحت الحمد لله
لازم تجمعوا معلومات عن مختبرات الاحياء والفيزياء والكيمياء
السي دي بتاعة المحضرين كبيرة بس هحاول ابقي اجيب الاجزاء اللي بتيجي منها الاسئلة واجمعها في ملف وارفعه

لو سمحت استاذ عادل بالنسبة لجزء الاسعاف الاولي كبير لازم يتذاكر كله؟؟؟؟؟
انا تخصص كيمياء هل اذاكر مايخص الفيزياء والاحياء ايضا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجو الرد لو سمحت

عادل ذكي
01-02-2012, 02:34 PM
لو سمحت استاذ عادل بالنسبة لجزء الاسعاف الاولي كبير لازم يتذاكر كله؟؟؟؟؟
انا تخصص كيمياء هل اذاكر مايخص الفيزياء والاحياء ايضا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ارجو الرد لو سمحت

بالنسبة للاسعافات الاولية اقريها كمعلومات عامة تنفعك فيما بعد بس الاسئلة فيها بتبقي مش متعمقة يعني اتذكر كان فيه سؤال بيسأل عن معني علامات ارشادية كان من ضمنها حقيبة الاسعافات الاولية والمواد المشعة
بالنسبة لسؤالك التاني
فيه اختبار تحريري كان فيه اسئلة تخص كل المختبرات واسئلة شفوي الفني منها غالبا بيكون في تخصصك والاداري ده كله واحد بالنسبة للمختبرات الاربعة

ناريمان هبة
01-02-2012, 07:33 PM
[quote=عادل ذكي;1943454]بالنسبة للاسعافات الاولية اقريها كمعلومات عامة تنفعك فيما بعد بس الاسئلة فيها بتبقي مش متعمقة يعني اتذكر كان فيه سؤال بيسأل عن معني علامات ارشادية كان من ضمنها حقيبة الاسعافات الاولية والمواد المشعة
بالنسبة لسؤالك التاني
فيه اختبار تحريري كان فيه اسئلة تخص كل المختبرات واسئلة شفوي الفني منها غالبا بيكون في تخصصك والاداري ده كله واحد بالنسبة للمختبرات الاربعة[/qu
جزاك الله خيرا سؤال تاني لو سمحت كم عدد المختبرات في المدرسة وكم عدد المحضرين في المعمل؟وماذا تفعل لو انت محضر كيمياء واكتشفت غياب محضر الاحياء؟
شكرا مرة أخري أستاذ عادل
مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه

عادل ذكي
01-02-2012, 09:03 PM
عدد المختبرات 4 فيزياء وكيمياء واحياء وجيولوجيا
عدد المحضرين حسب الكثافة العددية بالمدرسة بس عادة محضر لكل مختبر
عند غياب احد المحضرين بيكلف رئيس القسم زميله بفتح المختبر ومراجعة سجل التجارب العملية والتوفيق بين التحضير للمختبرين

مفيش داعي للشكر انا كنت مكانكم هنا العام الماضي وربنا وفقني للي ساعدني وشجعني كمان بعد ماكنت يائس من القبول مكنتش اعرف ان الموضوع ابسط مما كنت اتصور
للاسف ذاكرتي ضعيفة والا كنت افتكرت الاختبار بس لو اي سؤال هححاول اجاوبه قدر معرفتي

ناريمان هبة
01-03-2012, 07:33 AM
شكرا جزيلا استاذ عادل ذكي وفقاك الله لما تحبه وترضاه وجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله

عادل ذكي
01-03-2012, 12:29 PM
شكرا جزيلا استاذ عادل ذكي وفقاك الله لما تحبه وترضاه وجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله

السكر لله عز وجل وفقنا الله واياكي لما يحبه ويرضاه

فلوباتير
01-03-2012, 04:07 PM
شكرا جدا على الافاده وربنا يجازيكم خير على تعبكم

عذوبة الكلام
01-07-2012, 07:20 PM
ده الاعلان بس لازم تروحى بنفسك الوزارة وتقدمى بس جربى الاول تقدمى مدرسة افضل
دة جزء من الاعلان
المادة

ذكور إناث

عفوا لكن هل يمكنك توفير هذا السي دي لطفا...

وسؤال اخر هل اسئلة المقابلة تختلف بين محضر احياء الى كيمياء الى فيزياء ام جميعهم لهم نفس الاسئلة

رجاءا اريد السي دي في اقرب وقت ممكن (*donia_1*)

وشكرا للجميع :Mircie:

عادل ذكي
01-08-2012, 12:01 PM
اسطوانة التوجيهات حجمها كبير يزيد عن 600 ميجا ويصعب رفعها علي الانترنت لان ملفات الوورد بها مزودة بالصور مما يزيد من حجمها

سأقوم برفع ملف به اجهزة معمل الفيزياء مصنفة حسب فروع الفيزياء ولكن بدون صور
اتذكر احد أسئلة الاختبار شفوي الموجه اعطان اسماء خمسة اجهزة فيزيائيةوطلب مني تصنيفها

ناريمان هبة
01-08-2012, 01:02 PM
كالعادة شكرا استاذ عادل وجعل الله مساعدتك لنا في ميزان حسناتك انا تخصص كيمياء والاسطوانة كبيرة مش عارفه اذاكر ايه ولا ايه ياريت تفيدني لو سمحت وهي المقابلة بتتحدد بعد الاتصال بكام يوم لو سمحت؟

عادل ذكي
01-10-2012, 08:56 AM
كالعادة شكرا استاذ عادل وجعل الله مساعدتك لنا في ميزان حسناتك انا تخصص كيمياء والاسطوانة كبيرة مش عارفه اذاكر ايه ولا ايه ياريت تفيدني لو سمحت وهي المقابلة بتتحدد بعد الاتصال بكام يوم لو سمحت؟

السلام عليكم

للاسف اختبرت فيزياء لكن اتذكر ان اللي اختبروا كيمياء قبلي كانوا جالهم سؤال عن الطرق المختلفة للتعبير عن تراكيز المحاليل وطريقة تحضير المحاليل ابتداءا بحساب الوزن والمعايرة وفي التحليل الكهربائي وأمثلة علي تفاعلات الخطرة واستخدام خزانة الغاز في اجراءها وكان بيديهم تجربتين وبيسألهم لو كانوا في نفس الوقت فايهم انسب انها تتعمل في الفصل وايهم انسب تتعمل في المختبر طبعا ببساطة بنحكم بناء علي مدي خطورتها واذا كنا هنحتاج خزانة الغاز في عملها او لأ وكمان مدي سهولة نقل الادوات
برضه ممكن تتسألي في بعض المواد المشهورة بخطورتها وطريقة حفظها
ولو عرفت من زمايلي اسئلة تاني هبقي اكتبها
بالنسبة للمقابلة انا اتصلو بيه الخميس وحددولي المعاد تقريبا الثلاثاء او الاربعاء يعني مكملتش اسبوع والنتيجة بتتعلق في الوزارة تاني يوم وان شاء الله تكونوا من الناجحين

ناريمان هبة
01-10-2012, 11:39 AM
السلام عليكم

للاسف اختبرت فيزياء لكن اتذكر ان اللي اختبروا كيمياء قبلي كانوا جالهم سؤال عن الطرق المختلفة للتعبير عن تراكيز المحاليل وطريقة تحضير المحاليل ابتداءا بحساب الوزن والمعايرة وفي التحليل الكهربائي وأمثلة علي تفاعلات الخطرة واستخدام خزانة الغاز في اجراءها وكان بيديهم تجربتين وبيسألهم لو كانوا في نفس الوقت فايهم انسب انها تتعمل في الفصل وايهم انسب تتعمل في المختبر طبعا ببساطة بنحكم بناء علي مدي خطورتها واذا كنا هنحتاج خزانة الغاز في عملها او لأ وكمان مدي سهولة نقل الادوات
برضه ممكن تتسألي في بعض المواد المشهورة بخطورتها وطريقة حفظها
ولو عرفت من زمايلي اسئلة تاني هبقي اكتبها
بالنسبة للمقابلة انا اتصلو بيه الخميس وحددولي المعاد تقريبا الثلاثاء او الاربعاء يعني مكملتش اسبوع والنتيجة بتتعلق في الوزارة تاني يوم وان شاء الله تكونوا من الناجحين
امين يارب العالمين ربنا يجعله في ميزان حسناتك ان شاء الله بس لوسمحت هو انا لازم اذاكر كل ما يتعلق بالاحياء والفيزياء والجيولوجيا الموجود في الاسطوانة علما باني كيمياء

عادل ذكي
01-11-2012, 12:42 PM
هو الاختبار التحريري بيكون اسئلة عامة مش متعمقة في كل الفروع بس اهميته في التقييم مش كبيرة زي المقابلة التي بتكون عاددة مركزة في تخصصك

ناريمان هبة
01-11-2012, 03:57 PM
[quote=عادل ذكي;1953202]هو الاختبار التحريري بيكون اسئلة عامة مش متعمقة في كل الفروع بس اهميته في التقييم مش كبيرة زي المقابلة التي بتكون عاددة مركزة في تخصصك[/quote
اعذرني استاذ عادل اسئلة عامة زي ايه لو سمحت وهل هي موجودة في الاسطوانة؟ جزاك الله خيرا واعذرني مرة اخري علي كثرة الاسئلة ولك جزيل الشكر]

سامر77
01-12-2012, 12:42 AM
بصوا يا جماعه والله الموضوع ابسط منه مفيش اللجنه بتاعت الاختبار تقريبا 3 افراد
واحد بيسأل عن واجبات المحضر
التانى بيسأل فى تخصصك عن اشياء فى المختبر انا سألنى عن الفرق بين مختبر الاحياء وومختبر الكيمياء بس التصميم وليس فى الادوات
التالت بيقيس سرعه البديهه لدى الشخص وانا اتسألت عن لو فى مدرس احياء ومدرس كيمياء عايزين يخشوا المختبر مين اللى يخش ادخل مين فيهم
وكانت الاجابه ان كل ماده لها مختبر خاص بيها وان لو هم مسجلين كل واحد يخش مختبره والله الموفق

ناريمان هبة
01-15-2012, 12:02 PM
يا جماعة يعني اسئلة الامتحان التحريري اللي شامل كل التخصصات من الاسطوانة ؟

hsihab
01-26-2012, 05:21 AM
لو سمحت يااستاذ عادل انا تخصص فيزياء زى حضرتك ومقدمه السنه دى ان شاء الله ياريت تفيدنى اسئلة التخصص هتكون فى ايه بالظبط لان مش هنقدر نزاكر الفيزيا كلها مع العلم انى متخرجة من 5 سنوات ومش مزاولة للمهنه بادرس علوم
ياريت تفيدنى وجزاك الله خيرا عنا

tasneemkhanfer
01-29-2012, 05:26 PM
مرحبا بس بدي أسأل أنا قابلت لمحضرة علوم ولم أنجح هل يحق لي مقابلة ثانية وما هي الإجراءات فيدوني الله يريحكم وهادي الأسطوانة من وين ممكن أحصلها بتحديد المكان

جهاد سعيد
01-30-2012, 11:54 AM
السلام عليكم
انا مقدمة لمحضر علوم من اول ماتقديم اتفتح ولسة ماتصلوش بيا عشان المقابلة
هل اتصلوا بأحد وبدات المقابلات ولا لسة؟ وايه اللى حصل فيها؟
شكرا

hsihab
01-30-2012, 06:04 PM
وعليكم السلام ا-جهاد انا كمان مقدمه ولسة مطلبونيش هو انتى تخصص اية وياريت نكون على تواصل يعنى اللى يتصل بها الاول وتقول على الى حصل ونفيد بعضنا وربنا يوفق الجميع

جهاد سعيد
01-31-2012, 04:01 PM
السلام عليكم
اهلا hsihab
شكرا على ردك انا تخصص كيمياء انشأالله نكون على تواصل واول مايتصلوا بيا هاكتبلك وربنا الموفق لما يحبه ويرضاه

hsihab
01-31-2012, 07:03 PM
ان شاء الله خير ياا-جهاد انا تخصص فيزياء بس انا مش عارفة هيسالوا فى التخصص بس ولا هيسالونى فالكيمياء والاحياء يلريت لو حد عارف يفيدنا ولو فى جميع التخصصات يبقى حد معرفتنا ايه مش معقول هاذاكر الكيميا كلها او الاحياء ربنا ييسر لنا امورنا

جهاد سعيد
02-02-2012, 03:17 PM
سلام عليكم
وانا مش عارفة قالولى انى اركز على التخصص الاول ثم اقراء اللى باقى فى الاسطوانة قرأة سريعة

جهاد سعيد
02-02-2012, 03:20 PM
اخر اخبار وصلتلى انهم حاليا بيعملوا مقابلات مع المدرسين الكويتين ولسة الوافدين ولم يبدأوا مع محضرين العلوم حتى الان
يامسهل

جهاد سعيد
02-02-2012, 03:34 PM
لو سمحتم هل فى حد عارف الاجابة على السؤال ده؟
اذا كانت هناك اكثر من صف يريد الدخول للمختبر ماذا تفعل؟

اوماذا تفعل إذا تصادف وجود حصتين فيزياء والمتاح مختبر واحد؟

سامر77
02-03-2012, 03:42 PM
هو السؤال مش بيبقا كدا السؤال عن لو هناك حصه كيمياء وحصة احياء ولا يوجد سوى مختبر واحد فقط ماذا تفعل اعتقد ان الاجابه ان كل مادة لها المختبر الخاص بها ولا يمكن ان يتصادف وجود حصتين لمادتين فى نفس المختبر
ام لو ماده واحده فهو لابد ان يكون مبلغ عن الحصه قبلها بيوم حتى يتسنى تحضير الادوات والتجارب ومن بلغ قبلها هو الذى يدخل والله اعلم

جهاد سعيد
02-04-2012, 04:02 PM
شكرا ا-سامر على الرد
انا وجدت هذاالسؤال من ضمن الاسئلة فى الاسطوانة ومش عارفة الغرض منه معرفة اذا حدث خطأ فى وضع الجدول هتعمل ايه
وانا عايزة اعرف هو مين المسئول عن وضع الجدول ادارة المدرسة ام محضر المعمل

ناريمان هبة
02-05-2012, 12:56 AM
الاجابة لو حدث تعارض يتم التحديد حسب التجربة واحتياجاتها اذا كانت تتطلب استعمال تمديدات الماء او الغاز او خزانة الغازات الموجودة في المختبر وايضا حسب امكانية نقل ادوات التجربة الي الفصل حيث تنقل الادوات البسيطة

ناريمان هبة
02-05-2012, 12:57 AM
انا كمان تخصص كيمياء

جهاد سعيد
02-07-2012, 02:52 PM
شكرا ا-ناريمان

جهاد سعيد
02-07-2012, 03:41 PM
ماهى اجابة السؤال ده

3- ماهى الادوات المستخدمة لمعايرة تركيز حمض وقاعدة مثل HCL ,NaOH وايمهما المراد بكشف التركيز ولماذا

dolldina
02-08-2012, 01:10 AM
لو سمحتم ممكن حد يقولي الاقي السي دي اللي فيه الاسئله فين بلييييييييييييييييييييييز

فلوباتير
02-08-2012, 02:16 PM
انا تخصص بيولوجى (حيوان وكيمياء) ممكن تكون الاسئله فى الاحياء والكيمياء معا ارجو الافاده
وارجو اى شخص لديه اسطوانه الاسئله ينزلها ارجوكم

