المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أسئلة مقابلة الحاسوب موضوع متجدد بإذن الله

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

HACKER
11-21-2011, 09:23 PM
السلام عليكم جميعا بالنسبه للاخ الجوكر والاخ تهامي احنا في الاول والاخر اخوات وهدفنا واحد فرجاء يا جماعه نهدي وكلنا بنحب الخير لبعض وحصل خير ثانيا بالنسبه للوزاره الكلام فعلا متضارب ما بين الايام دي وشهر 12 وشهر 1 لكن ايه الاكيد الله ورسوله اعلم وكمان هما مدارس كتير هذا العام جديده وتحتاج الي مدرسين ومدرسات لجميع المواد وربي يوفق الجميع ويكرم كل الناس ورجاءا نفضل اخوه واخوات في المصلحه العامه جميعا ونبذل كل الجهد من اجل الجميع وسامحوني علي الاطاله وشكرا

برافو عليك يا اخ عطوان واحنا عاوزين الكل يستفاد وربنا يكرم الجميع واى جديد يا جماعة ياريت تبلغونا

عطوان
11-21-2011, 10:31 PM
بدانا تاني نرجع للتفكير والضغط وطلبت ولا لا واتصلوا ولا ليسا وايه الاسئله كل شئ باوانه وربنا يسترها

الجوكر المصرى
11-22-2011, 08:01 AM
مواعيد ومقار الاختبار التحريري الأول لمرشحي الوظائف الإشرافية
حددت وزارة التربية مواعيد ومقار الاختبار التحريري الأول للوظائف الاشرافية في جميع المناطق التعليمية، حيث خصصت يوم الأربعاء 7-12-2011 للمواد: التربية الاسلامية واللغة العربية ورياض الأطفال والاجتماعيات والتربية البدنية «بنات» والحاسب الآلي والدراسات العملية والمواد التجارية والمكتبات. في حين خصصت يوم الخميس 8-12-2011 للمواد العلوم والرياضيات واللغة الانكليزية واللغة الفرنسية والتربية الفنية والتربية الموسيقية والتربية البدنية «بنين» وعلوم الأسرة والمستهلك. وبينت أن مقار الاختبارات للمعلمين لمنطقة العاصمة التعليمية (ادارة التعليم الديني): متوسطة معن بن زائدة، ومنطقة حولي التعليمية (ادارة التربية الخاصة): متوسطة ابوتمام، ومنطقة مبارك الكبير التعليمية: متوسطة عيسى اللوغاني، ومنطقة الفروانية التعليمية: ثانوية ابن العميد، ومنطقة الاحمدي التعليمية: متوسطة عبد المجيد الخنفر، ومنطقة الجهراء التعليمية: ثانوية الجهراء بنين، ومادة الحاسب الآلي: مركز التدريب الجابرية ومبارك الكبير. وأشارت إلى أن مقار الاختبارات للمعلمات لمنطقة العاصمة التعليمية (ادارة التعليم الديني) ثانوية جمانة بنت ابي طالب، ومنطقة حولي التعليمية (ادارة التربية الخاصة) ثانوية 25 فبراير، ومنطقة مبارك الكبير التعليمية ثانوية صباح السالم، ومنطقة الفروانية التعليمية متوسطة الفروانية بنات، ومنطقة الاحمدي التعليمية متوسطة ام سعد الانصارية. ومنطقة الجهراء التعليمية متوسطة مريم بنت طارق، ومادة الحاسب الآلي مركز التدريب الجابرية ومبارك الكبير، وذلك من الساعة 6 مساءً وحتى الساعة 8 مساءً.

الجوكر المصرى
11-22-2011, 08:03 AM
مواعيد ومقار الاختبار التحريري الأول لمرشحي الوظائف الإشرافية
حددت وزارة التربية مواعيد ومقار الاختبار التحريري الأول للوظائف الاشرافية في جميع المناطق التعليمية، حيث خصصت يوم الأربعاء 7-12-2011 للمواد: التربية الاسلامية واللغة العربية ورياض الأطفال والاجتماعيات والتربية البدنية «بنات» والحاسب الآلي والدراسات العملية والمواد التجارية والمكتبات. في حين خصصت يوم الخميس 8-12-2011 للمواد العلوم والرياضيات واللغة الانكليزية واللغة الفرنسية والتربية الفنية والتربية الموسيقية والتربية البدنية «بنين» وعلوم الأسرة والمستهلك. وبينت أن مقار الاختبارات للمعلمين لمنطقة العاصمة التعليمية (ادارة التعليم الديني): متوسطة معن بن زائدة، ومنطقة حولي التعليمية (ادارة التربية الخاصة): متوسطة ابوتمام، ومنطقة مبارك الكبير التعليمية: متوسطة عيسى اللوغاني، ومنطقة الفروانية التعليمية: ثانوية ابن العميد، ومنطقة الاحمدي التعليمية: متوسطة عبد المجيد الخنفر، ومنطقة الجهراء التعليمية: ثانوية الجهراء بنين، ومادة الحاسب الآلي: مركز التدريب الجابرية ومبارك الكبير. وأشارت إلى أن مقار الاختبارات للمعلمات لمنطقة العاصمة التعليمية (ادارة التعليم الديني) ثانوية جمانة بنت ابي طالب، ومنطقة حولي التعليمية (ادارة التربية الخاصة) ثانوية 25 فبراير، ومنطقة مبارك الكبير التعليمية ثانوية صباح السالم، ومنطقة الفروانية التعليمية متوسطة الفروانية بنات، ومنطقة الاحمدي التعليمية متوسطة ام سعد الانصارية. ومنطقة الجهراء التعليمية متوسطة مريم بنت طارق، ومادة الحاسب الآلي مركز التدريب الجابرية ومبارك الكبير، وذلك من الساعة 6 مساءً وحتى الساعة 8 مساءً.
ياجماعة احنا نفهم من الكلام ده ان التاخير موجود فى كل شىء لان انا كنت قرات فى الصحف ان المواعيد المقابلات كانت المفروض تتم من زمان فانا بجد مش عارف فيه ايه السنة دى بالذات و ربنا يوافق الجميع انشاء الله