جهاد سعيد
02-08-2012, 04:31 PM
الاسطوانة اللى معايا فيها شرح دليل محضر المعمل وفيها ملف صغير يحتوى على الاسئلة دى فقط وبدون اجابات
المقابلة الشخصية لمحضرى العلوم
1- ماهى مهام المحضر
2- ماتفعل عند سقوط طالب فى المعمل
3- ماهى الادوات المستخدمة لمعايرة تركيز حمض وقاعدة مثل HCL ,NaOH وايمهما المراد بكشف التركيز ولماذا
4- ماهى اهم صفات المحضر
5- كيف تفعل اذا وجدت مادة ليست موجودة فى احد التجارب التى سوف تعمل غدا؟(اهم سؤال على ما اعتقد لان معنى السؤال ان فى اهمال انك ما تعرف ان عند مادة نافصة الا قبل التجرب بيوم المفروض ان تعمل جرد اسبوعى وتحضر التجارب واذا كان فى شى ناقص لابد من اخبار رئيس القسم واحضارة من المخازن بناء على محضر الجرد )
6- هل المفروض يحضر المحضر المادة العلمية للتجربة ولما
7- ماهى المولية والعيارية
8- اذكر تركيز المحلول فى خلية جلفية كهربية
9- كيف تحضر مادة صلبة ذات تركيز 2 مول
10- زجاجة حمض الكبريت مكتوب عليها ان التركيز 98% كيف تحضر 20% منها
11- ما تفعل عند الاحساس بتسرب غاز
12- ماهى العهد وما اهميتها
13- اذكر كم محضر فى المختبر
14- اذا كان زميلك محضر احياء واضر للغياب ولديه درس فى نفس اليوم ماذا تفعل
15- اخبرك رئيس القسم بان التجربة التالية (تفاعل فلز الصوديوم مع الكلور ) هو درس الغد من تتوقع ان يقوم بعمل التجربة ولما وكيف الاحتياطات الخاصة بالتجربة ان وجدت
16- ما انواع الطفايات فى المختبر
17- من المسئول عن النظافة العامة والمسئول عن تجميع المواد وتخزينها وتفريغ انابيب الاختبار
18- اذكر سبب عدم اجراء تجربة مع المثال
19-اذا مر المفتش التوجى للعلوم كيف تحب ان يرى معملك
20- ما هى اصول التعاون بينك وبين الادارة وهيئة التدريس
21- من المسئول المباشر لك
22- كيف ترى مهنة محضر العلوم
24 ما هي خزانة جمع الغازات وما وظيفتها – ما وظيفة المضمار الهوائي – جهاز كب- الميكروتوم- الميكرومتر القدمة ذات الورنية الاسفيرومتر
25 كيف يمكن ترتيب مختبر الفيزياء – الأحياء- الجيولوجيا – الكيمياء
26 ما الفرق بين طريقة الترتيب الراسي والأفقي وأيهما أفضل
27 ماذا تفعل إذا تصادف وجود حصتين فيزياء والمتاح مختبر واحد
28 ما هي أنواع الصخور
29 كم عدد المختبرات في المدرسة كم عدد الكراسي في كل مختبر
30 ما الفرق بين المسامية والنفاذية
31 ما هي الطريقة الصحيحة لحفظ الصوديوم – الفوسفور الأبيض
32 ما هي سجلات المحضر

جهاد سعيد
02-08-2012, 04:39 PM
ارجو ان اكون افادتكم واذا كان مع احد اسئلة اخرى يضيفهلنا
وعندى سؤال لمحضرين الكيمياء يوجد فى جزء الكيمياء كمية مركبات كيميائية كتيرة برمزها الكيميائى هل كلها حفظ والسؤال عنها يجى اذاى

dolldina
02-08-2012, 11:26 PM
ثانكس جهاد بس مفيش حاجات تاني تتذاكر

ahmednashat
02-09-2012, 02:15 AM
السي دي عندي يا جماعة بإذن الله أحاول أرفعه لكم
تقريبا كل الأسئلة بتيجي منه

dolldina
02-09-2012, 02:51 AM
لو سمحتم كنت عايزه تعرف ف حاجه اسمها ثاني كبريتور الكربون؟
وسؤال اخر:
هل الزايلين نفسه هو الزايلول؟

dolldina
02-09-2012, 02:53 AM
ميرسي يا احمد ياريت ف اقرب وقت بلييييييييز

جهاد سعيد
02-09-2012, 12:04 PM
السي دي عندي يا جماعة بإذن الله أحاول أرفعه لكم
تقريبا كل الأسئلة بتيجي منه

ياريت يا ا- احمد فى اقرب فرصة
جزاك الله خيرا

جهاد سعيد
02-09-2012, 12:11 PM
يا جماعة انا اكتشفت انهم بدئين مقابلات محضرين علوم من يوم 16/1
ولسة ماتصلوش بيا لغاية دلوقتى وانا مقدمة من14/12اية اللى بيحصل حد يفيدنى

hsihab
02-09-2012, 01:56 PM
الاخت جهاد انا رحت سالت وقالولى ان التوجية نفسة اللى بيمتحن واخدين اجازة من يوم 25 -1 وهيبدوا تانى من اول الاسبوع الجاى ومتقلقيش ان شاء الله خير

جهاد سعيد
02-09-2012, 11:43 PM
شكراhsihab
انشأالله هاروح اسأل الاسبوع الجاى واللى ربنا كتبه هيكون
جزاك الله خيرا

ahmednashat
02-11-2012, 02:20 AM

إليكم اسطوانة محضري العلوم
تم رفعها على الميديا فاير
لا تنسونا من صالح دعائكم
والله تعبت فيها جداااااااااااااااااا
والله المستعان

الدليل المصور للمحافظة على الأدوات والمواد الكيماوية في مختبرات العلوم
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTePqueQpP2oAQuNAQXQS5KFnF4I_Hld 9w0WVqblzmy3uU9LNC7-IPu6oU2

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?4vc104bf148e8ue)

نموذج تصنيف الأدوات على الخزانات في المختبر
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTePqueQpP2oAQuNAQXQS5KFnF4I_Hld 9w0WVqblzmy3uU9LNC7-IPu6oU2
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?5555j5u85di54vp)

الدليل المصور للأمن والسلامة في مختبرات العلوم

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?43oc427vxrtm9ko)

الوصف الوظيفي والواجبات النماذج لمحضر العلوم

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?h2e9464i39hhxbm)

نموذج تقرير سير الاختبارات العملية

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?jabxxcxdipdlezz)

دليل استخدام نماذج العهد المخبرية

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?89o8254gfg2xuv2)

دليل التقنيات التربوية لجميع المراحل

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?lbzlzlz6ycovjh8)

دليل هواتف مختبرات العلوم

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?zwy8nvofh7z943j)

مذكرة صيانة الأجهزة المخبرية

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?aamzbr848eoqugy)

تطوير وتحديث مختبرات العلوم

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?ht6iqs6ub3jjx1o)

عهدة الجيولوجيا المصورة2

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?apauu5maambf9ez)

دليل مطفأة الحريق

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?5an21k7ar3hxd8h)

العهدة المصورة للكيمياءعام

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?6b6ejn27e8p6eme)

عهدة الأحياء المصورة

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?egf1c8cmey7qzaq)

عهدة الفيزياء المخبرية عام

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?796swu1ndt50g0z)

عهدة المرحلة الابتدائية المصورة

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?njv336e7wm7dvqt)

عهدة مصورة للمرحلة المتوسطة

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSkh6hF19m9Wjm5G3Jb5eAgsDcp3lT08 nzg9BzKqmllUSsOmBxH83xnLE9v_Q (http://www.mediafire.com/?d5yce7rkocnxn31)

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQemhKYK0iuSa_FGfAGd0lDq-cvEmXB4Q6E8NjQOsRJiVld4TGildnkT6fKgA

dolldina
02-11-2012, 02:29 AM
جزاك الله كل خير يا استاذ احمد والله انقذتنا
بس النماذج دي المفروض احفظ اللي بها ؟

dolldina
02-11-2012, 02:53 AM
لو سمحتم ف حد عنده الاسئله اللي بتيجي فالامتحان والمقابله لو سمحتم

ahmednashat
02-11-2012, 05:49 AM
لو تمكنتي من حفظ النماذج دي يبقى انجاز
وهي إن شاء الله أسئلة الوزارة
وبالتوفيق للجميع إن شاء الله

جهاد سعيد
02-11-2012, 02:40 PM
جزاك الله خيرا ا- احمد
كان فى 4 ملفات مابيفتحوش عندى واخدتهم من عندك وفتحوا الحمد لله
ربنا يجعلهم فى ميزان حسناتك

جهاد سعيد
02-11-2012, 03:12 PM
لو سمحتم كنت عايزه تعرف ف حاجه اسمها ثاني كبريتور الكربون؟
وسؤال اخر:
هل الزايلين نفسه هو الزايلول؟
انا بحثت فى النت على الكربيتور فوجدت ان كبريتور الهيدروجين هو نفسه كبريتيد الهيدروجينh2s
لذلك بحثت عن ثانى كبريتيد الكربون هو سائل سام قابل للاشتعال
اما الزيلين هو الزيلول
http://encyc.reefnet.gov.sy/?page=entry&id=254950

dolldina
02-12-2012, 01:04 AM
جزاكم الله كل خير يا رب وتنجحوا كلكم
بجد مش عارفين انا كنت محتاسه ازاي
:)
وانا كمان بدور علي اسئله المقابله ولو عرفت اسئله جديده غير اللي هنا هقولهالكم

حراء
02-12-2012, 01:16 AM
السلام عليكم جميعا لو سمحتم عندى سؤال مش عارفة اجابتة هو متى لا يتم اجراء التجربة مع مثال:con2:

حراء
02-12-2012, 01:19 AM
انا تخصص كيمياء ومقدمة يوم 26 -1 ولسة متصلوش علية الى الان

فلوباتير
02-12-2012, 07:41 AM
جزاك الله خيرا ا- احمد
كان فى 4 ملفات مابيفتحوش عندى واخدتهم من عندك وفتحوا الحمد لله
ربنا يجعلهم فى ميزان حسناتك
الاخت جهاد هما ما اتصلوش باى احد ولكن ذهبنا الى هناك وحددنا ميعاد للامتحان فانصحك بالتوجه فى اقرب وقت لتحديد موعد امتحانك لان لما ذهبنا وجدنا نتائج لافراد قاموا بالامتحان وبالتوفيق ان شاء الله

hannazorro
02-12-2012, 12:40 PM
نرجو من الاخوة اللي قدموا اوراقهم و لم يتصل بهم احد لكي يقوم بتحديد موعد الاختبار بالذهاب الي مبني رقم 2 بوزارة التربية و التعليم في الشويخ و الذهاب الي ادارة الاختبارات و التنسيق و للعلم فمقر الاختبار هو رابطة معلمي العلوم الكويتية بمنطقة النزهة - قطعة رقم 1 - شارع قريش ملحق بمدرسة ثانوية العصماء بنت الحارث

ناريمان هبة
02-12-2012, 07:36 PM
نرجو من الاخوة اللي قدموا اوراقهم و لم يتصل بهم احد لكي يقوم بتحديد موعد الاختبار بالذهاب الي مبني رقم 2 بوزارة التربية و التعليم في الشويخ و الذهاب الي ادارة الاختبارات و التنسيق و للعلم فمقر الاختبار هو رابطة معلمي العلوم الكويتية بمنطقة النزهة - قطعة رقم 1 - شارع قريش ملحق بمدرسة ثانوية العصماء بنت الحارث
الكلام ده اكيد يا جماعة بدل ما الواحد يروح علي الفاضي الظروف لا تسمح نرجو الافادة لو سمحتم وربنا يوفق الجميع

حراء
02-12-2012, 09:21 PM
انا كمان والله محتارة مش عارفة اروح اسأل بكرة ان شاء الله ولا استنى شوية بدل ما اضرب المشوار المحترم دا على الفاضى والظروف لا تسمح

حراء
02-12-2012, 09:23 PM
ياريت حد يفيدنا ياجماعة ولو روحنا الوزارة هيعطونا ميعاد للامتحان فعلا فيدونا الله يكرمكم

hsihab
02-13-2012, 03:01 AM
يجماعة الكلام دة مش صحيح على الاقل بالنسبة لمحضرى العلوم انا رحت الوزارة وسالت قالوا انهم امتحنوا ناس على مدة 6 ايام والللى هيمتحنوا الاسبوع دة اتصلوا بيهم بردة ولسه هيتصلوا باللى هيمتحنوا الاسبوع الجاى والاتصال دة هيكون على اخر الاسبوع ومفيش حجز للامتحانات اننا سمعت بكدة ولما رحت احجز قالولى مفيش الكلام دة ولو عايزين تتاكدوا واحدة تروح وتسال تانى ولو فيه جديد تقول لنا وربنا يوفق الجميع

جهاد سعيد
02-13-2012, 04:31 AM
انا روحت سألت وقالتلى نفس الكلام انهم حددوا المجموعة اللى هتمتحن الاسبوع ده خلاص ولما التوجيه العلوم يحددوا مواعيد جديدة للمقابلة هيتصلوا بيا وقالتلى انها علمت على اسمى بدون حجز ولا تحديد ميعاد ربنا يسهل

جهاد سعيد
02-13-2012, 04:38 AM
هل فى حد عارف اسئلة الشفوىفى الكيمياء السنة دى بتيجى اذاى عشان سمعت ان الامتحنات اصعب من السنة اللى فاتت لو حد عرف يجيبها ياريت يقولنا
عشان اعرف اذاكر ايه فى الكيمياء ولا اكتفى باسطوانة محضر العلوم
ارجو الافادة بجد لأن أعصابى بدأت تتعب

hannazorro
02-13-2012, 08:58 AM
بالنسبة لكافة الاخوة شوف لو الظروف مش تسمح ممكن ترفقوا اسماءكم الثلاثية واحنا بمشيئة ربنا هنروح نحدد لكم الميعاد هو للاسف متهيالي انه سياسة المنتدي لا تسمح برفع ارقام تليفونات او ايميلات علي الاقل كنتوا رفعتوا ارقام ازواجكم و كنا تواصلنا معهم و الله ولي التوفيق و الكلام اكيد و تم بالامس امتحان الدفعة الاولي بعد اجازة نصف العام و اللي مش مصدق يقدر يروح العنوان في منظقة النزهة- قطعة 1- شارع قريش - جنب مدرسة العصماء بنت الحارث الثانوية فيه مقر رابطة معلمي العلوم الكويتيةويتاكد النهاردة الساعة 5 مساءا

hannazorro
02-13-2012, 09:00 AM
يجماعة الكلام دة مش صحيح على الاقل بالنسبة لمحضرى العلوم انا رحت الوزارة وسالت قالوا انهم امتحنوا ناس على مدة 6 ايام والللى هيمتحنوا الاسبوع دة اتصلوا بيهم بردة ولسه هيتصلوا باللى هيمتحنوا الاسبوع الجاى والاتصال دة هيكون على اخر الاسبوع ومفيش حجز للامتحانات اننا سمعت بكدة ولما رحت احجز قالولى مفيش الكلام دة ولو عايزين تتاكدوا واحدة تروح وتسال تانى ولو فيه جديد تقول لنا وربنا يوفق الجميع
يا عزيزي روح النهاردة و بكره مقر الرابطة و اسال ساعتها هتصدق انه الكلام الي بينقال صحيح مئة بالمئة و لا غبار عليه و شكر مقر الرابطة النزهة قطعة 1 شارع قريش ملحق ثانوية العصماء بنت الحارث مقر رابطة معلمي العلوم الكويتية الساعة الخامسة مساءا و شكرا