عطوان
11-22-2011, 06:43 PM
السلام عليكم علي فكره دا مالوش اي علاقه بالتعقادات او تنزيل الاعلان او تاخره لاني هما بينزلوا بناء علي الحاجه وفيه اخوه نجحوا متاخر وهيتعينوا الترم الثاني فهما لهم نظره للاحتياجات من المدرسين كل عام لكن التاخير هذا العام الله ورسوله اعلم

الجوكر المصرى
11-22-2011, 10:07 PM
يا أستاذ / عطوان انا كان قصدى على هذا المقال انى قد قرات منذ اسابيع عن تحديد هذه المواعيد
( مواعيد المقابلات والوظائف الاشرافية ) و لكن انا قصدى ان فيه تاخير فى كل الاجراءات بس الاعتصامات
و ربنا يسهل انشاء الله و لو فى اى جديد نبلغنا بعض انشاء الله

الجوكر المصرى
11-24-2011, 04:13 AM
مش مفيش اخبار يا جماعة ولا حس كده ولا خبر

عطوان
11-24-2011, 09:25 PM
انا متابع الجرايد كلها بس للاسف ليسا محدش جايب السيره

الجوكر المصرى
11-25-2011, 01:34 AM
أخ عطوان انشاء الله باذن الله هيكون فيه اخبار كويسة الاسبوع القادم باذن الله و ربنا هيكرم الجميع انشاء الله لان بجد انا متاكد انهم محتاجين عدد كبير السنة القادمة فى جميع التخصصات و بذلك هيكون فيه فرصة كبيرة لنا انشاء الله و ربنا يوافقنا انشاء الله

alaa123
11-25-2011, 12:52 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا جماعة والله أب واحد يشارك في المنتدى أكيد للمصلحة العامة وأنا إنشاء الله سوف أذهب الوزارة هذا الإسبوع وربنا يوفقنا جميعاً

alaa123
11-25-2011, 12:56 PM
آسف قصدي أي واحد

عطوان
11-25-2011, 12:59 PM
يا جماعه دا نصيب وادينا بنعمل اللي علينا وادينا متابعين والله المستعان

HACKER
11-25-2011, 01:51 PM
ياجماعة كل واحد هيأخذ نصيبة وربنا هيكرم الجميع ان شاء الله

الجوكر المصرى
11-25-2011, 11:03 PM
شكرا للاخ الفاضل المحترم الاستاذ / عطوان على الاهتمام و شكرا للاستاذ / علاء على قيامه بالذهاب الى الوزارة بس بالنسبة للاستاذ / علاء ارجو منك عند السؤال فى الوزارة عدم سؤال شخص واحد فقط و سؤال معظم الاشخاص اللى هناك مثل انا فعلت عندما كنت فى الوزارة الاسبوع اللى فات لدرجة انى سالت أفراد الامن و بالتوفيق لنا يا رب جميعا

الجوكر المصرى
11-26-2011, 12:13 PM
نقلاً عن مدرس فيزياء صديق بالوزارة إن باب التقديم هيفتح قريبا جدا جدا و غالبا فى اول شهر 12 بالكتير و يا جماعة فيه خبر اكيد عن كثرة الاحتياجات السنة المقبلة للوزارة من المعلمين وبالتوفيق للجميع
.................................................. .....
الجوكر المصرى

daemusin
11-27-2011, 04:48 AM
يا جماعه انا جالي خبر اكيد من صديق يعمل بالوززاره انو باب التقديم هيتفتح 10 الشهر الجاي ان شاء الله

ادعولي يكون ليا حظ لاني جاي كارت زياره بيخلص اول فبراير ان شاء الله

daemusin
11-27-2011, 04:58 AM
شايف ناس بتسأل انو يروح الوزاره
انا روحت يوم الثلاثاء الماضي وهناك قالولي في المراجعه انو التقديم هيكون في شهر واحد
بس زي ما قلت معلومه لسه وصلاني من بضعه ساعات من صديق انو اكد انو هيكون 10 ديسمبر ان شاء الله يارب تكون فعلا معلومه صحيحه وربنا يوفقكي ويوفقكم جميعا يارب

بالنسبه لشهاده الخبره مستحبه ولا اجباريه ؟ لاني اشتغلت مدرس سنتين بمصر بس سافرت قبل ما اخد الشهاده وبحاول مع المدير لحد دلوقتي لاني كنت شغال بدون عقد في معهد خاص سنتين وعمال يماطل فيا بسبب الظروف الي فيها مصر حاليا

كمان سمعت ناس بتتكلم عن المعادله للمعاهد الخاصه
لاني بكالوريوس نظم معلومات اداريه معادله لكليه تجاره شعبه اداره اعمال والشهاده معايا موثقه من التعليم العالي والخارجيه ومذكور فيها المعادله ورقمها ولسنه كام وكدا مش كدا كافيه ولا ايه؟

ahmad_mansour
11-29-2011, 11:12 AM
عن عبد الله بن أبى أوفى قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم: "من كـــانت له حــاجة إلى الله أو إلى أحـد من بنى آدم فليتوضأ وليحسن الوضوء ثم ليصل ركعتين، ثم ليثن على الله - عز وجل - وليصل على النبي ثم ليقل: لا إله إلا الله الحكيم الكريم، سبحان الله رب العرش العظيم، الحمد لله رب العالمين، أسألك موجبات رحمتك وعزائم مغفرتك، والغنيمة من كل بر، والسلامة من كل إثم لا تدع لي ذنباً إلا غفرته، ولا هماً إلا فرجته، ولا حاجة هي لك رضاً إلا قضيتها يا أرحم الراحمين"

رواه الترمذى وابن ماجه

لا تنسوا ان ندعوا بالتوفيق للجميع بظهر الغيب

عن ابن عباس أن النبي - صلى الله عليه وسلم - كان يقول عند الكرب: "لا إله إلا الله العظيم الحليم، لا إله إلا الله رب العرش العظيم، لا إله إلا الله رب السماوات ورب الأرض رب العرش الكريم

HACKER
11-29-2011, 09:11 PM
جزاك الله كل خير يا اخ ahmed- mansour ويارب نسمع اخبار جديدة وربنا يوفق الجميع

الجوكر المصرى
11-30-2011, 07:43 AM
انشاء الله ربنا هيكرمنا جميعا باذن الله تعالى و اخبار الاخ عطوان أية ؟؟؟؟ مش شايفنوا من فترة على المنتدى يا ريت يطمئن عليه و يكون فى صحة جيدة و إنشاء الله باب التقديم هيفتح قريبا نقلاً عن خبر أكيد من معلم فيزياء صديق بالوزارة و ربنا يكرم الجميع انشاء الله و على راى المثل عندنا فى مصر " كل تاخيرة و فيها خيرة "

الجوكر المصرى
11-30-2011, 01:33 PM
هو الاستاذ / (alla123 ) ذهب الى الوزارة هذا الاسبوع كما كان يقول للسؤال ام لم يذهب لأننى لم أرى اى تعليقات له هذا الاسبوع نهائياً فارجو من الله ان يوفقه و يوفق الجميع ...............زز أمين يا رب

تهامي 22
11-30-2011, 03:54 PM
السلام عليكم جميعاً كيف حالكم
ده ملف وورد فيه معلومات قيمة جداً ممكن يفيدنا جميعاً حبيت اشاركم فيه

alaa123
11-30-2011, 07:07 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة أنا ذهبت للوزارة نفس الكلام ناس تقول الاسبوع القادم وناس تقول الشهر الجاي ومش عارفين الحقيقة بالظبط

الجوكر المصرى
11-30-2011, 09:19 PM
السلام عليكم يا اخ تهامى لو تكرمت الملف مش شغال ياريت ترفعة تانى لان باجى افتحة مش بيفتح بيجيب كلام غير مفهوم ..........شكرااااااااااااااااااا

تهامي 22
12-01-2011, 10:27 AM
تحت امرك استاذ ( الجوكر المصري)

تهامي 22
12-01-2011, 10:30 AM
بس استاذ ايه نوع الاوفيس اللي عندك لانه ده علي وورد 2007 يعني مش هيشتغل علي 2003

الجوكر المصرى
12-01-2011, 10:40 AM
شكراً ايها الاستاذ المحترم / تهامى انا فعلاً نسخة الورد اللى عندى 2003 لان 2007 مش عايز يشتغل عندى و أشكرك بشدة

الجوكر المصرى
12-01-2011, 10:48 AM
و اشكر الاستاذ المحترم / تهامى على هذه الهدية الجميلة و ربنا يجعلها باذن الله فى ميزان حسناته و أعتقد انه فيه عدد 15 واحد قاموا برفع هذه النسخة من على الموقع ولكنى لا اجد اى شكر للاستاذ المحترم / تهامى فمن الواجب يا جماعة توجيه كل الشكر للاستاذ المحترم / تهامى وذلك لتفضيلة للمصلحةالعامة على المصلحة الشخصية و ذلك على الرغم من سوء التفهم الذى حدث بينينا فى الاول ولكنى اعترف الان بالشكر كل الشكر للاستاذ / تهامى و هذا يا استاذ / تهامى هو سبب الخلاف بينى و بينك وهو ان هناك من يدخل للمصلحة الشخصية فقط عكس الاستاذ / تهامى و الاستاذ / الكينج و الاستاذ / عطوان و فى هناك عندى مفاجاة سارة باذن الله للجميع بملف أسئلة يتم تجميعه الان لجميع الاسئلة اللى سئلت السنوات الماضية و جميع اسئلة التوجيه الفنى للحاسوب و جميع الاسئلة المتوقعة باذن الله ................... والله الموافق والمستعان

تهامي 22
12-01-2011, 12:23 PM
الاستاذ الكريم ( الجوكر المصري) اولاً انا بعتذر منك على سوء الفهم الذي حدث . ثانيا انا لا انتظر الشكر علي شئ انا المستفيد منه اولاً . ثالثا مشكور جدا على اهتمامك وأسأل الله ان يوفقني واياك لما يحبه ويرضاه

ahmad_mansour
12-01-2011, 03:31 PM
جزاك الله خيراً

عطوان
12-01-2011, 05:46 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اعتذر عن التاخير وعدم المشاركه وذلك بسب تغير السكن وانا متابع اغلب الناس متفقين من قلب الوزاره انه كل اول اسبوع يمكن ينزل الاعلان والله ورسوله اعلم واشكر الاخوه جميعا علي المشاركه والاخ الجوكر علي السؤال ربنا يوفقك يارب