حراء
02-13-2012, 10:51 AM
انا روحت الوزارة فعلا النهاردة والموظفة قالتلى انا مقدرش احددلك ميعاد للامتحان لانى بتصل بالناس لما التوجيه يقولى فانصحكو اللى ظروفو متسمحش ميروحش يسأل لان مفيش حد هيفيدو بحاجة

حراء
02-13-2012, 12:05 PM
هل فى حد عارف اسئلة الشفوىفى الكيمياء السنة دى بتيجى اذاى عشان سمعت ان الامتحنات اصعب من السنة اللى فاتت لو حد عرف يجيبها ياريت يقولنا
عشان اعرف اذاكر ايه فى الكيمياء ولا اكتفى باسطوانة محضر العلوم
ارجو الافادة بجد لأن أعصابى بدأت تتعب

اللى انا اعرفو انهم بيسألو فى الامن والسلامة داخل المختبر وممكن يسألك عن اية الادوات اللى بتكون موجودة فى المختبر وممكن يعطيكى مسألة عن تخفيف المحاليل بس انا بالنسبة لية خايفة يسألونى فى التجارب نفسها لان اكيد صعب علينا ان احنا كمان نزاكر التجارب والبتوفيق ان شاء الله

حراء
02-13-2012, 12:07 PM
B]ياريت ياجماعة اللى عارف حد امتحن السنة اللى فاتت او السنة دى وعرف منة الاسئلة يقول عليها علشان كلنا نستفيد وربنا يوفقنا كلنا يارب

حراء
02-13-2012, 12:39 PM
[QUOTE=hannazorro;1984773]بالنسبة لكافة الاخوة شوف لو الظروف مش تسمح ممكن ترفقوا اسماءكم الثلاثية واحنا بمشيئة ربنا هنروح نحدد لكم الميعاد هو للاسف متهيالي انه سياسة المنتدي لا تسمح برفع ارقام تليفونات او ايميلات علي الاقل كنتوا رفعتوا ارقام ازواجكم و كنا تواصلنا معهم و الله ولي التوفيق و الكلام اكيد و تم بالامس امتحان الدفعة الاولي بعد اجازة نصف العام و اللي مش مصدق يقدر يروح العنوان في منظقة النزهة- قطعة 1- شارع قريش - جنب مدرسة العصماء بنت الحارث الثانوية فيه مقر رابطة معلمي العلوم الكويتيةويتاكد النهاردة الساعة 5 مساءطب الله يكرمك لو عندك علم عن الاسئلة اللى اتسألوها امبارح والنهاردة قوليلنا عليها

hsihab
02-13-2012, 01:58 PM
[[طب الله يكرمك لو عندك علم عن الاسئلة اللى اتسألوها امبارح والنهاردة قوليلنا عليها[/ السلام عليكم انا تخصص فيزياء بس زميل زوجى امتحن كيمياء السنه اللى فاتت وقالى عالاسئلة احتياطى يمكن يسالونى فيها وهى عن المولارية والعياريه وحساب التركيز وكشف اللهب ورائحة بعض المحاليل المركزة وحفظ الاحماض والقلويات بتكون ازاى فالمختبر واتمنى ان اكون افدتك وهو عامة نصيب بس احنا بنعمل اللى علينا وكله على الله

حراء
02-13-2012, 06:33 PM
:ok:[[طب الله يكرمك لو عندك علم عن الاسئلة اللى اتسألوها امبارح والنهاردة قوليلنا عليها[/ السلام عليكم انا تخصص فيزياء بس زميل زوجى امتحن كيمياء السنه اللى فاتت وقالى عالاسئلة احتياطى يمكن يسالونى فيها وهى عن المولارية والعياريه وحساب التركيز وكشف اللهب ورائحة بعض المحاليل المركزة وحفظ الاحماض والقلويات بتكون ازاى فالمختبر واتمنى ان اكون افدتك وهو عامة نصيب بس احنا بنعمل اللى علينا وكله على الله

مشكورة وجزاكى الله خبرا:thumbup1:

dolldina
02-13-2012, 11:57 PM
جماعه عايزه اسال سؤال لو سال عن تخفيف المحاليل مسأله
الاجابه تكون ايه
عايزه معلومات عنها افادكم الله

dolldina
02-13-2012, 11:59 PM
وحساب التركيز مسالته بتيجي ازاي ممكن مساعده بليييييييييييز

dolldina
02-14-2012, 02:53 AM
انا لقيت الاسئله دي عالنت ممكن نتعاون معا ونحلها واللي يعرف حل حاجه يكتبها وانا هحاول فيهم انهارده ان شاء الله
اسئله
الاخوة محضرى العلوم عملت مقابلة جيدة مع السادة الافاضل واسئلة المقابلة الشخصية
1- ماهى مهام المحضر
4- ماهى اهم صفات المحضر
5- كيف تفعل اذا وجدت مادة ليست موجودة فى احد التجارب التى سوف تعمل غدا؟(اهم سؤال على ما اعنقد لان معنى السؤال ان فى اهمال انك ما تعرف ان عند مادة نافصة الا قبل التجرب بيوم المفروض ان تعمل جرد اسبوعى وتحضر التجارب واذا كان فى شى ناقص لابد من اخبار رئيس القسم واحضارة من المخازن بناء على محضر الجرد )
15- اخبرك رئيس القسم بان التجربة التالية (تفاعل فلز الصوديوم مع الكلور ) هو درس الغد من تتوقع ان يقوم بعمل التجربة ولما وكيف الاحتياطات الخاصة بالتجربة ان وجدت
17- من المسئول عن النظافة العامة والمسئول عن تجميع المواد وتخزينها وتفريغ انابيب الاختبار
18- اذكر سبب عدم اجراء تجربة مع المتال
20- ما هى اصولالتعاون بينك وبين الادارة وهيئة التدريس
23- هل تاكا فى المختبر ؟وان كان بنعم لماذا واين وكيف؟وان كان بلا ؟لية

dolldina
02-14-2012, 03:01 AM
ياريت اللي يعرف حل سؤال يكتبه لغايه منكمل حل الاسئله كلها

جهاد سعيد
02-14-2012, 11:04 AM
يا جماعة انا لسة جاية من الوزارة وقالتلى تانى نفس الكلام مفيش حجز ولما يتحدد مواعيد جديدة للمقابلة هنتصل بيكى
انتو بتحجزوا فين بالظبط فى الوزارة ولا فى الرابطة

hsihab
02-14-2012, 12:27 PM

العنوان دة صحيح صاحبتى اتصلوا بيها بس بيقلوا امتحانها العصر الاخت هنا هم امتحنوك الصبح ولا اخر اليوم وايه اخبار الاسئلة
وتروح قبلها بكام ساعة وشكرا

حراء
02-14-2012, 08:11 PM
العنوان دة صحيح صاحبتى اتصلوا بيها بس بيقلوا امتحانها العصر الاخت هنا هم امتحنوك الصبح ولا اخر اليوم وايه اخبار الاسئلة
وتروح قبلها بكام ساعة وشكرا

[FONT="Arial Black"اخيرا اتصلو بحد طب هى صاحبتك كانت مقدمة يوم اية؟ وكمان ميعاد امتحانها امتى علشان نتابع معاكى لو سمحتى قوليلنا[/FONT]

hsihab
02-14-2012, 08:20 PM
مقدمة فيزياء ويوم 26- 12
وامتحانها يوم الاحد

حراء
02-15-2012, 12:02 PM
فين اسئلة الناس اللى امتحنو ياجماعة الخير

حراء
02-15-2012, 12:06 PM
انا لقيت الاسئله دي عالنت ممكن نتعاون معا ونحلها واللي يعرف حل حاجه يكتبها وانا هحاول فيهم انهارده ان شاء الله
اسئله
الاخوة محضرى العلوم عملت مقابلة جيدة مع السادة الافاضل واسئلة المقابلة الشخصية
1- ماهى مهام المحضر
3- ماهى الادوات المستخدمة لمعايرة تركيز حمض وقاعدة مثل hcl ,naoh وايمهما المراد بكشف التركيز ولماذا
4- ماهى اهم صفات المحضر
5- كيف تفعل اذا وجدت مادة ليست موجودة فى احد التجارب التى سوف تعمل غدا؟(اهم سؤال على ما اعنقد لان معنى السؤال ان فى اهمال انك ما تعرف ان عند مادة نافصة الا قبل التجرب بيوم المفروض ان تعمل جرد اسبوعى وتحضر التجارب واذا كان فى شى ناقص لابد من اخبار رئيس القسم واحضارة من المخازن بناء على محضر الجرد )
مهام المحضر فنية وادارية هى كتير شوفيها من على النت
عند سقوط طالب تقريبا نعملو تنفس صناعى

حراء
02-15-2012, 12:07 PM
عند الاحساس بتسرب الغاز نفتح النوافذ ونشغل شفاطات الهواء ونغلق محابس الغاز والكهرباء

tasneemkhanfer
02-15-2012, 12:39 PM
ياجماعة إلي 3 أسابيع سئلت السؤال إلي ما بنجح في المقابلة الأولى أكيد بتصلو مرة تانية لمقابلة تانية جاوبوني لكي أرتاح

hsihab
02-15-2012, 01:20 PM
ياجماعة إلي 3 أسابيع سئلت السؤال إلي ما بنجح في المقابلة الأولى أكيد بتصلو مرة تانية لمقابلة تانية جاوبوني لكي أرتاح

عدم الرد مش معناه قلة اهتمام بس معناه ان احنا مش عارفين الاجابة وعن نفسى مش اقدر اجاوبك بالاجابة الصح طيب جربى تروحى تسالى يمكن

hannazorro
02-15-2012, 02:48 PM
اخواني و اخواتي محضرو العلوم انتظرونا بمشية الله يوم الجمعة القادم و سوف يتم عمل محاور مراجعة لكل التخصصات باذن الله نرجو منكم الدعء لاخواتكم بالامتحانات اليوم و كل يوم الرجاء الدعاء اليوم الاربعاء الساعة الخامسة مساء و باذن الله النجاح و التوفق لكم كلكم

hannazorro
02-15-2012, 02:49 PM
بالنسبة علشان اريحكم التركيز عل يمجمل المادة كوجه عام و علي التخصص الذي تقومين بتدريسه و الذي يرجع الي اي مادة تخصصت في دراستها يعني لو تخصصك فيزياء التركيز علي جزء الفيزياء و الاجهزة و كده

hsihab
02-15-2012, 04:18 PM
بالنسبة علشان اريحكم التركيز عل يمجمل المادة كوجه عام و علي التخصص الذي تقومين بتدريسه و الذي يرجع الي اي مادة تخصصت في دراستها يعني لو تخصصك فيزياء التركيز علي جزء الفيزياء و الاجهزة و كده

لو سمحت يااخت هنا جزاك الله خير بس
وضحيلنا اكتر نركز على الفيزياء قوانين وتعريفات ودواير كهربية وكدة ولا الجزء الخاص بالمختبر فى الاسطوانة وربنا يكتب للجميع الخيروشكرا لك

hannazorro
02-15-2012, 06:16 PM
اكيد طبعاً

hsihab
02-15-2012, 06:28 PM
اكيد طبعاً

طيب ازاكر ايه فى القوانين والتعريفات والوحدات الفيزياء كبيرة جدا يعنى هم فى الاسئلة معاكى كانوا متعمقين فى الفيزياء ولا حاجات سطحية ادينى امثلة عن الاسئلة انا تايهة خالص وربنا يجازيكى خير انا اسفة على ازعاجك

حراء
02-15-2012, 07:50 PM
[QUOTE=hannazorro;1985705]اخواني و اخواتي محضرو العلوم انتظرونا بمشية الله يوم الجمعة القادم و سوف يتم عمل محاور مراجعة لكل التخصصات باذن الله نرجو منكم الدعء لاخواتكم بالامتحانات اليوم و كل يوم الرجاء الدعاء اليوم الاربعاء الساعة الخامسة مساء و باذن الله النجاح و التوفق لكم كلكماحنا فى انتظارك وربنا يجازيك كل خير

حراء
02-15-2012, 07:51 PM
:ok:(*939*)فى انتظارك جزاك الله خير

hannazorro
02-16-2012, 02:33 PM
هو احنا للاسف لم يحالفنا الحظ و ننجح و الحمد لله علي ما اصابنا و نشكر الله جزيل الشكر و لكن نرجو من جميع الاخوات التركيز و بصورة جيدة علي كافة انحاء المنهج و للعلم ما تم رفعه من خلال هذا الموقع يعتبر نقطة في بحر و الدليل هيتم رؤيته في الامتحانات غالاسئلة صعبة و للغاية و موضوع النجاح مبني علي حسن التصرف و الاعتماد النفس و هدوء الاعصاب اثناء الامتحان الشفوي و انت تكون علي استعداد لكي ترسمي اي جهاز من اجهزة المختبر حتي في الامتحان الشفوي شكرا لكم نتمنا لكم التوفق و النجاح

ناريمان هبة
02-16-2012, 06:19 PM
[quote]هو احنا للاسف لم يحالفنا الحظ و ننجح و الحمد لله علي ما اصابنا و نشكر الله جزيل الشكر و لكن نرجو من جميع الاخوات التركيز و بصورة جيدة علي كافة انحاء المنهج و للعلم ما تم رفعه من خلال هذا الموقع يعتبر نقطة في بحر و الدليل هيتم رؤيته في الامتحانات غالاسئلة صعبة و للغاية و موضوع النجاح مبني علي حسن التصرف و الاعتماد النفس و هدوء الاعصاب اثناء الامتحان الشفوي و انت تكون علي استعداد لكي ترسمي اي جهاز من اجهزة المختبر حتي في الامتحان الشفوي شكرا لكم نتمنا لكم التوفق و ال
حبيبتي قدر الله وماشاء فعل وعسي أن تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم ان شاء الله المرة القادمه ناجحه ان شاء الله ياريت لو سمحتي تقوليلنا اسئلة التحريري والشفوي ان امكن

حراء
02-16-2012, 06:40 PM
هو احنا للاسف لم يحالفنا الحظ و ننجح و الحمد لله علي ما اصابنا و نشكر الله جزيل الشكر و لكن نرجو من جميع الاخوات التركيز و بصورة جيدة علي كافة انحاء المنهج و للعلم ما تم رفعه من خلال هذا الموقع يعتبر نقطة في بحر و الدليل هيتم رؤيته في الامتحانات غالاسئلة صعبة و للغاية و موضوع النجاح مبني علي حسن التصرف و الاعتماد النفس و هدوء الاعصاب اثناء الامتحان الشفوي و انت تكون علي استعداد لكي ترسمي اي جهاز من اجهزة المختبر حتي في الامتحان الشفوي شكرا لكم نتمنا لكم التوفق و النجاح

قدر الله ماشاء فعل معلش يااختى احنا اسئلتنا كتير شوية النتيجة بتبان بعدها بكام يوم وكمان ازاى بنعرفها

dolldina
02-16-2012, 11:08 PM
جماعه هو الامتحان بيبقي الساعه 5 ؟
انا اتصلو بيا وقالت كده بس شكه اني سمعت غلط
ممكن الافاده

hsihab
02-16-2012, 11:25 PM
جماعه هو الامتحان بيبقي الساعه 5 ؟
انا اتصلو بيا وقالت كده بس شكه اني سمعت غلط
ممكن الافاده

لا انتى سمعتى صح الامتحانات كلها الساعة 5 مساء وربنا يوفقنا

حراء
02-17-2012, 08:35 PM
اخواني و اخواتي محضرو العلوم انتظرونا بمشية الله يوم الجمعة القادم و سوف يتم عمل محاور مراجعة لكل التخصصات باذن الله نرجو منكم الدعء لاخواتكم بالامتحانات اليوم و كل يوم الرجاء الدعاء اليوم الاربعاء الساعة الخامسة مساء و باذن الله النجاح و التوفق لكم كلكم