تهامي 22
12-02-2011, 11:18 PM
02/12/2011 http://app.moe.edu.kw/view_news/newslogo/watan.gif

لحين تشكيل الحكومة الجديدة «التربية»: إيقاف مقابلات الوظائف الإشرافية
كتب عبدالعزيز الفضلي: كشفت مصادر تربوية ان وزارة التربية اوقفت العمل بلجان الوظائف الاشرافية والتي ستبدأ اعتبارا من غد الاحد الى اشعار آخر. واوضحت المصادر ان وكيلة الوزارة تماضر السديراوي اوعزت لوكيلة التعليم العام منى اللوغاني بإيقاف العمل بلجان مقابلات الوظائف الاشرافية «رئيس قسم، مدير مساعد، مدير» وذلك لحين الانتهاء من اعلان الحكومة الجديدة مشيرة الى ان اللوغاني ستقوم بتعميم نشرة على المدارس خلال الاسبوع الجاري تتضمن ابلاغهم بتعليمات وكيلة الوزارة. واضافت المصادر الى ادارة التنسيق ستقوم اليوم السبت بالاتصال هاتفيا بالاشخاص الذين تحدد لهم موعد المقابلة يوم غد الاحد لإبلاغهم بقرار التأجيل، منوهة الى ان الهدف من هذا الاجراء خوفا من قيام الذين لم يحالفهم الحظ بالطعن في نتائج المقابلات التي قد تكون غير قانونية ومن ثم الدخول في متاهات التربية في غنى عنها.

ربنا يستر ممكن احنا كمان يأجلونا

الجوكر المصرى
12-03-2011, 07:11 AM
يا استاذ / تهامى انا سبق و نزلت مقال قريب بخصوص مقابلات الوظائف الاشرافية ولكن هذا ليس له اى علاقة بخصوص التعاقدات المحلية وذلك لانك لو لاحظت المكتوب فى المقال ""منوهة الى ان الهدف من هذا الاجراء خوفا من قيام الذين لم يحالفهم الحظ بالطعن في نتائج المقابلات التي قد تكون غير قانونية ومن ثم الدخول في متاهات التربية في غنى عنها.""""" .
ولكن بخصوص التعاقدات المحلية فان من يقوم بذله هو ادارة الموارد البشرية بالاعلان عن الوظائف للمدرسين و ذلك بناء على الاحتياجات التى يحددها القطاع الادارى و لجنة التخطيط و التوجيه الفنى للحاسوب اما بالنسبة لتشكيل الوزارة فهو لن ياخذ اكثر من أسبوع و هم قاموا بتاجيل مواعيد المقابلات و ليس الغائها .
والله الموافق والمستعان

LOVEDOODY
12-03-2011, 01:20 PM
شكراً جداً يا سيد/ تهامى على الملف المرفق وللجهد المبذول فى جمع الكم الهائل من هذة الاسئلة حيث انها تحتوي على معلومات قيمة ومفيدة.
وجزاك الله خيراً على هذا التعب والجهد المبذول.
وجعله الله فى ميزان حسناتك.
وأخيراً: خيركم من تعلم العلم وعلمه

الجوكر المصرى
12-03-2011, 11:37 PM
الجمعة2/12/ التربية تبحث إعادة المعلمين والمعلمات المتقاعدين
كتب محسن الهيلم: علمت »الشاهد«من مصادرها ان اعداداً كبيرة من المعلمين والمعلمات المتقاعدين تقدموا بطلب اعادتهم إلى الخدمة بعد ان اعلنت وزارة التربية حاجتها لهم، وقالت المصادر ان كادر المعلمين الذي اقر مؤخراً كان حافزا ايجابيا دفع بالكثير من المعلمين المتقاعدين إلى تقديم اوراقهم للجهات المختصة لانهاء اجراءات اعادتهم إلى مهنة التدريس. وبينت المصادر ان الوكيل المساعد للتعليم العام منى اللوغاني طلبت من مديري العموم في المناطق التعليمية الستة بحث آلية عودة المعلمين والاستفادة منهم، وبينت المصادر ان الوزارة ستقوم بدورات تدريبية علمية للمعلمين الذين تتم الموافقة على اعادتهم للخدمة. جدير بالذكر ان التربية تعاني نقصاً في الهيئة التعليمية، لاسيما وان هناك مدارس جديدة سترى النور قريباً.
وهذا ما يؤكد سابق الكلام و الذةى اكدتة مرارا و تكراراً على ان هناك مدراس جديدة و كثيرة فى العام الدراسى القادم باذن الله و على فكرة هذا الخبر لا يؤثر إطلاقاً على مدرسى الحاسوب بالذات و ذلك لقلة وجودهم فى المجال لان أغلب المتقاعدين من اللغة العربية و الرياضيات و اللغة الانجليزية و غيرها من المواد غير الحاسوب والديكور و التربية الفنية و الفيزياء والكيمياء و ذلك من مصادر موثق بها فنرجو من الله سبحانه وتعالى ان يوفق الجميع باذن الله تعالى

ahmad_mansour
12-04-2011, 04:17 PM
إن شاء الله نسمع قريب خبر طلب وزارة التربية وبالتوفيق للجميع