انتى فين يا هنا احنا فى انتظارك فين محاور المراجعة اللى انتى قولتلينا عليها

عادل ذكي
02-18-2012, 01:40 PM
النتيجة بتتعلق تاني يوم في الوزارة اتمني التوفيق للجميع

انصح بالنسبة للجانب الفني في الفيزياء والكيمياء التركيز علي اسماء الاجهزة وتوزيعها علي الخزانات سواء كانت حرارة او كهربية او خواص مادة والصوت والضوء

hsihab
02-18-2012, 01:56 PM
النتيجة بتتعلق تاني يوم في الوزارة اتمني التوفيق للجميع

انصح بالنسبة للجانب الفني في الفيزياء والكيمياء التركيز علي اسماء الاجهزة وتوزيعها علي الخزانات سواء كانت حرارة او كهربية او خواص مادة والصوت والضوء

شكرا جزيلا استاذ عادل على النصيحة ولكن نتمنى منك المزيد من التوضيح فماهى اسئلة التخصص لمجال الفيزياء القوانين والوحدات والتعريفات ياريت تعطينا امثلة

عادل ذكي
02-18-2012, 05:34 PM
[QUOTE=hsihab;1987371]شكرا جزيلا استاذ عادل على النصيحة ولكن نتمنى منك المزيد من التوضيح فماهى اسئلة التخصص لمجال الفيزياء القوانين والوحدات والتعريفات ياريت تعطينا امثلة[/QUO

والله هي من خلال المناقشة بتيجي الاسئلة بس يكفيكي تكوني ملمة باساسيات الفيزياء ومتتلخبطيش ومتتسرعيش ف الاجابة يعني اتذكر في مقابلتي كان الموجه بدأ السؤال باجهزة قياس والكميات اللي بتقيسه وتصنيفها وبعدين سالني لو عندك كأس مدرجة وقطعة معدنية ازاي تقدر تقيس كثافتها فكرت وقلتله املا الكاس بمية لنقطة معينة عالتدريج واوزنه بعدين اضع القطعة واشوف الزيادة في حجم السائل ووزن القطعة المعدنية ومنهم اجيب الكثافة فابتسم وسالني وهو ايه قانون الكثافة حسيت من ابتسامته اني لخبطت فحاجة فقلتله انا قصدت نعين الزيادة في الكتلة فقالي وايه الفرق بين الكتلة والوزن قلتله الكتلة هي كمية المادة في الجسم وحسب الميكانيكا الكلاسيكية ثابتة مبتتغيرش لكن الوزن قوة جزب الارض للجسم وبيختلف من مكان للتاني فسالناي عالجهاز اللي ممكن اقيس بيه الكتلة قلتله ميزان زو كفتين او حساس فسالني فيه نوع تاني من الموازين فبلمت شوية وانا بحاول افتكر الاسم اللي انا عارفه بس مش قادر اجمعه فقالي هو بيعتمد علي مبدأ انها قوة وزن زي ماقلت الاول فقعدت اعصر دماغي لغاية ماحسيت انه خلاص هينهي المقابلة رحت ربنا الهمني افتكرت قانون هوك بتاع المرونة ومنه افتكرت الزنبرك فرحت قايل علطول الميزان الزنبركي فابتسم وقالي اخيرا والحمد لله نجحت من المرة الاولي

dolldina
02-18-2012, 06:18 PM
انا تخصص كيمياء وفيزياء
يبقي هيسألوني ف الاتنين ؟
ولا ف ايه
اصل انا عامله حسابي ان الاسئله هتكون فالكيمياء
اعمل ايه
اقولهم فالمقابله اننا الاساسي كيمياء والفرعي فيزيا

hsihab
02-18-2012, 06:24 PM
ا-عادل انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه انا فعلا استفدت من كلامك وربنا يزيدك يارب وعقبالنا لما ننجح وشكرا

عادل ذكي
02-18-2012, 08:39 PM
انا تخصص كيمياء وفيزياء
يبقي هيسألوني ف الاتنين ؟
ولا ف ايه
اصل انا عامله حسابي ان الاسئله هتكون فالكيمياء
اعمل ايه
اقولهم فالمقابله اننا الاساسي كيمياء والفرعي فيزيا

ان برضه فيزياء وكيمياء ومسألونيش ولا سؤال ف الكيمياء

اتوقع يكون اللي بيحدد حاجة من الاتنين اما درجات الاختبار التحريري او بيان الدرجات بتاع الكلية والاتنين بالنسبالي كنت افضل في الفيزياء

ا-عادل انا مش عارفة اقول لحضرتك ايه انا فعلا استفدت من كلامك وربنا يزيدك يارب وعقبالنا لما ننجح وشكرا

الشكر لله ربنا يكرمكم وتنضموا لزملاء المهنة (ولو ان اللي بيشتغلها بيلاقي صورة مختلفة كتير عن المتوقع)

حراء
02-19-2012, 12:24 AM
شكرا استاز عادل وانت فعلا من الناس اللى سخرهم الله عز وجل لخدمة الناس جزاك الله خيرا

dolldina
02-19-2012, 12:38 PM
جماعه هو سوال التركيز ممكن يجي ازاي ؟

dolldina
02-19-2012, 12:43 PM
ربنا يكرمك يا استاذ عادل متشكره علي الرد بس ادعيلي امتحن ف الكيمياء :)
واسئله مقابلتك الشخصيه كانت دي بس انا خايفه يسالو ف تعريفات فيزياء

dolldina
02-19-2012, 12:47 PM
والله هي من خلال المناقشة بتيجي الاسئلة بس يكفيكي تكوني ملمة باساسيات الفيزياء ومتتلخبطيش ومتتسرعيش ف الاجابة يعني اتذكر في مقابلتي كان الموجه بدأ السؤال باجهزة قياس والكميات اللي بتقيسه وتصنيفها وبعدين سالني لو عندك كأس مدرجة وقطعة معدنية ازاي تقدر تقيس كثافتها فكرت وقلتله املا الكاس بمية لنقطة معينة عالتدريج واوزنه بعدين اضع القطعة واشوف الزيادة في حجم السائل ووزن القطعة المعدنية ومنهم اجيب الكثافة فابتسم وسالني وهو ايه قانون الكثافة حسيت من ابتسامته اني لخبطت فحاجة فقلتله انا قصدت نعين الزيادة في الكتلة فقالي وايه الفرق بين الكتلة والوزن قلتله الكتلة هي كمية المادة في الجسم وحسب الميكانيكا الكلاسيكية ثابتة مبتتغيرش لكن الوزن قوة جزب الارض للجسم وبيختلف من مكان للتاني فسالناي عالجهاز اللي ممكن اقيس بيه الكتلة قلتله ميزان زو كفتين او حساس فسالني فيه نوع تاني من الموازين فبلمت شوية وانا بحاول افتكر الاسم اللي انا عارفه بس مش قادر اجمعه فقالي هو بيعتمد علي مبدأ انها قوة وزن زي ماقلت الاول فقعدت اعصر دماغي لغاية ماحسيت انه خلاص هينهي المقابلة رحت ربنا الهمني افتكرت قانون هوك بتاع المرونة ومنه افتكرت الزنبرك فرحت قايل علطول الميزان الزنبركي فابتسم وقالي اخيرا والحمد لله نجحت من المرة الاولي[/quote]

معلش يا استاذ عادل زي ايه الاجهزه القياس اللي سالك عليها وايه الكميات اللي بتقسها

hannazorro
02-19-2012, 02:23 PM
مسالة مسالة توفيق و نرجو من الاخوات الاعزاء انه التوكل يكون علي الله مش لازم توصي مين يكون صاحب التوصية مش هيفيد بشي لانه كلام و بس يعني الواحد بيكون موصي اذا نجح صاحب التوصية يبقي ايه فاتح المدن السبعة و اذا رسب فصاحب التوصية يبقي يقول ارادة الله فهي ارادة الله سواء نجحت او رسبت فده شي من عند الله و مفيش كلام تاني المهم تتوقع اي حاجة ممكن في الشفوي انك ترسمي جهاز عادي و وارد يكون انه فيه بعض الغلاسة احيانا في طرح الاسئلة و محاولة الزج بالاخطاء في طريقك لا تحاول ان تخترع او تقول كلام مش علمي لانه كله بيتم تسجليه عليك الهدوء النفسي و كمان الاخير ربه كريم قوي

hannazorro
02-19-2012, 02:26 PM
هو فيه امتحانات النهاردة و بكره علي حد علمي و فيه مواعيد حتي يوم 29/02/2012 و بالنسبة للاخوات اللي مش حالفهم الحظ فالوزارة مكتب التنسيق ذكروا انه ممكن مراجعتهم في موعد شهر بعد الامتحان و علي فكرة اعداد الناجحين بتقل مرة عن مرة فتقريبا ممكن يكون فيه فرصة تانية او مش ممكن و ده يرجع الي حاجة الوزارة و المناطق التعليمية و الله ولي التوفيق

حراء
02-19-2012, 04:00 PM
سئلوكى فى اية فى الشفوى يا اخت هنا انتى لية مش بتردى علينا وتقوليلنا اسئلتك كانت عبارة عن اية سواء شفوى او تحريرى ارجو التوضيح من حضرتك

عادل ذكي
02-19-2012, 10:01 PM
جماعه هو سوال التركيز ممكن يجي ازاي ؟[
ربنا يكرمك يا استاذ عادل متشكره علي الرد بس ادعيلي امتحن ف الكيمياء
واسئله مقابلتك الشخصيه كانت دي بس انا خايفه يسالو ف تعريفات فيزياء
/quote]

ممكن تتسالي في طرق التعبير عن التركيز او خطوات تحضير محلول بتركيز معين وفي ادلة المعايرة والوانها حسب الوسط وهكذا
كمان بالنسبة للتحليل الوصفي تعرفي المجموعات والكاشف بتاع كل مجموعة وهكذا
وعلي فكرة زميلي قالي انهم سالوه عن المجال اللي يحب يتسال فيه واختار الكيمياء ويمكن انا سالوني بس نسيت

[quote]معلش يا استاذ عادل زي ايه الاجهزه القياس اللي سالك عليها وايه الكميات اللي بتقسها

المانومتر وده بيستخدم لقياس ضغط غاز محبوس
البارومتر وبيستخدم لقياس الضغط الجوي
جهاز جنتر وبيستخدم لقياس معامل التمدد الطولي لمادة سلك
الفاندوجراف مولد كهربية ساكنة
البيرومتر وده كان اول مرة اسمع عنه ومعرفتهوش بس عرفت بعد كده انه بيقيس درجات الحرارة المرتفعة

سجر المنسي
02-20-2012, 07:22 AM
طيب انا تخصص كمياء وعلم حيوان هاتسال في ايه بالله عليكم حد يفدني ضروري

مازن محمد عبده
02-20-2012, 03:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ام مازن ومقدمة محضرة علوم يوم 16-12 وبرده محدش اتصل بيا لغاية دلوقتي وزوجي راح انهارده الوزارة عشان ياخدلي معاد قالتلو الموظفة نفس الكلام هنبقى نتصل لما التوجيه يحددو معاد تاني وبرده علمت على اسمي

نور الاسلام المصرى
02-21-2012, 12:23 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين اخواتى الاعزاء اتمنى انى افيدكم ان شاء انا عملت المقابله والحمد لله ربنا وفقنى ولكن لم تكتمل فرحتى لعدم توفيق صديقتى بالمقابله لكن ربنا ان شاء الله هيعوضها خير انا تخصص كيمياء ان شاء الله وبفضله اتمنى افادتكم
اللى عندها سؤال تتفضل تسال وانا هحاول افيدها

حراء
02-21-2012, 12:38 AM
قوليلنا اللى حصل معاكى بالتفصيل فى الشفوى والتحريرى وجزاكى الله خيرا

حراء
02-21-2012, 12:40 AM
انا تخصص كيمياء زيك قوليلى اركز على اية فى المزاكرة

سجر المنسي
02-21-2012, 06:44 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اللهم صل على محمد وعلى آله وصحبه أجمعين اخواتى الاعزاء اتمنى انى افيدكم ان شاء انا عملت المقابله والحمد لله ربنا وفقنى ولكن لم تكتمل فرحتى لعدم توفيق صديقتى بالمقابله لكن ربنا ان شاء الله هيعوضها خير انا تخصص كيمياء ان شاء الله وبفضله اتمنى افادتكم
اللى عندها سؤال تتفضل تسال وانا هحاول افيدها

يا رييت تقولنا كل حاجة بالتفصيل الممل هههههههههه معلش بقي. انتتي كريمه وانسانه خدومه لانك شكلك مسجله مخصوص عشان تعرضي خدماتك وتفيدي اخواتك جزاكي الله خيرا ويا ريت تفيدينا في مساله التركيز بتيجي ازاي وايه صورها معلش انا تقلت عليكي. وكمان انتي سالوكي في تخصصك :yes2:والا خلطبيطة وتقبلي شكري وتقديري قبل وبعد ازعاجك وفي انتظار ردك بفارغ الصبر وكمان الل:thumbup1:ي حطل مع صديقتك وربنا يعوضها خىير ان شااء الله

نور الاسلام المصرى
02-21-2012, 04:23 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا فعلا مسجله مخصوص علشان اقولكم للى حصل معايا واجاوب على اسئلتكم بالنسبه للتحريرى كان ربع ساعه فقط مكون من 3اسئله اولا صح وخطا حوالى 5اسئله ثانيا اختيارى حوالى 5اسئله كمان ثالثا سؤال مقالى عن ترتيب معمل الكيمياء وانواع المواقد وطريقه اطفاء الحريق طرق حفظ الادوات فى معمل الفيزياء دا كان لكل التخصصات كلنا كنا مع بعض وبعد/دا امتحنا الشفوى واحده واحده حسب حضورك الى مكان الامتحان فى مقر الرابطه اما الشفوى انا حاولت اجمع الاسئله بتاع الناس اللى امتحنوا قبلى لكن ما جاء لى انا ومن كان معى غيرها تماما بالنسبه للشفوى علشان ما اطولش عليكم سؤلت ماذا ارى بالمعمل الاعدادىمن اجهزه ثم التخصص كان السؤال عن تخفيف حمض كبريتيك مركز وتجربه الحلقه السمراء بعض الرموز الكيميائيه الصعبه طبعا مثل امين المثيل بروميد المثيل وحمض الاستيك ايضا عن مواصفات خزانه جمع الغازات والناس اللى قبلى سمعت منهم التمييز بين هيدروكسيد الصوديوم وهيدروكسيد الكالسيوم والاحياء سمعت منهم عن الشرائح الحامضيه والقاعديه والمصاريقاوتحضير الغشاء البكتيرى والفيزياء قانون هوك وكمان كان فيه سؤال عن رسم جهاز فولتا متر هوفمان استخدام جهاز كب وايا جاء سؤال عن تفاعل لاسان واختبار اللهب للصوديوم معلش طولت عليكم لكن هذا كل ما حدث معى وما سمعته من غيرى وبالنسبه لموضوع التركيز ماجاء لى ولا فى اليوم اللى امتحنت فيه خالص ولو جاء بيديكى التركيز للملح والكتله الجراميه والحجم وانتى بتحسبى كتله المذاب وبتحضرى المحلول بنفس طريقه الكربونات الموجودة بالاسطوانه وارجو ان اكون افدتكم وربنا يوفق الجميع واخيرا لاتنسونا من صالح دعائكم ولا تنسوا عند دخول المقابله رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدة من لسلنى يفقه قولى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جهاد سعيد
02-21-2012, 05:48 PM
اذيكوا ياجماعة
هذه بعض الاجتهادات فى حل الاسئلة
-كيف ترى مهنة محضر العلوم؟
أعتمدت إلى تعيين محضر العلوم المناسب لكي يكون الساعد الأيمن للمعلم في تحقيق الأهداف المرجوة .

وكما نعلم جميعا إن كل عمل علمي ناجح تجريبيا والتجريب يحتاج إلى عمل مخبري ، فإن محضر العلوم يلعب دورا كبير في نجاح الدروس العلمية والعملية التي تشكل العمود الفقاري للاسلوب العلمي المبني أساسا على الملاحظة والتجريب كما ان محضر العلوم هو الجندي المجهول وراء إنجاح الدروس العملية التي تجري فيالمختبر
يختص محضر العلوم
بإعداد الأجهزة والأدوات والمواد اللازمة للتجارب العلمية
ومعاونة معلم العلوم في التحضير للدروس العملية المخبرية
كما يقوم بتنظيم وترتيب غرفة التحضير
وتنظيف الأجهزة والأدوات والمحافظة عليها
والعمل على توفير وسائل الأمن والسلامة في مختبرات العلوم .

التحضير فن وهوايه اكثر منه وظيفه
..فالمحضرالناجح هو
· الذي يجيد عمله
·ويشيع فيمن حوله جوا من التعاون والثقه
·والذي يجيدفن التعامل فن التخاطب مع الاساتذة وايضا مع الطلاب
·يسعى لتطوير معلوماته
يستكشف ويحاول تحضير المركبات الكيميائية من مكوناتها الاساسية ان وجدت في معملة كتحضير كاشف فهلنج أ من كبريتات النحاس, او محلول نسلر من يوديد البوتاسيوم وكلوريد الزئبق وهيدروكسيد الصوديوم
·و يحاول انتاج الوسائل والشفافيات المطلوبه بدلا من ارهاق ميزانيةالمدرسة او الكلية او الجامعه بمبالغ يمكن الاستفادة منها بامور اخرى
·ويجب عليه ان يقوم بتنظيم الاجهزة وتنسيقها بحيث يسهل تداولها
·وان يقوم بنفسه بتركيب الاجهزة وضبطها واجراء التجارب عليها
· والاطلاع على الكتب المقررة حتى يكون ملما بجميع الدروس ومستعدا بجميع الكواشف والمركبات والاجهزة والادوات المطلوبه للمقررات.
·و ان يكون ملما باجراءات الامن والسلامه
·والمحضر هو المسؤول عن المختبر
ويقصد بالمسؤوليةفي هذة الحالة القيام بالاعمال الفنية والادارية ,
وتحمل ما يترتب من ضياع اموال الدولة التي في عهدته ومسؤليتة
نتيجة للتقصير او الاهمال او الاخلال بالواجب ,او اضاعة الفائدة على الطلاب من جراء عدم استخدام المختبر على الوجة الصحيح
والحل ان يقوم هو بالتخطيط المسبق لكل فصل دراسي
وذلك بوضع خطة للمختبر قبل بداية الفصل الدراسي بوقت
كافي يعدها بعد استلام الجدول
ويطلع عليها الاساتذة لابداء الراي والتوجية والموافقة
ويجب على محضر المختبر التسجيل اليومي لجميع استهلاكات
المختبر من المواد والادوات

الدراسة العملية والتجربة والملاحظة لها أهمية كبيرة في تنمية مدارك الطلاب وقدرتهم الإبداعية ودرجة استيعابهم للمعلومات فالتجارب العملية تساعد على زيادة الفهم لطبيعة العلم، والمختبر المدرسي موقع للتعليم تمارس فيه أعمال مبدئية أساسية تتسم بالبساطة والإثارة والمتعة ، كما أنها تهدف إلى تنمية اتجاهات سلوكية صحيحة ، ويعمل فيه تلاميذ كثيروا العدد قليلوا الخبرة ، يدفع بعضهم حب الاستطلاع والرغبة في الاستكشاف إلى تصرفات قد تضر بالمكان وبالعاملين فيه
المعمل سيبقى أثره كبيراً خلال حياته العملية بعد مرحلة الدراسة فأنه من الواجب علينا أن تؤخذ الأمور المتعلقة بتنفيذ اشتراطات السلامة عند الإنشاء والتجهيز وأثناء العمل بالمختبر المدرسي بعين الاعتبار

ما اهمية سطل الرمل؟
هو من الوسائل الآمنة من وجهة نظر السلامة .
حيث
1-يجب وضـــع إناء مملؤ بالرمل تحت القنينات التي لا يوجد سبيل آخـر لحمايتها
2 -استخدام الرمال والتراب لامتصاص الأحماض المنسكبة علي الأرض
3-اطفاء الحرائق

- ماهى مهام المحضر
الأعمال الفنية مايأتي :-
2- إعداد سجل تحضيرلكل من الدروس النظرية والعملية التي يجربها الطـلاب بصفه فردية أو صورة جماعية وكذلك تجارب العرض التي يقوم المعلــم بإجرائها كل مرحلة خاص به كالتالي :-

٣- إعداد التوصيلات الزجاجية المختلفة اللازمة في تحضـير بعـض الدروس
ووضعها في مكان مناسب ليسهل تناولها عند الحاجـة وكذلـك في عمـل
الثقوب المختلفة في سدادات المطاط والفلين .
٤- ترقيم طاولات المختبر والميكروسكوبات داخل مختبر وتعمل كشوف بأسماء الطلاب في كل فصل مقسمة إلى مجموعات وتعطي رقما يظل قائمـا طول العام الدراسـي وذلك تدعيمـا لنظـام العمل في المختـبر وتحديـدا للمسئولية.
5- يجب وضـع نظام خاص لتسليـم الأدوات التي يخشى عليها من التلف أو
الضياع كالعدسات والمغناطيسات والترمومترات .
6- تنظيم المختبر وغرفة التحضير مع مراعاة تنفيذ إجراءات الأمن والسلامة .
7- وضع قوائم على كل خزانة تبين محتوياتها واعدادها .
8- يكتب إسم الصنف على كل جهاز وفي حالة تكوين الجهاز من أكثر من جزء
يكتب رقمه على كل قطعة .
9- التعرف على جميع الأجهزة والأدوات والمواد المتوفرة في المدرســـة
وطرق التداول والاستخدام الصحيح للمواد والأدوات والأجهزة وكيفيـــة
صيانتها والمحافظة عليها .
۱0- جمع الأدوات والمواد المحضرة للـدرس بعد إنتهـاء الـدرس العلمـي
مباشرة وتسجيل النقص أو التلف أو الكسر إذا وجد وعمل المحضر اللازم
وإرساله إلى الجهات المختصة .

جهاد سعيد
02-21-2012, 05:51 PM
۱1- الإشراف على نظافة المختبر وغرفة التحضير والأدوات والمواد المخبرية.
12- يتم تسجيل جميع الملاحظات التي قد تحدث خلال الـدرس وتؤثر في دقـة
النتائج أو تتطلب مزيد من إجراءات السلامة .
13- إعداد الإجهزة والأدوات والمواد المطلوبة للدرس قبل موعد تنفيذ الحصة
بوقت كافي وذلك حتي يتمكن المعلم من اجراء التجارب قبل الحصة كمـا
يجب التأكد من سلامة الإجهزة والأدوات وصلاحيتها للعمل .
14- في حالة عدم توفر جهاز أو أدوات أو مواد يعمل المحضر علي توفـيرها
سواء بالحصول عليها من مخازن الوزارة أو الاستعارة من مدارس قريبة
أو الشراء من السوق المحلي أو عمل اداه بديله .
المهام الادارية
من الأهمية أن تتوفر في المختبرات جميع الأجهزة والأدوات والمواد المخبرية اللازمة لتنفيذ جميع الأنشطة والتجارب العملية التي يشتمل عليها المقرر الدراسي وعلي محضر العلوم الدور الأساسي والرئيسي في توفير هذه المتطلبات والنقص في هذه الأدوات والأجهزة والمواد المخبرية من خلال إستخدام مجموعة من سجلات المتابعة والنماذج التالية :-

ما يجب عمله عند حدوث الإصابة :

1 –إبلاغ القائم على الدرس فورا (دكتور – معيد – مدرس)والتعامل فورا مع الحدث .

2 –هدوء الأعصاب من الأشياء التي تؤدي إلى حسن التصرف أما الهرج فمن دواعي تفاقم الموقف.

3 –العمل في خطين متوازيين في نفس الوقت عملية الإسعاف وإبلاغ المسئولين للعمل على نقل المصاب إلى المستشفى بتوفير سيارة أو استدعاء الطبيب.

4 –قبل دخول المعمل للطالب يجب توعيته بالأخطار التي يمكن أن يتعرض لها وأحسن سبل التصرف في كل هذه الأحوال لكي يكون عامل مساعد على سرعة الإسعاف وكذلك عدم العبث بما يمكن أن يضره بدون قصد.

السحاحة و الحامل والدورق المخروطى والماصة والدورق والقمع والمواد الكيميائية والكاشف الماسب مثل الميثيل البرتقالى والفينول فيثالين
عند اجراء عمليات المعايرة يوضع الحمض في السحاحة .

4- ماهى اهم صفات المحضر
صفات : محضر العلوم
* مساعدا للمعلم في انجاح الدرس من الجانب العملي المخبري
* يتفهم محضـر العلوم واجبه وبذلك تتضح علاقته بالمعلمين ورئيس القسم لان العملية التربوية ا عملية تعاون بين القائمين عليها
*والتعــاون أساسه التقدير والأحترام المتبادل والعمل على أداء الواجب بروح طيبه وتعاون صادق
*ولذلك فان محضر العلوم الناجح هو الذي يعمل على تحقيـق ما يلي :-
۱- أن يكون على المام تـام بالمنهـج الدراسـي وموضوعاتـه والمحتوي العلمي للكتب المدرسية المـقررة في المــادة أوالمواد العلميـة التي يقوم بتحضير تجاربها .
كما يشارك عمليــا وبكفاءة ملموسـه فـي النشاط العلمي بالمدرسة .
٢- أن يحرص على التمكن من المادة علميــا وعمليا متخذا من مهنته منطلقا نحو الاتقان المبدع الخـلاق ، أي أن يكون فنيـا على درجـة كبيرة من الكفاءة .
٣- المعرفة التامة بإجراءات الأمن والسلامة المطلوبة في مختبرات العلوم وتطبيقها. 4- التواجد الدائم في غرفة التحضير المخصصة له .
٥- صيانة الأجهزة والمواد والأدوات المستخدمة عن طريق فحصها دوريــا
وذلك للتأكد من صلاحيتها.
٦- محضر العلوم يجب أن يكون ملما بكل أعمال المختبرات وتحضيراتهـا في
أي قسم ( فيزياء – كيمياء – أحياء – جيولوجيا ) على أحسن وجه وكذلك
أجهزة غرفة العروض الضوئية .
٧- تطوير الحصة العملية عن طريق إبداء الآراء التي من شأنهـا أن تسهــم
في تحسين وتطوير الأجهـزة والأدوات المستخدمـة . وكذلك الأستعاضـة
عن الأجهزة غير المتوفرة بأجهزة بديلة يوفرها وذلك بصنعها محليا .
٨- لا يجوز لمحضر العلوم الأعتمـاد على الغير في قفـل صنابير الغاز والماء
وقطع التيار الكهربائي أو إعادة الأجهزة الحساسـة إلى مكانهـا أو التأكـد
من حفظ المـواد الخطرة مثــل الصوديوم والفوسفـور بل يجـب عليـه
الأعتماد على نفسـه في ذلك .
٩- عند طلب الأجهزة والأدوات والمواد بالأسلوب المتبع يجب أن يقـدر محضر
العلوم موجودات المختـبر من هذه الأجهزة والأدوات والمواد وإمكاناتـه
وأستهلاكه فلا يغالي في طلب الكميات وأن يعمـل بإستمـرار وبدقـة علي
تسجيل الأستهلاك وخصمـه من العهدة بحيث تكون صورة مافي عهدتـه
وأرصدتها واضحة تماما .
۱۰- يجب أن يكون الإخلاص والإتقان والدقة أساس العمل المخبري ، ومن هنا
فإن الجهد الفردي وروح الإبتكار من أهم الصفات التي يحتاج اليها محضر
العلوم ، وفي ذلك مايساعـده على تحسـين العمل في المختبرات ويجعـل
عمل محضر العلوم خاضعا دوما للدراسة والتجربة والاختبار.

بذلك نسطيع أن نقول أن محضر العلوم الناجح هو المتفهم لواجباته والقادر على الإبتكار والغيرة على مصلحة العمل والحريص على مالديه من عهدة والمتعاون مع زملائة .

جهاد سعيد
02-21-2012, 05:56 PM
5- كيف تفعل اذا وجدت مادة ليست موجودة فى احد التجارب التى سوف تعملغدا؟(اهم سؤال على ما اعنقد لان معنى السؤال ان فى اهمال انك ما تعرف انعند مادة نافصة الا قبل التجرب بيوم المفروض ان تعمل جرد اسبوعى وتحضرالتجارب واذا كان فى شى ناقص لابد من اخبار رئيس القسم واحضارة من المخازنبناء على محضر الجرد )

لابد ان يعمل على تحضير التجربة حتى يتاكد من صحتها وتوافر شروط الامان والسلامة

7- ماهى المولارية والعيارية
المولارية =عدد المولات /الحجم باللتر
عدد المولات=وزن المادة/الكتلة الجزيئية
العيارية = عدد المكافئات/الحجم باللتر
عدد المكافئات=وزن المادة /الكتلة المكافئة
الكتلة المكافئة= الكتلة الجزيئي/(التكافوء *عدد الذرات)
بالمولار 1مولار (مول /لتر) =1M
لان انصاف الخلية الجلفانية تتكون من قطب فلزى مغموس فى محلول الكتروليتى لاحد مركبات مادة القطب
ونصف الخلية القياسى يعرف بأنه(النظام الذى يحتوى على الفلز الموضوع فى محلول تركيز ايوناته مول على لتر عند درجة حرارة25سليزى وتحت ضغط يعادل 1atom)

كتلة المادة بالجرام=التركيز المولارى *الكتلة الجزيئية*الحجم باللتر
نوزن الناتج ونخففه بالماء المقطر حتى الحجم المطلوب

(حجم1*تركيز1) قبل التخفيف=(حجم 2فى التركيز2)بعد التخفيف
القيم المعلومةت1 وت2وح2
ت1=98
ت2=20
ح2=حجم الزجاجة اللى هنحضر فيه ولتكن 100ملى
ح1 مجهولة تحسب من القانون
القيمة الناتجة نسحبها من زجاجة التلركيز العالى ثم تخفف بالماء حتى الحجم المطلوب وليكن 100ملى

تصرف بهدوء ثباتوغلق مصدر الخطر بغلق محبس الغاز
1-إغلاق صنابير الغاز بمجرد الانتهاء من استعمالها وإذا سها عليك وتسربغاز في المختبر أو أي مكان فعليك بفتح النوافذ والشبابيك لكي ينتشر الغاز في مساحةأكبر ويقل الخطر مع إغلاق مصدر الغاز.

۱- العهـدة :
العهدة المدرسة هي جميع المواد والأدوات والأجهزة والأثاث التي تحتويها المختبرات التي يشرف عليها محضر العلوم وتنقسم العهدة إلى قسمين : -
* عهدة مستهلكة :
وهي العهدة التي يتم استهلاك جزء منها كل فترة زمنية كالمواد
الكيميائية و بعض الزجاجيات .
* عهدة مستديمة :
وهي العهـدة التي تستخـدم في العمل ثم تنظف وتحفظ إلى أن
يعاد استخدامها ومن امثلتها الأجهزة المختلفـة والمجسمـات
والنماذج والعينات .