اللهم لا سهل إلا ما جعلته سهلا وأنت تجعل الحزن إذا شئت سهلا

الجوكر المصرى
12-04-2011, 05:11 PM
إنشاء الله يا استاذ / احمد نسمع قريب جدا عن فتح باب التقديم لوزارة التربية و انشاء الله ربنا يوفقنا جميعا باذن الله و انا باذن الله متفائل جدا للجميع و ذلك نظراً لكثرة الاحتياجات من المعلمين هذا العام وأرجو من الاخ المحترم الصديق الاستاذ / عطوان الا يغيب عن المنتدى لفترة كبيرة و ذلك نظرا لشعورنا جميعاً بانه من الشخصيات المحترمة هو و الاستاذ المحترم / تهامى و ارجو من الجميع أن نتكتف جميعا من اجل المصلحة العامة للجميع و نتعاون جميعا من اجل ان يمن الله علينا بالخير جميعا و بالتوفيق للجميع باذن الله
و الله الموفق و المستعان

daemusin
12-04-2011, 06:54 PM
معتقدش يا جوكر انو عدم وجود وزير للتربيه هيعطل تعيين المعلمين لانو الوضع مختلف الوظائف الاشرافيه دول ترقيات يعني ناس متعينه فعلا وقدام وبيقدمو عشان يترقو في ناس هتنجح وفي ناس لا وهما خايفين انو لو عملو دلوقتي الناس الي منجحتش تقدم طعون انو الامتحانات اصلا مخالفه عشان مفيش وزير وتبقي مشكله فأجلوها اما التعيينات الجديده الوضع مختلف
وعموما رئيس الوزراء اتكلف امبارح وفي اخبار انو علي اخر الاسبوع هتكون اتشكلت الحكومه الجديده وربنا يسهل واسبوع ولا حاجه ونسمع اخبار كويسه ان شاء الله

الجوكر المصرى
12-04-2011, 10:28 PM
يا استاذ ( daemusin) ان قلت انه ليس هناك علاقة بين تعين وزير التربية و بين الوظائف الاشرافية و الله انا اتمنى من كل قلبى لجميع الاعضاء فى المنتدى التوفيق باذن الله
و الله الموافق و المستعان

HACKER
12-05-2011, 08:08 AM
خير ان شاء الله يا جماعة وربنا يوفق الجميع

الجوكر المصرى
12-05-2011, 10:35 AM
سؤال للاخ المحترم الاستاذ / تهامى و الاخ المحترم الاستاذ / عطوان فيه زميل بيسال عن موضوع المعادلة من ادارة المعادلات بالتعليم العالى بالكويت لانه هو معه احد المعاهد الخاصة بجمهورية مصر العربية و بيقول انه معه معادلة من المجلس الاعلى للجامعات بمصر فارجو منكم توضيح ما هى المعادلة المطلوبة و كم تستغرق من الوقت و ما هى الاجراءات المتخذة ضرورى يا جماعة لان بجد الراجل ده تايه وحنا عايزين نفهمه لانى معايا بكالوريوس هندسة حاسب مش معايا معهد و معرفش اى حاجة عن المعادلة فارجو التوضيح

تهامي 22
12-05-2011, 04:24 PM
الاستاذ الفاضل / الجوكر المصري بالنسبة للمعادلة بتاخد معاك شهادات الثانوية العامة الصف الثاني والثالث موثقين من مصر من وزارة التربية والتعليم وشهادة المؤهل وايضا تكون موثقة من وزراة التعليم العالي بمصر وبتاخد شهادة المعادلة موثقة من المجلس الاعلي للجامعات والتعليم العالي بمصر . وبتقدم الاوراق في وزارة التعليم العالي بالكويت وانته ونصيبك ممكن تيجي بسرعة وممكن تتأخر انا تقريبا خدت 6 شهور واعرف صديق قدم معاي في نفس اليوم جات بعد شهر اهم شيئ انه يحركها من مصر لأنه التأخير بيكون من هناك يعني يخلي احد اقاربه في مصر يتابع الموضوع علشان يردوا علي وزارة التعليم العالي في الكويت بسرعة

الجوكر المصرى
12-05-2011, 05:38 PM
شكراً جزيلاً الاستاذ المحترم / تهامى على الافادة بس ارجو من حضرتك التوضيح بشأن ( حضرتك لحقت الامتحان فى نفس السنة اللى قدمت فيها فى الوزارة ) و التوضيح الثانى من اى مكان يمكن ان يتابع الاجراءات فى مصر لكى تخلص بسرعة أرجو الافادة سيدى الفاضل لان هذا الشخص معه كارت زيارة و لكن لا ياتى الى الكويت الى عندما يفتح باب التقديمعشان الزيارة متخلصش و هو من القاهرة فمن السهل انه احد اقارب يتابع الاجراءات فى مصر فمن اىمكان يتابع الاجراءات بعد اذنك ............. ولكم جزيل الاحترام والشكر

تهامي 22
12-05-2011, 06:23 PM
انا كنت جاي من مصر 23 / 3 / 2010 تقريباً كان في نهاية التقديم وملحقتش في السنة دي على ما خلصت الدوخة دي لحقت المسابقة التانية اللي هي كانت شهر 12 / 2010 . وبالنسة للمتابعة في مصر يتابع المعهد نفسه اللي متخرج منه وكمان يتابع الملحق الثقافي الكويتي بالقاهرة حتي ولو بالتلفون لانه وزارة التعليم العالي بالكويت بتبعت كتاب للمعهد وكتاب للتعليم العالي وبدورهم بيبعتوا الرد علي الملحق الثقافي الذي بدوره يرد على وزارة التعليم العالي بالكويت وفي الغالب يكون التأخير اما من المعهد في عدم الرد او من الملحق الثقافي ارجو ان تكون المعلومه واضحة