13-اذكر كم محضر فى المختبر
عدد المحضرين حسب الكثافة العددية بالمدرسةبس عادة محضر لكل مختبر

عدد المختبرات 4فيزياءوكيمياءواحياء وجيولوجيا

عند غياب احد المحضرين بيكلف رئيس القسم زميله بفتح المختبر ومراجعة سجل التجارب العملية والتوفيق بينالتحضير للمختبرين

15- اخبرك رئيس القسم بان التجربة التالية (تفاعل فلز الصوديوم مع الكلور ) هو درس الغد من تتوقع ان يقوم بعمل التجربة ولما وكيف الاحتياطات الخاصةبالتجربة ان وجدت
غازالكلور اصفراللون له رائحة خانقة، وهو سام جداً

. يجب دائما أن يستعمل الأفراد الذين يحتمل تعرضهم لها أقنعة واقية معبأة بالمادة المناسبة لامتصاص الغاز المستعمل . يحضر فى خزانة جمع الغازات

وتوضع الزجاجات في أناء يحتوي على رمل جاف .
٢٦- عند استخدام عناصر كل من الصوديوم والبوتاسيوم والفسفور الأبيـض
في أجراء التجارب . تؤخذ قطع صغيرة جدا من كل منها .
٢٧- يستخدم مشرط وملقط نظيفان في قطع العناصر السابقة ويجـب أن يتـم
القطع في السائل المناسب " تستخدم جفنة في ذلك " ويتم تنظيف الأدوات
بعد القطع مباشرة .
٢٨- يمنع منعا باتا القاء بقايا الصوديوم أو البوتاسيوم أو السوائـل الحافظـة
لهما في الأحواض .
6- ما انواع الطفايات فى المختبر
1-الهالون
2-بودرة متعددة الاستخدام
3-بودة ثانى اكسيد الكربون
1- طفايات الحريق : (طفاية الماء - طفاية الرغوة - طفاية البودرة - طفاية ثاني أكسيد الكربون )

جهاد سعيد
02-21-2012, 05:57 PM
مسئولية محضر المعمل الاشراف على النظافة العامة فى المختبر
ويقوم بتنظيف الادوات الزجاجية والاجهزة المستخدمة

يعتمد على مدى خطورتها وهل يمكن تتعمل فى المختبر ام
تحتاج الى خزانة الغازات
مثل التجارب التى تحتاج الى غاز البروم السام

انا يكون نظيف6 منظم يتوافر فيه كل شروط الامان والاسلامة

* مساعدا للمعلم في انجاح الدرس من الجانب العملي المخبري
* يتفهم محضـر العلوم واجبه وبذلك تتضح علاقته بالمعلمين ورئيس القسم لان العملية التربوية ا عملية تعاون بين القائمين عليها
يتعاون دائماً مع قسم العلوم ومحضري العلوم وإدارة المدرسة والتوجيه الفني للعلوم
ملتزم في تنفيذ القرارات واللوائح الإدارية دائماً
ملتزم في حضور الاجتماعات الشهرية والورش
منظم في عمله وينجز كل مايوكل إليه بإتقان وتميز
يشارك في الأنشطة العلمية
يتابع سجلاته بصورة دقيقة وعرضها على الادارة

ويعمل شاغل هذه الوظيفة تحت الإشراف المباشر لرئيس قسم العلوم والتوجيه الفني للعلوم.

لأن كل الكيماويات معظمها سام ، والمواد السامة معظمها مركبات من عناصر الرصاص والزئبق والزرنيخ والسيانيد ، والتعامل مع هذه المواد يجب أن يكون بحرص شديد وتكون بعيدة كل البعد عن الأطعمة أو قربها من الفم ويحضر على محضر المختبر تناول أي شيء بالفم بعد عملية التحضير إلا بعد غسل اليد جيدا والتأكد من خلوها تماما من آثار المادة المتداولة

جهاد سعيد
02-21-2012, 06:02 PM
ماهى خزانة الغازات؟
خزانة للغازات تجري فيها التفاعلات الكيميائية خاصة للغازات المضرة بالصحة وتحتوي خزانة الغازات على مروحة شفط كبيرة موصلة إلى مجرى هوائي خارج المبنى المقام به المعمل.

أن تكون مساحتها مناسبة ومزودة بتمديدات الماء والغاز والكهرباء وبها حوض للماء ذو حجم مناسب
• أن يكون بها شفاط ذو قوة عالية وهادئ الصوت ولا يؤثر على وضع الأدوات المستخدمة وبه إضاءة داخلية لا تؤثر على العين.

• أن يكون سطح الطاولة بها مادة مصنوعة من مادة مقاومة للمياه والمواد الكيميائية والأحماض

• أن يكون الزجاج من النوع السميك الجيد ويتميز بتحمله الجرارة ومقاوم للكسر وذو متانة عالية .

• أن يكون هيكل خزانة الغازات من مادة جيدة ومقاومة لتأثير لماء والعوامل الجوية والحرارة والمواد الكيميائية .

• أن يكون سطح الطاولة من مادة جيدة مقاومة لتأثير المياه والعوامل الجوية .

• سهولة فتح وغلق باب الخزانة .

• أن يحيط بطاولة الخزانة زجاج من جميع الجهات شفاف اللون غير عاكس تسمح للطلاب من خلال الزجاج بمشاهدة التجربة بوضوح.

• في الجزء الأسفل من الخزانة عدد من الأدراج والأرفف ذات أقفال.

• يمكن للمعلم التحكم في فتح وغلق الخزانة من خلال الحاجز الزجاجي المواجهة له.

• تزود كل خزانة بمدخنة إلى خارج المختبر كمروحة طاردة للغازات والهواء من الداخل للخارج .

• يجب أن تتوفر بها جميع احتياطات الأمن والسلامة .

جهاد سعيد
02-21-2012, 06:08 PM
ماذا تفعل إذا تصادف وجود حصتين فيزياء والمتاح مختبر واحد؟

هو السؤال مش بيبقا كدا السؤال عن لو هناك حصه كيمياء وحصة احياء ولا يوجد سوى مختبر واحد فقط ماذا تفعل اعتقد ان الاجابه ان كل مادة لها المختبر الخاص بها ولا يمكن ان يتصادف وجود حصتين لمادتين فى نفس المختبر
ام لو ماده واحده فهو لابد ان يكون مبلغ عن الحصه قبلها بيوم حتى يتسنى تحضير الادوات والتجارب ومن بلغ قبلها هو الذى يدخل
حسب التجرة واحتيجاتها

جهاد سعيد
02-21-2012, 06:13 PM
ما هي الطريقة الصحيحة لحفظ الصوديوم – الفوسفور الأبيض
يحفظ كل من عنصري الصوديوم أو البوتاسيوم كل على حدة تحت سطح
زيت البرافين أو الكيروسين كما يحفظ الفسفور الابيض تحت سطح الماء
ويجب مراعاة تغطية السائل الحافظ للعنصـر تماما وتكملتـه إذا نقـص
وتوضع الزجاجات في أناء يحتوي على رمل جاف .

32ما هي سجلات المحضر
1- سجل التحضير اليومي الذي يخص مادة الكيميائية .
2= سجل عهدة مادة الكيمياء عند المحضر او حفظها على cd
3- الاهتمام بسجل الانجازات الشهرية التي تخص الكيمياء .
4- متابعة المختبر بشكل مستمر وحصر الاصناف التي تنقص المختبر والاصناف المستهلكة .
7- يقوم محضر العلوم بحصر المستهلك السنوي للمواد الكيميائية من واقع المستهلك اليومي والشهري ويرسل الى توجية العلوم ويحتفض بصورة منة .
8- الاهتمام بمحاضر الكسر والفقد والتلف .

جهاد سعيد
02-21-2012, 06:18 PM
ماالفرق بين المســآميه والنفاآذيـه؟؟

ج- المسامية يعني حجم الحبيبات صغيرة او كبيرة بالنسبة للحجم الكلي للصخر

والنفاذية ان الصخر يحتوي على مسامات تمر المياه من خلالها

ماعدد المختبرات في المدرسة كم عدد الكراسي في كل مختبر

ابتدائ
4(فيزياء=كيمياء=احياء=جيولوجيا)

و6طاولات للطالبة

متوسط

4(مختبرات)

8طاولات

ثانوى

8مختبرات

8طاولات

جهاد سعيد
02-21-2012, 06:24 PM
ماالفرق بين طريقة الترتيب الراسي والأفقي وأيهما أفضل

أولا : النظام الأفقي :
ويتلخص في ترتيب وتنظيم الأجهزة والأدوات والمواد طبقا لتوزيع المنهج على أشهر العام الدراسي ثم يتم ترتيبها في الخزانات تبعا للتوزيع الزمني للمنهج وللصفوف . ثم يتم ترتيب كل خزانة طبقا للوحدات الواردة في توزيع المنهج على أشهر السنة .
ولعل من ايجابيات هذا النظام مايلي :
۱- اتباعه لتوزيع المنهج على أشهر العام الدراسي .
٢- إعطاء محضر العلوم الوقت الكافي لمعرفة النقـص والعمـل على تلافيـه وعلي الرغم من الإيجابيات السابقة إلا أن لهذا النظام سلبيات تطبيقـه في حكم المستحيل .
ومن هذه السلبيات ما يلي :
۱- يحتاج إلى عدد كبير من الأجهزة والأدوات إذ أن جهازا معينا قد يستخـدم
في أكثر من موضوع في الصف الدراسي الواحد ، كما أنه قد يستخدم في
أكثر من صف .
٢- يحتاج إلى عدد كبير من الخزانات يضيق بها المكان المتاح ، فضـلا عـن
صعوبة توفيرها .
٣- تحتوي الخزانة على أخلاط غير متجانسة من الأجهزة والأدوات والمـواد
ممـا يخل إخلالا شديدا بشروط الأمن والسلامـة المفروض توفيرهـا في
مختـبرالعـلوم ففيـه توضـع أجهــزة الحـرارة إلـى جـوار أجهـزة
المغناطيسية أو الكهربية أو غيرها . كما تتجاور مواد كيميائيـة متعارضة
في نشاطها الكيميائي مثل المواد المؤكسدة والمواد المختزلة وهكذا ..
ثانيا : النظام الرأسي :
تخصص خزانة أو أكثر للأجهزة والأدوات والمواد اللأزمة لدراسة كل فرع من فروع العلوم (علم الفيزياء مثلا) وحسب التقسيم الأكاديمي :-
كهرباء ساكنة / كهرباء تيارية / صوت / ضوء / حرارة / خواص المادة / ثم أدوات عامة وهي التي لا تندرج تحت أي قسم من الأقسام السابقة .

ولنذكر مثالا على ذلك :
يتم حصر ما يوجد في المختبر من أجهزة وأدوات ومواد تخص دراسة موضوع المغناطيسية من مغناطيسيات ذات أحجام وأشكال مختلفة ، بوصلات ، برادة حديد ..الخ .
مع مراعاة الأسـس الفنية في ترتيبها للمحافظة على قوتها المغناطيسية.

حراء
02-21-2012, 07:08 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا فعلا مسجله مخصوص علشان اقولكم للى حصل معايا واجاوب على اسئلتكم بالنسبه للتحريرى كان ربع ساعه فقط مكون من 3اسئله اولا صح وخطا حوالى 5اسئله ثانيا اختيارى حوالى 5اسئله كمان ثالثا سؤال مقالى عن ترتيب معمل الكيمياء وانواع المواقد وطريقه اطفاء الحريق طرق حفظ الادوات فى معمل الفيزياء دا كان لكل التخصصات كلنا كنا مع بعض وبعد/دا امتحنا الشفوى واحده واحده حسب حضورك الى مكان الامتحان فى مقر الرابطه اما الشفوى انا حاولت اجمع الاسئله بتاع الناس اللى امتحنوا قبلى لكن ما جاء لى انا ومن كان معى غيرها تماما بالنسبه للشفوى علشان ما اطولش عليكم سؤلت ماذا ارى بالمعمل الاعدادىمن اجهزه ثم التخصص كان السؤال عن تخفيف حمض كبريتيك مركز وتجربه الحلقه السمراء بعض الرموز الكيميائيه الصعبه طبعا مثل امين المثيل بروميد المثيل وحمض الاستيك ايضا عن مواصفات خزانه جمع الغازات والناس اللى قبلى سمعت منهم التمييز بين هيدروكسيد الصوديوم وهيدروكسيد الكالسيوم والاحياء سمعت منهم عن الشرائح الحامضيه والقاعديه والمصاريقاوتحضير الغشاء البكتيرى والفيزياء قانون هوك وكمان كان فيه سؤال عن رسم جهاز فولتا متر هوفمان استخدام جهاز كب وايا جاء سؤال عن تفاعل لاسان واختبار اللهب للصوديوم معلش طولت عليكم لكن هذا كل ما حدث معى وما سمعته من غيرى وبالنسبه لموضوع التركيز ماجاء لى ولا فى اليوم اللى امتحنت فيه خالص ولو جاء بيديكى التركيز للملح والكتله الجراميه والحجم وانتى بتحسبى كتله المذاب وبتحضرى المحلول بنفس طريقه الكربونات الموجودة بالاسطوانه وارجو ان اكون افدتكم وربنا يوفق الجميع واخيرا لاتنسونا من صالح دعائكم ولا تنسوا عند دخول المقابله رب اشرح لى صدرى ويسر لى امرى واحلل عقدة من لسلنى يفقه قولى السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يعنى اية تفاعل لاسان انا بدور علية مش لقياة خالص ياريت لو حد عرفو يقولى علية:eek5:

لمار محمد
02-21-2012, 07:22 PM
لو سمحتي أنا عاوزه الأسطوانه بس مش عارفه انزلها منين ياريت تقوليلي وشكرا

حراء
02-21-2012, 07:34 PM
مشكورة ياجهاد على المجهود الرائع بجد كان فى اسئلة كتير مش عارف الاجابة عنها بس انا عندى سؤال كمان مش عارفاة كيف يتم التمييز بين هيدروكسيد الصوديوم وهيدروكسيد الكالسيوم

حراء
02-21-2012, 07:57 PM
لو سمحتي أنا عاوزه الأسطوانه بس مش عارفه انزلها منين ياريت تقوليلي وشكرا

الاسطوانة موجودة فى صفحة رقم 6 وبالتوفيق ان شاء الله:thumbup1:

نور الاسلام المصرى
02-21-2012, 10:01 PM
مشكورة ياجهاد على المجهود الرائع بجد كان فى اسئلة كتير مش عارف الاجابة عنها بس انا عندى سؤال كمان مش عارفاة كيف يتم التمييز بين هيدروكسيد الصوديوم وهيدروكسيد الكالسيوم السلام عليكم اخت حراء التمييز بيكون بامرارثانى اكسيد الكربون هيدروكسيد الكالسيوم هيتعكر وفقك الله

حراء
02-21-2012, 11:25 PM
انا متشكرة اوى يا اختى نور الاسلام لو ممكن تقوليلى كمان اية تفاعل لاسان دا وجزاكى الله خيرا