الجوكر المصرى
12-05-2011, 06:40 PM
شكرا ايها الاستاذ المحترم / تهامى على الافادة وارجو من اى احد شارك فى المنتدى و مر بهذه التجربة افادتنا بالظروف التى مر بها لمعادلة الشهادة الخاصة به و ذلك لافادة هذا الشخص لانه يمتلك كارت زيارة و لم ياتى بعد الى الكويت و عايزين نساعده يا جماعة عشان يعرف يعمل ايه بالضبط لانى بجد مش اعرف حاجة عن معادلة الشهادات لانى مش معهد و لكم جزيل الشكر
و الله الموفق و المستعان

الجوكر المصرى
12-06-2011, 01:55 PM
مفيش أى جديد يا جماعة نرجو افادتنا بالرد لو فيه اى حد عنده جديد يبلغنا لو سمحتم و ربنا يوفق الجميع باذن الله

عطوان
12-06-2011, 06:01 PM
السلام عليكم جميعا اخوات الشات المحترمين بالنسبه للمعادله يا اخ جوكر زي ما شرح ليك الاخ تهامي ولكن العام قبل الماضي مكنوش بيقبل الورق من غيرها الا لما تخلص لكن العام الماضي لغوا القرار وكانت الناس بتقدم عادي ولو نجحت تعملها محصلش نصيب كانت برضه بتعملها هيا ضروريه بس الاول كانت لازم تتقدم مع الورق لكن العام الماضي كانوا بيقبلوا الورق من غيرها والله ورسوله اعلم اما بالنسبه للوزاره فهو كل الناس بتوكد انه هو في اي وقت هيفتحوا باب التقديمات وادينا كلنا بنسال ويد بيد وربنا يكرم الجميع يارب وسامحوني علي الاطاله والله الموفق

الجوكر المصرى
12-06-2011, 06:49 PM
أستاذ / عطوان انت فين يا راجل ابقا طمئنى عليك مش مهم الوزارة تفتح امته خلينى دائما نطمئن عليك لانك من الاشخاص المحترمين جدا فى هذا المنتدى انت و الاستاذ المحترم / تهامى و الذى انا بكرر اعتذاراى له نتيجة حدوث سوء فهم غير مقصود منى و ربنا باذن الله هيكرم الجميع باذن الله تعالى
والله الموافق و المستعأن

عطوان
12-06-2011, 08:19 PM
الف شكر علي اخلاقك العاليه يا اخ جوكر وانا موجود علي طول ان شاء الله ربنا يدينا الصحه جميعا ونتواصل دائما ان شاء الله والوزاره براحتها بس خلاص قربت باذن الله

عبدالكريمم
12-06-2011, 08:43 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
هل وزارة التربية فتحت بالامس يوم 5/12/2011 م (مطلوب مدرسين )برجاء الافادة
ولو فتحت ممكن تحددو تخصص الحاسوب فيهم ام لا وما هى الاوراق والدورات المطلوبه
................... وجزاكم الله خيرا.

الجوكر المصرى
12-06-2011, 10:27 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته....
هل وزارة التربية فتحت بالامس يوم 5/12/2011 م (مطلوب مدرسين )برجاء الافادة
ولو فتحت ممكن تحددو تخصص الحاسوب فيهم ام لا وما هى الاوراق والدورات المطلوبه
................... وجزاكم الله خيرا.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!1

daemusin
12-07-2011, 04:48 AM
انت جبت الخبر ده مينن اخي لا مفتحش باب التقديم لسه
--------

هو احنا ليه يا جوكر انت وباقي الاخوه هنا منعملش يوم ونتقابل فيه كلنا نتجمع ونتعرف علي بعض ونحكي تجارب بعض ونستفاد من بعض كمان لما يفتح التقديم نروح كلنا سوا؟

ياريت يا جماعه ده يحصل فعلا انا بقالي شهر في الكويت ومعرفش فيها حد ولا بقعد مع حد

HACKER
12-07-2011, 07:08 AM
والله فكرة يا جماعة نتقابل ونتعرف على بعض ونستفيد من بعض

الجوكر المصرى
12-07-2011, 12:14 PM
تابعوا معى هذه الاخبار [الجسار: إنشاء مدرستين في غرناطة] بتاريخ امس فى جريدة القبس [اكد مدير إدارة منطقة الأحمدي التعليمية طلق الهيم انه من ضمن المشاريع الإنشائية في منطقة الاحمدي »افتتاح مدرستين ثانويتين في العام المقبل الأولى في منطقة أبوحليفة والأخرى في منطقة العقيلة] منشور بجريدة السياسية بتاريخ أمس و ذلك غير المدارس التى تم الاعلان عن إنشائها فى أشبيلية و مدينة جابر الاحمد و فى مناطق سلوى و بيان و مشرف ] و هذا ما اكدته انا فى سابق مشاركاتى عن كثرة الاحيتاجات من المعلمين العام المقبل فبإذن الله موافقين جميعاً اما بالنسبة للاخ ( daemusin) فالاقتراح بتاعك متاح للمناقشة للجميع و اللى عنده اى اقتراح ممكن انه يطرحه للمناقشة و نتفق على حاجة و ربنا يكرمنا باذن الله

ahmad_mansour
12-07-2011, 12:20 PM
السلام عليكم ورحمة الله

إخواني أنا دلوقتي في حيره إن شاء الله موعد التقديم قرب وأنا معايا شهادة المعادلة معتمدة من التعليم العالي بمصر وللأسف مكنش عندي علم أني لازم برده اعتمدها من التعليم العالي بالكويت

أرجوا ان تشوروني انتظر وأقدم بالتربية أولاً ولا اعمل المعادلة ولو روحت وقدمت اوراقي لمعادلة شهادتي هل بالإمكان التقديم بوزارة التربية وأنا مش معايا أصل الشهادات فأرجوا الإفادة والله الموفق

boss_basha1
12-07-2011, 12:45 PM
اخواني اولا انا اسف اني لم اشارك دائما معكم ولكني متابع الاخبار معاكم أول بأول وانا عارف ان دا تقصير مني فياريت تسمحوني .