جهاد سعيد
02-22-2012, 12:31 PM
مشكورة ياجهاد على المجهود الرائع بجد كان فى اسئلة كتير مش عارف الاجابة عنها بس انا عندى سؤال كمان مش عارفاة كيف يتم التمييز بين هيدروكسيد الصوديوم وهيدروكسيد الكالسيوم
ربنا يوفقك يارب
لكن انتظرى الاسئلة لسة ماخلصتش انا مجمعة كل اللى قدرت اجيبه وناوية انزله باذن الله
لكن معلش ياريت حد يقولى انزله كموضوع جديد ومستقل لوحده اذاى لأنى معندش خبرة فى المنتديات واريد ان ينتشر للجميع

جهاد سعيد
02-22-2012, 12:32 PM
امثلة عن الكواشف؟
ميثيل البرتقالى -الفينول فيثالين-فهلنج-بندكت-نسلر

وظيفة جهاز+رسم الجهاز
البوتمتر=قياس النتح فى النبات
الانيمومتر=قياس معدل تيارات الرياح
المانومتر= قياس الضغط الجذرى فى النبات
كب= تحضير غاز ثانى اكسيد الكربون
فولتمتر هوفمان= التحليل الكهربائى للماء لعناصره اكسجين وهيدروجين
جنتر=قياس معامل التمدد الحرارى لساق

اختبار اللهب؟
اوماهو طرق الكسف عن المعادن باستخدام اللهب؟
يتم إجراء الاختبار على الملح الصلب حيث
1. يغمس سلك البلاتين أولا في حمض الهيد روكلوريك المخفف
2. ويعرض للهب المباشر حتى نتخلص من جميع الشوائب على السلك وذلك بمتابعة لون اللهب
3. ثم يغسل السلك بالماء
4. ثم يغسل بحمض هيدروكلوريك مخفف
5. ثم يغمس في الملح الصلب
6. ويعرض مباشره للهب
7. ونرى تغير لون اللهب

ومن أهم العناصر المميزة بهذا الاختبار:
1. الصوديوم .................أصفر ذهبي
2. البوتاسيوم..................بنفسجي
3. نحاس ......................أخضر
4. الاسترانشيوم...............أحمر.قرمزي
5. البار يوم ....................أخضر تفاحي
6. الكالسيوم...................أحمر طوبي

جهاد سعيد
02-22-2012, 12:33 PM
امثلة عن الاحماض الصلبة؟
هى الاحماض العضوية مثل الستريك والبنزويك والاكساليك

اذكر الرموز الكيميائية؟
فوسفات الصوديوم الهيدروجينية Na2Hpo4
كلوريد البازموتيل CL(BIO)
حمض الكبريتوز H2SO3
حمض الكبريتيك H2SO4
ايون الكربونات CO3

جهاد سعيد
02-22-2012, 12:55 PM
ما تركيب الميكروسكوب الاجزاء الميكانيكية؟

يستخدم الجهاز لرؤية الأشياء الصغيرة جداً والتي لا يمكن للعين المجردة رؤيتها وباستعمال العدسات
ويتكون الجهاز من عدسات مركبة في أنابيب معدنية , الضابط الكبير القرص الدوار , الذراع , المرآة , القاعدة
. ويجب مراعاة الآتي :
- توصيل الكهرباء أثناء الاستعمال , وفصلها بعد الانتهاء , الحرص على تغطية الجهاز , وضع الجهاز في أسفل الخزانة لحمايتة من الكسر

كيفية الكشف عن؟
1-كاتيون النحاس فى احد املاحه=
*بتسخين انبوبة تحتوى على محلول كبريتات النحاس =ينتج لون اسود بداخل الانبوبة
*بكاشف اللهب=النحاس لونه اخضر
*محلول نحاس وهيدروكسيد الصوديوم=راسب ازرق

2-كربونات الصوديوم الصلب
*كشف اللهب للصوديوم
*الكشف عن الكربونات=مع حمض الهيدروكلوريك يكون ثانى اكسيد الكربون الذى يعكر ماء الجير

جهاد سعيد
02-22-2012, 01:21 PM
كيف تميز بين ؟
*الهيدروجين وثانى اكسيد الكربون
الهيدروجين =يشتعل بقرقعة
ثانى اكسيد الكربون =يطفئ الشعلة ويعكر ماء الجير

*الاسيتون والاستيالدهيد
1-الاسيتون مع محلول فهلنج= لايتغير لون الكاشف
الاستيالدهيد مع محلول فهلنج= راسب بنى محمر
2-الاسيتون مع محلول تولن= لايتغير لون الكاشف الازرق
الاستيالدهيد مع محلول تولن= راسب رمادى(مرأة الفضة)

*هيدروكسيد الكالسيوم وهيدروكسيد الصوديوم
امرار غاز ثانى اكسيد الكربون
هيدروكسيد الكالسيوم=يتعكر لكن لوتعرض للغاذ لمدة طويلة يختفى التعكير
هيدروكسيد الصوديوم=لا يتعكر لكن لوتعرض للغاذ لمدة طويلة بتكون كريستالت بيضاء

جهاد سعيد
02-22-2012, 01:51 PM
علل؟
1-يحفظ هيدروكسيد الامونيوم فى زجاجة اللى 3/4ففط؟
لانه يتصاعد غاز الامونيا الذى يؤدى الى دفع سدادة الزجاجة وممكن يؤدى الى كسر الزجاجات الاخرى

2-تدهن الشوكة الرنانة بالفازلين؟
حتى لا تصداء

كيفية عمل الاسترة فى المعمل؟
بتفاعل حمض عضوى مع كحول يتكون استر

ماهو الشق الحمضى فى الحمض؟

القاعده المرافقه (الشق الحمضي) : هي الجزء المتبقي من الحمض بعد فقد البروتون مثل ايون الكلوريد من حمض الهيدركلوريك

كيفية تحضير ثانى اكسيد الكربون ؟ وكيفية تجميعه؟

بتفاعل كربونات الكالسيوم مع حمض الهيدركلوريك فى جهاز كب
يتجمع=الغاز شحيح الذوبان فى الماء( لذلك يجمع بالإزاحة السفلى للماء )
الغاز اثقل من الهواء( لذلك يجمع بالإزاحة العليا للهواء )

جهاد سعيد
02-22-2012, 02:42 PM
انبوبة طويلة كيفية ثنيها؟
او ليس لديك انبوبة على شكل حرف يو كيف تتصرف؟
يوجد انابيب فى المعمل يمكن تشكيلها بالتسخين
* تشكيل الزجاج :
- تشكل أنابيب التوصيل بالتسخين إلى الدرجة التي يبدأ عندها الزجاج يلين بحيث يمكن ثنية وتشكيله .
- يعتمد بدرجة كبيرة على درجة التسخين المناسبة والتي يمكن تحديدها بالمران والخبرة .

مالذى يميز مختبر الكيماء عن باقى المختبرات؟
خزانة جمع الغازات
مالذى تعرفه عن كلا من:
الكلاميدوموناس=اوليات حيوانية
نبات الفنتيلانيا=سام ويورم الفم لاحتوائه على الاكسالت
الخلية الحمضية والقاعدية=انواع من خلايا الدم البيضاء
الخلية اللمفية=المناعة
الاسبيروجيرا=طحلب
العصويات=جراثيم حقيقية عصية الشكل
الاسكارس=ديدان مفلطحة

الكشف عن انزيم الببسين؟
* الكشف عن إنزيم الببسين في مجهول :
1 – خذ أنبوبة اختبار وضع فيها 3 سم3 من محلول مجهول و3 سم3 من محلول حمض الهيدروكلوريك 0.4% .
2 – ضع الأنبوبة في حمام مائي درجة حرارته 38 5م .
3 – أضف إلى الأنبوبة قطعة صغيرة من الفيبرين أو مسحوق الفيبرين أو بياض البيض ثم اترك الأنابيب لمدة نصف ساعة ثم دون بعد ذلك ملاحظاتك .
الملاحظة
- انتفاخ الفيبرين وظهور اللون الأحمر أو ذوبان بياض البيض يدل على وجود إنزيم الببسين في المحلول المجهول .
- إذا لم يحدث أي تغير يدل على عدم وجود إنزيم الببسين في المحلول المجهول

كيف اتاكد من ان عملية البناء الضوئى اكتملت؟
بالكشف عن غاز الاكسجين (لا يشتعل لكن يساعد على اشتعال الشعلة)
بالكشف عن الجلكوز(مع محلول بندكت ووضع الانبوبة فى حمام مائى =يتغير اللون من اصفر اللى بنى اللى احمر )
بالكشف عن النشا(مع محلول تولن ووضع الانبوبة فى حمام مائى= يتكون لون ازرق باهت او بنفسجى )

جهاد سعيد
02-22-2012, 02:52 PM
مالفرق بين الجير الحى والجير المطفئ والحجر الجيرى؟
الجير الحى=اكسيد الكالسيوم
الجير المطفئ=هيدروكسيد الكالسيوم
الحجر الجيرى =نوع من الصخور الروسوبية تستخدم للحصول على الكالسيوم

جهاد سعيد
02-22-2012, 03:28 PM
مالذى يميز مختبر الكيماء عن باقى المختبرات؟
خزانة جمع الغازات
مالذى تعرفه عن كلا من:
الكلاميدوموناس=اوليات حيوانية
نبات الفنتيلانيا=سام ويورم الفم لاحتوائه على الاكسالت
الخلية الحمضية والقاعدية=انواع من خلايا الدم البيضاء
الخلية اللمفية=المناعة
الاسبيروجيرا=طحلب
العصويات=جراثيم حقيقية عصية الشكل
الاسكارس=ديدان مفلطحة

الكشف عن انزيم الببسين؟
* الكشف عن إنزيم الببسين في مجهول :
1 – خذ أنبوبة اختبار وضع فيها 3 سم3 من محلول مجهول و3 سم3 من محلول حمض الهيدروكلوريك 0.4% .
2 – ضع الأنبوبة في حمام مائي درجة حرارته 38 5م .
3 – أضف إلى الأنبوبة قطعة صغيرة من الفيبرين أو مسحوق الفيبرين أو بياض البيض ثم اترك الأنابيب لمدة نصف ساعة ثم دون بعد ذلك ملاحظاتك .
الملاحظة
- انتفاخ الفيبرين وظهور اللون الأحمر أو ذوبان بياض البيض يدل على وجود إنزيم الببسين في المحلول المجهول .
- إذا لم يحدث أي تغير يدل على عدم وجود إنزيم الببسين في المحلول المجهول

كيف اتاكد من ان عملية البناء الضوئى اكتملت؟
بالكشف عن غاز الاكسجين (لا يشتعل لكن يساعد على اشتعال الشعلة)
بالكشف عن الجلكوز(مع محلول بندكت ووضع الانبوبة فى حمام مائى =يتغير اللون من اصفر اللى بنى اللى احمر )
بالكشف عن النشا(مع محلول تولن ووضع الانبوبة فى حمام مائى= يتكون لون ازرق باهت او بنفسجى )

كيفية تشريح كلية فى المعمل؟
سؤال تمويه لان الكلية لا تشرح ولكن يتم سحب قطاع فى عينة طولية

ما انواع الانسجة فى
قطاع فى الجلد نسيج ضام وطلائى وعضلى وعصبى
غضروف نسيج ضام دعامى
مساريقا نسيج ضام سطحى

جهاد سعيد
02-22-2012, 03:29 PM
ماهو جهاز كب؟
*&*تركيبالجهاز*&*

أ- قمع أمان :
يستخدم لتسهيل عملية وضع المحاليل داخل الجهاز ، ويعمل الانحناء الموجود في هذا القمع على منع خروج الغازات عند تحضيرها من داخل الجهاز ، إذ يبقى فيه بعض السائل مما يعيق عملية خروج الغازات ..

ب- الحجرة العلوية :
وتنتهي هذه الحجرة بأنبوب طويل يصل إلى الحجرة السفلى مروراً بالحجرة الوسطى ، وتستخدم هذه الحجرة كمستودع للمواد السائلة الداخلة في التفاعل ..

جـ - الحجرة الوسطى :
توضع فيها المواد الصلبة الداخلة في التفاعل ، كما أن صمام الجهاز يتصل بها ، وفيها تجمع الغازات الناتجة من التفاعل ..

د- الصمام :
مفتاح يستخدم لإخراج الهواء والغازات الناتجة عن التفاعل من داخل الجهاز ، ويمكن بواسطته التحكم في سير التفاعل أو إيقافه ..

هـ - الحجرة السفلى :
تنزل إليها المادة السائلة في التفاعل من الحجرة العلوية عبر الأنبوب الطويل ، وغالباً ما تتصل هذه الحجرة بالحجرة الوسطى ، في حين يمكن فصل الحجرة العلوية عنهما ..
كما أن لهذه الحجرة فتحة تستخدم عند تفريغ الجهاز من محتوياته وتنظيفه ..

*&*كيفيةعملالجهاز*&*

1- ضع المادة الصلبة الداخلة في التفاعل في الحجرة الوسطى .
2- ركب الجهاز ، مع التأكد من إغلاق صمام الغازات وفتحة التنظيف .
3- اسكب المادة السائلة الداخلة في التفاعل من خلال قمع الأمان ..
4- افتح الصمام العلوي لتسمح للهواء بالخروج ليحل محله السائل في الحجرة السفلى ، وأترك الصمام مفتوحاً حتى يرتفع مستوى السائل إلى أن يلامس المادة الصلبة في الحجرة الوسطى ..
5- أغلق الصمام العلوي عندما تلاحظ أن التفاعل قد بدأ ، لتتجمع الغازات الناتجة منه في الحجرة السفلى ..
6- سيتوقف التفاعل بعد فترة من الزمن نتيجة انخفاض مستوى السائل في الحجرة السفلى ..
7- إذا أردت أن يستمر التفاعل فأفتح الصمام ثانية ليرتفع مستوى السائل إلى أن يلامس المادة الصلبة في الحجرة الوسطى ..
8- يمكن الحصول على الغاز الذي تم جمعه في الحجرة الوسطى باستخدام محقن طبي يوصل بالصمام العلوي بواسطة أنبوب بلاستيكي .

*&*كيفيةالعنايةبالجهاز*&*

** تخلص من بقايا الفضلات الكيميائية الناتجة من التجربة داخل الجهاز ، بالشكل الصحبح وخاصة الغازات ، على أن يكون ذلك داخل خزانة طرد الغازات أو في الهواء الطلق ...

** أغسل جميع أجزاء الجهاز مباشرة بعد الاستخدام وبلطف حتى لا تتلف بعضاً منها مما يؤدي إلى تعطيل الجهاز ..

** جفف أجزاء الجهاز جيداَ بعد غسلها ، ثم أعد تركيب الجهاز وضعه في مكانه الصحيح ..

** ضع قليلاً من الفازلين بين أجزاء الجهاز أو قطعاً من الورق في حال عدم توافر مادة الفازلين لضمان عدم التصاق أجزاء الجهاز ببعضها ,,
لا تحاول خزن الجهاز قبل أن تنظفه جيداً ، مهما كانت الأسباب ..
احرص على إجراء التجربة داخل دولاب الغازات ..

جهاد سعيد
02-22-2012, 03:56 PM
ما هىمحيطات الزهرة الاربعة؟
الكأس=السبلات
التويج=البتلات
المتاع=الكربلة(المبيض والقلم والميسم)
السداة=(الخيط و المتك)

ما كيفية استلام من محضر مسئول قبل كدة؟
أ- يتسلم محضر العلوم أجهزة وأدوات مختبره كعهـدة شخصيـة مـن أمـين
المخزن مع بداية العام الدراسي ويتم عمل كشوف عهدة شخصيـة نمـوذج
(۱٧) مخازن من أصل وصورتين يحتفظ أمين المخزن بالأصل وتبقي أحـدي
الصور لدي محضر العلوم والأخري لدي رئيس القسم ويتم تسليـم العهـدة
بموجب هذه الكشوف في نهاية العام الدراسي .
ب- يتم عمل سجل عهدة نموذج (٦) مخازن ويتم تسجيل عمليـات الإضافـة
والخصم فيه كما هو متبع عند أمين المخزن .
ﺠ- يراعي أن يجري إستلام وتسليم العهدة بناء على واقـع ما هـو موجـود
بالمختبر .