الخبر الي انا سمعتة من واحد صحبي شغال في وزارة التربية

ان في مجال جديد اتفتح لينا بالاضافة الي مدرس حاسوب يسمي محضر حاسوب طبعا انت بتمتحن عادي وهما بيحددوا بس طبعا الراتب اقل شوية بس دي حاجة جميلة ياعني ان شاء الله في أمل كبير اما تشتغل مدرس أو محضر وبردوا انتم اسئلوا للتاكيد بس للعلم صاحبي متأكد لان عندهم في المدرسة محضرين حاسوب واتمني التوفيق للجميع وان شاء الله نكون كلنا في الوزارة

tahaelshal
12-07-2011, 12:50 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اقدم لكم الجديد من موقع التوجيه الفني للحاسوب - لا تنسونا بالدعاء

http://www.hasobkw.com/portal/f469f9a0-bbd8-462f-b280-115370b629d4.aspx

http://www.hasobkw.com/portal/9bfb8b89-fd14-4048-9fd5-ddde6cfe963a.aspx

الجوكر المصرى
12-07-2011, 01:30 PM
استاذ / احمد منصور انت هتروح وزارة التربية لما التقديم يفتح عادى و بعد كده هم بيعطوك كتاب الى وزارة التعليم العالى وذلك لمعادلة الشهادة بتاعتك
و اساسا يا استاذ / احمد انت لا يتنفع انك تعمل معادلة فى الكويت من نفسك لازم اى جهة حكومية تتطلب من وزارة التعليم العالى المعادلة و فى نفس الوقت هياخدوا منك الورق فى الوزارة و هيبعتوا ليك للامتحان و لو نجحت بتعمل المعادلة و لو لم توفق بتستمر المعادلة عادى فى اجراءها و بالنسبة أصول الشهادات فاى مكان هنا فى الكويت بياخدوا منك صور اصول الشهادات و ليس اصول الشهادات و لكن بعد ان يتاكد من الاصول و التى يجب ان تكون موثقة من الجهات المختصة و يجب ان تكون موثقة من الخارجية الكويتية و هذا شرط اكيد واسف على الاطالة ...........................................
و الله الموفق و المستعان

khalafehsien
12-07-2011, 03:11 PM
اخواني انا السنة حاب اتقدم على الوظيفة بوزارة التربية استاذ حاسوب فرحت الوزارة يوم الثلاثاء6\12\2011
سألتو قال احتمال كبير جدا الاسبوع القادم يبدأ التقديم وبالتوفيق للجميع

ahmad_mansour
12-07-2011, 03:25 PM
جزاك الله كل خير ياجوكر على الإفادة، وإن شاء الله ربنا يوفق الجميع وبالنسبة للمستندات المطلوبة وتوثيق الشهادات ياريت نفيد الجميع ونذكرها كالتالي:

1. شهادة التخرج (موثقة من الخارجية الكويتية)
2. شهادة المعادلة (موثقة)
3. صورة جواز السفر (مع وجود الأصل)
4. صورة شهادات الخبرة
5. صورة الدورات العلمية
6. خطاب من الكفيل بموافقته على التحويل إلى الوزارة أو تنازل بتوقيع الكفيل ( أرجوا الإفادة بهذا الشأن )
7. صورة اعتماد توقيع الكفيل

لكن عندي استفسار لو حتى إقامة حره برده لازم تنازل من عند الكفيل لأنه ممكن يسبب مشاكل لأشخاص يعملون بشركات وياريت لو ما ذكرتش شئ انكم تذكروه والله المستعان.

الجوكر المصرى
12-07-2011, 05:23 PM
استاذ / احمد منصور الاوراق المطلوبة هى :-
1- شهادة المؤهل الدراسى ( موثقة )
2- شهادة بيان الدرجات ( موثقة )
3- شهادة ( Icdl) أو شهادة كامبرديج
4- شهادة لا مانع من التحويل من الكفيل سواء كنت اقامة حرة و لا
و لا كنت اقامة من المريخ لابد ان تكون موجودة .
5- صورة من اعتماد توقيع الكفيل .
6- صورة عن البطاقة المدنية
7- صورة شخصية

hello1
12-07-2011, 09:36 PM
حضرت لثاني مره المقابله وللاسف للحين صعبين وما يبون ينجحون احد واسالوني اساله مختلفه تماما عن المقابله الاولى يعني كل الي راجعت وتعبت عليه محد سالني فيه

ahmad_mansour
12-07-2011, 10:04 PM
استاذ / احمد منصور الاوراق المطلوبة هى :-
1- شهادة المؤهل الدراسى ( موثقة )
2- شهادة بيان الدرجات ( موثقة )
3- شهادة ( icdl) أو شهادة كامبرديج
4- شهادة لا مانع من التحويل من الكفيل سواء كنت اقامة حرة و لا
و لا كنت اقامة من المريخ لابد ان تكون موجودة .
5- صورة من اعتماد توقيع الكفيل .
6- صورة عن البطاقة المدنية
7- صورة شخصية

أولاً أشكرك ياأستاذ/ جوكر ، وبالنسبة لشهادة لا مانع من التحويل هل هى تنازل من الكفيل أم خطاب من الكفيل إلى وزارة التربية انه لا مانع لديه من التحويل وشكراً.