وهناك أشكالات كثيرة قد يقع فيها محضر العلوم الجديد عند تسلم العهدة إذ أن البعض يوقع على تسلم أجهزة غير سليمة أو ناقصة أو مكسورة لذا لابد من اتباع التعليمات التالية في تسليم وتسلم العهدة :-
۱- يجب أستلام كل صنف منفردا عن الآخر ولا توقع على استلام الصنـف إلا
إذا تأكدت من أن الصنف سليم كامل غير مكسور .
٢- أن يكون المسؤل المباشرعنك رئيس القسم موجوداً أثناء تسلمك لأصنـاف
العهدة المختلفة وذلك لمعاونتك على تفهم الجهاز الذي تتسلمه والتأكد مـن
سلامته لأن بعض الأجهزة قد تكون جديدة عليك .
٣- إذا كان هناك بعض الأجهزة غير السليمة لا تعطل تسلـم باقي العهـدة بـل
تسلمها ثم اتصل بجهة الاختصاص مباشرة لإجراء ما يلـزم نحـو تحديـد
مسؤولية التلف أو الاصلاح أو الخصم من العهدة .
٤- عند تسليمك العهدة لأمين المخزن يجب أن يتـم التسليـم بنفس الطريقـة
وبحضور رئيسك المباشر حتى لا يجد أمين المخزن عـذرا في انه لا يعرف
الأجهزة أو غير ذلك .
٥- إذا حدث أي خلل في أي جهاز اتصل بورشة أجهزة العلوم التابعة للتقنيـات
التربوية ومرفق نموذج طلب تصليح جهاز علمي وهو يحررمن ثلاثة نسخ ،
ويرسل إلى قسم صيانة أجهـزة مختـبرات العلوم التابـع لادارة التقنيـات
التربوية بالمنطقة التعليمية.
العهدة مسئوليتك الخاصة لهذا يجب الاهتمام بتنظيمها وصيانتها والمحافظة
عليها من التلف وعدم الأسراف في استهلاك المواد المستهلكة .

٢- طلبـات الصـرف :
أ- يقوم محضر العلوم بتحديد النقص في المختبر طبقا للمقـررات المعتمـدة
وبمعاونة هيئة التدريس .
ب- تكتب بيانات طلبات الصـرف " نموذج ٢٣ مخازن " كاملـة بالأجهـزة
والأدوات المطلوبة طبقا للتفسير النوعي " مستديم ، مستهلك " كل على حدة
وطبقا للمادة " فيزياء – كيمياء- أحياء – جيولوجيا " .
ﺟ- تكتب بيانات طلبات الصرف كاملة من حيث " إسم الصنف ورقمه المكون من
ثلاثة عشرة رقما " والكمية المطلوبة .
د- تعتمد بيانات طلبات الصرف من أمين المخزن ثم مدير المدرسة .
ﻫ- ترسل الطلبات إلى التوجيه الفني للعلوم .

جهاد سعيد
02-22-2012, 04:40 PM
كيف يتم الكشف عن السكر فى البول؟
بجهاز كشف السكر
يستخدم الجهاز لفحص نسبة السكر في البول
وإذا لم يتوفر يمكن إستخدم بعض المواد :
الخطوات :
-جلكوز + بندكت --- تسخين ( اصفر ثم احمر ) .
- جلكوز + فهلينج أوب ---- تسخين ( أحمر طوبي ) .
- كاشف تولين + جلكوز ------ تسخين(راسب فضي )

ماهى انواع التمديدات فى المعمل؟
تمديدات كهرباء وغاز وصرف ومياه

ماهى طرق حفظ الكائنات الحيةعلى هيئة عينات امثلة(الاسماك والبرمائيات والطحالب)؟
الفورمالين والتصبيرللحشرات والتحنيط
ما نواع المرايا والعدسات؟
العدسات المقعرة (المفرقة)
العدسات المحدبة(اللامة)
المرأة المقعرة(لامة)
المرأة المحدبة(المفرقة)

رزق اخيرا
02-22-2012, 04:57 PM
سوال من فضلكم
1- ما هو المركب الدموى ؟
2- ما هى الاصباغ العضوية ؟
3- ما هى معادلة الحلقة السمراء

جهاد سعيد
02-22-2012, 05:33 PM
عند مغادرة المعمل ماذا يقوم محضر العلوم؟
عند سفر محضر محضر العلوم مع من يترك المفاتيح مع الحارس لانه لديه لوحة تضم كافة مفاتيح المدرسة

علل عند التخيف لا يوضع الحمض فوق الماء ؟
كيفية تنظيف العدسات ؟
يجب تنظيف العدسة الزيتية للميكروسكوبـات بالزيلـول أو الكحـول
الأثيـلي ٨۰ ٪ وكذلك شرائح البكتيريا المستخدمـة وذلك بعد أنتهـاء
الحصـة مباشرة .

جهاد سعيد
02-22-2012, 05:36 PM
من احطياتات الامن في المختبر ؟
file:///E:/DOCUME%7E1/user/LOCALS%7E1/Temp/msohtml1/01/clip_image002.jpg
1- طفايات الحريق : (طفاية الماء - طفاية الرغوة - طفاية البودرة - طفاية ثاني أكسيد الكربون )
2- صندوق الإسعافات الأولية : (شاش - أربطة شاش - شريط بلاستر – مقص - قطن طبي - مرهم للجروح للحروق - كحول مخفف - محلول اليود )
3- مراوح الشفط : وتعمل على تصريف الروائح والغازات الضارة المنبعثة من المواد الكيميائية في المختبرات.
4- خزانة تصريف الغازات : ويتم فيها إجراء التجارب الكيميائية التي يتصاعد منها أبخرة سامة
5- - الكمامات : تستخدم عند التعامل مع المواد المتطايرة أو الغازات التي تؤثر على صحة الشخص الذي يتعامل معها وسلامته

6- النظارات الواقية : تستخدم عند التعامل مع أي مادة كيميائية لها أبخرة قد تؤثرسلبياً على العيون

7- file:///E:/DOCUME%7E1/user/LOCALS%7E1/Temp/msohtml1/01/clip_image004.jpgالقفازات الواقية : وتستخدم عند التعامل مع المواد الكيميائية وفي التحنيط والتشريح.

8- file:///E:/DOCUME%7E1/user/LOCALS%7E1/Temp/msohtml1/01/clip_image006.jpg( للإخطار بوقوع الحرائق ) وضع جهاز الإنذار في
المختبر وغرف التحضير.

جهاد سعيد
02-22-2012, 05:39 PM
هذه بعض الاسئلة لا اعرف اجابتها وسوف احاول البحث عنها وانزل اجابتها
ماهى الاحتياطات اللازمة فى حالة الحرق بالكهرباء؟
ماهى الزجاجيات انواعها ووظائفها؟
ماهى انواع الدوارق؟
كيف تسير عملية الهضم وماهى الانزيمات؟
ماهى انواع الاجهزة فى الاحياء؟الفيزياء؟
كيفية عمل شريحة البنسلين؟
كيفية عمل شريحة الميتوزى او الميوزى؟
مافرق بين العمل الجماعى والفردى؟
كيفية التوصيل على التوالى او على التوازى؟
ارسم القلب مع وضع البيانات؟
لماذا الازاحة سفلية وليست علوية؟
ماذا تعرف عن سجل الاستعارة؟
كيف يبنى جهاز الضغط فى المعمل؟وماهى استخداماته؟
قانون اوم ؟
ما تحويه خزانة الصوت ؟

جهاد سعيد
02-22-2012, 05:42 PM
اتمنى للجميع التوفيق

حراء
02-22-2012, 09:08 PM
اتمنى للجميع التوفيق

ربنا يباركلك ياجهاد وتكونى من الناجحين ان شاء الله

shimaa1982
02-22-2012, 10:18 PM
ممكن حد يجاوبنى عن الاسئلة دى
قولى تجربه تعرفى بيها السعرات الحراريه الى فى حبه فستق او بندق ؟
ازاى تعرفى نسبه بروتين فى نسيج ؟ و هتجيى النسيج دا منين ؟
- لو عندك شريحتين واحده لوريد وواحده لشريان ومش مكتوب على الشرايح اسماء ازاى تعرفى انهى واحده وريد و انهى شريان ؟

حراء
02-23-2012, 06:02 PM
انتى امتحانك امتى يا جهاد انا امتحانى يوم 29

ناريمان هبة
02-24-2012, 12:33 AM
انتى امتحانك امتى يا جهاد انا امتحانى يوم 29
حراء انتى كنتي مقدمه يوم ايه؟ وتقديرك ايه؟ اصل انا كيمياء زيك بس محدش اتصل عليا ربنا يوفقك ويكتب لك النجاح

حراء
02-24-2012, 12:37 PM
انا كنت مقدمة يوم 26-12 وتقديرى جيد جدا وميعاد مقابلتى يوم الثلاثاء ان شاء الله يوم 28 معلش انا كتبت التاريخ غلط

عادل ذكي
02-24-2012, 02:48 PM
انا كنت مقدمة يوم 26-12 وتقديرى جيد جدا وميعاد مقابلتى يوم الثلاثاء ان شاء الله يوم 28 معلش انا كتبت التاريخ غلط

بالتوفيق ان شاء الله

سجر المنسي
02-24-2012, 08:42 PM
يا بنات في حد امتحن وكان تخصصه نبات او حيوان او بيولجي انا تخصص كمياء وحيوان ومش عارفه هنتسال في التخصص والا ايه انا سالتكم من مده ومحدش فادني بالله عليكم اللي تعرف حاجه تساعدني

حراء
02-24-2012, 09:06 PM
يا بنات في حد امتحن وكان تخصصه نبات او حيوان او بيولجي انا تخصص كمياء وحيوان ومش عارفه هنتسال في التخصص والا ايه انا سالتكم من مده ومحدش فادني بالله عليكم اللي تعرف حاجه تساعدني

اللى انا اعرفو ان الامتحان التحريرى بيكون شامل جميع التخصصات اما الشفوى فبيكون فى التخصص فقط بالتوفيق ان شاء الله

حراء
02-26-2012, 07:58 PM
تفاعل لايسان هو الكشف عن عناصر النيتروجين والكبريتيد والهالوجينات ويتم بالتفاعل مع الصوديوم حيث يتحوول النيتروجين الى سيانيد الصوديوم ويتحول الهالوجين الى هاليدات

مازن محمد عبده
02-26-2012, 11:54 PM
لماذا الازاحة سفلية وليست علوية ؟
بلييييييييييز عايزة اجابة السؤال ده

مازن محمد عبده
02-26-2012, 11:58 PM
:eek5::eek5::eek5:لماذا الازاحة سفلية وليست علوية ؟
بلييييييييييز عايزة اجابة السؤال ده

لمار محمد
02-27-2012, 10:11 PM
السلام عليكم معلش ياجماعة بس قوليلى اية اللى اقدر اركز علية عندى امتحان بعد بكرة افيدونى ربنا يكرمكم

مازن محمد عبده
02-28-2012, 02:00 PM
اتصلو بيه من شوية ومعاد الامتحان بتاعي يوم الاحد القادم 4-3 ادعولي ان ربنا يوفقني
وربنا يوفق الي هيمتحنو انهارده وياريت تقولولنا المقابله كانت ازاي ونوعية الاسئلة

سجر المنسي
02-29-2012, 05:13 PM
وانا كمان يوم الاتنين ان شاء الله يا ريت حد يكتبلي عنوان المقابلة اصل ما سمعتش منها لان ابني كان بيعيط لما اتصلت بيا فمعرفتش اركز بالله عليكم

dolldina
02-29-2012, 05:22 PM
ربنا معانا يارب كلنا ويوفقنا
وننجح كلنا
انا عايزه اعرف حاجه هو الناس اللي هنا ونجحوا هيدخلوا الترم ده ولا السنه الجديده ؟

dolldina
02-29-2012, 05:43 PM
رابطة معلمي العلوم الكويتية بمنطقة النزهة - قطعة رقم 1 - شارع قريش ملحق بمدرسة ثانوية العصماء بنت الحارث العنوان

سجر المنسي
03-01-2012, 12:05 AM
رابطة معلمي العلوم الكويتية بمنطقة النزهة - قطعة رقم 1 - شارع قريش ملحق بمدرسة ثانوية العصماء بنت الحارث العنوان

مشكوره حبيبتي وجزاكي اللك خيرا بالنسبه للكل هيبداو العمل فيوالعام. القادم ان شاء الله

سجر المنسي
03-01-2012, 12:06 AM
عقبالنا كلنا يا رب

حراء
03-01-2012, 01:37 AM
السلام عليكم اسئلة مقابلتى هى ماهى تجربة الحلقة السمراء وطريقة الكشف عن كاتيون النحاس وطريقة الكشف عن الحديد الثنائى والثلاثى وماهى الاشياء التى تراها فى معمل الفيزياء وكيفية عمل انبوبة على شكل حرف u ولو كان فى تجربة بتاعة الغازات تجرى فى المعمل كيف تتخلصى من الغازات المتبقية وما هو الاسم التجارى للفركتوز والمالتوز

ناريمان هبة
03-01-2012, 11:00 AM
السلام عليكم اسئلة مقابلتى هى ماهى تجربة الحلقة السمراء وطريقة الكشف عن كاتيون النحاس وطريقة الكشف عن الحديد الثنائى والثلاثى وماهى الاشياء التى تراها فى معمل الفيزياء وكيفية عمل انبوبة على شكل حرف u ولو كان فى تجربة بتاعة الغازات تجرى فى المعمل كيف تتخلصى من الغازات المتبقية وما هو الاسم التجارى للفركتوز والمالتوز
ربنا يوفقك يا حراء

عبدربه
03-03-2012, 07:43 PM
شكراوجزاكم الله خيرا

سجر المنسي
03-03-2012, 09:00 PM
حد اتوصل لتجربه البروتين والسعرات الحراريه ضروري بالله عليكم ومحدش جاله مسائل مولاريه والا تركيزات وربنا يوفقنا كلنا

دودى 2
03-18-2012, 04:38 PM
حد اتوصل لتجربه البروتين والسعرات الحراريه ضروري بالله عليكم ومحدش جاله مسائل مولاريه والا تركيزات وربنا يوفقنا كلنا

تجربة البروتين معرفش
تجربة السعرات كتاب العملي صف 11 علمي
لو مش قادرة تحصليه هاحاول اكتبه لكن نصيحه حاولي تحصلي الكتاب لانه طلب مني رسم الجهاز المستخدم و طبعا معرفتش و بالتالي سقطت ههههههههههههه
ربنا يوفقك و يكتب لك الخير

remosh2009
03-24-2012, 10:34 PM
تجربة البروتين معرفش
تجربة السعرات كتاب العملي صف 11 علمي
لو مش قادرة تحصليه هاحاول اكتبه لكن نصيحه حاولي تحصلي الكتاب لانه طلب مني رسم الجهاز المستخدم و طبعا معرفتش و بالتالي سقطت ههههههههههههه
ربنا يوفقك و يكتب لك الخير

محدش سال اذا كان في مقابلات تاني للمنجحوش ولا لا

remosh2009
03-24-2012, 10:39 PM
المقابلات الاولي كلها خلصتمحدش سال في الوزارة لو في اختبارات تاني ولا لا
علشان نبدا نذاكر تاني ولا لا