الجوكر المصرى
12-07-2011, 10:34 PM
التاريخ / / 2012

السادة المحترمين / وزارة التربية ............... المحترمين
نحن شركة ...................... نفيد انه لا مانع لدينا من تقديم و تحويل السيد / .................... و الذى يعمل لدينا بالشركة
و الذى يحمل بطاقة مدنية رقم .................................... و العمل لدى وزارتكم الموقرة
و تفضلوا بقبول وافر التحية
التوقيع /

هذا يا استاذ / احمد منصور نموذج من لا مانع المطلوب تقديمة الى وزارة التربية عند التقديم و لابد ان يكون معه صورة من اعتماد توقيع الكفيل .
والله الموافق و المستعأن

daemusin
12-08-2011, 09:19 AM
طب انا مش معايا بيان بالدرجات يا استا

daemusin
12-08-2011, 09:23 AM
طب انا مش معايا بيان بالدرجات يا استاذ جوكر اما باقي الاوراق مفيهاش مشكله
لازم يكون بيان الدرحات موجود عند التقديم ولا ممكن لما بعد الاختبارات في حاله النجاح يبقي يخدوه ؟
علما انو شهاده التخرج مذكور فيها التقدير والدرجات للصف الرابع والتراكمي

daemusin
12-08-2011, 09:31 AM
بما ان بكره اجازه منقترح مكان نتجمع فيه كلنا ونتعرف علي بعض بشكل اكبر ؟

الجوكر المصرى
12-08-2011, 09:40 AM
يا استاذ / daemusin لازم بيان الدرجات يكون موجود معك وانت بتقدم للوزارة لو مفيش اى حد جاى قريب من عندكم ممكن يبعتوا ليك بيان الدرجات من مصر عن طريق الايميل أو عن طريق الفاكس و لكن الايميل يكون افضل واحسن و تطباعه من خلال الاسكانر اما بالنسبة لبكرة الجمعة فانا بالنسبة ليا عادى جدا ان احنا نتقابل و لكن مستنى رد الاعضاء و اتفقنا على مكان معين
و الله الموافق و المستعأن

tahaelshal
12-08-2011, 09:43 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،،،،

الاخوه الاعزاء الرجاء الدخول لموقع التوجيه الفني العام للحاسوب وتحميل كتب الوظائف الاشرافية مفيدة جدا

لا تنسونا بالدعاء .

اخوكم طه الشال

عطوان
12-08-2011, 05:49 PM
السلام عليكم جميعا وباذن الله ربنا يوفق الجميع وفتح باب التقديم قريب جدا باذن الله

الجوكر المصرى
12-08-2011, 08:17 PM
استاذ / عطوان بان الله نسمع اخبار جديدة جميلة باذن الله و باب التقديم يفتح قريبا باذن الله و ربنا يجعل لنا باذن الله رزقاً فى وزارة التربية العام المقبل باذن الله
و الله الموافق و المستعان

الجوكر المصرى
12-09-2011, 01:13 AM
يا جماعة لو فيه اى حد عنده استفسار من ناحية الاوراق المطلوبة و الشروط المطلوبة للتقديم او استفسار اخر او اى حد عنده خلفية عن اى شىء جديد من ناحية التقديم او الوزارة يتفضل يسأل و أو يطرح الجديد بما لدية و ذلك لافادة جميع اعضاء المنتدى و لكم دوام الشكر

daemusin
12-09-2011, 02:01 AM
انت قاعد فين في الكويت يا جوكر

hello1
12-09-2011, 10:19 AM
يا جماعه اسألتهم صعبه وايد والموجهين صعبين شالحل

عطوان
12-09-2011, 12:35 PM
يا جماعه اسألتهم صعبه وايد والموجهين صعبين شالحل

السلام عليكم انتا امتحنت امتا ؟

تهامي 22
12-09-2011, 01:09 PM
09/12/2011 http://app.moe.edu.kw/view_news/newslogo/rai.gif

«التربية» والحرس الوطني يتعاقدان مع معلمين ومتخصصين من الأردن
عمان - «الراي» | بدأت وزارة التربية والحرس الوطني اجراءاتهما للتعاقد مع معلمين ومعلمات ومتخصصين اردنيين في علوم الحاسوب والشبكات الالكترونية. وقال سفير الكويت لدى الاردن الدكتور حمد الدعيج في تصريح صحافي ان لجنة من وزارة التربية «ستزور الاردن لاختيار معلمين ومعلمات في مختلف التخصصات». واوضح الدعيج انه «سيتم اختيار معلمين ومعلمات في مجالات اللغة الانكليزية والرياضيات والفيزياء والتخاطب والالكترونيات والديكور». واضاف ان «لجنة اخرى من الحرس الوطني ستصل الى الاردن خلال الفترة المقبلة للتعاقد مع متخصصين في علوم الحاسوب والشبكات الالكترونية».

ابشروا بالخير ....

الجوكر المصرى
12-09-2011, 01:29 PM
الاستاذ المحترم / تهامى ماذا تقصد بكلمة ( أبشروا بالخير ) ارجو توضيح المعنى لأنى بصراحة مش قادر أفهم اى شىء تانى لان اعتقد و العلم لله أنهم فى الوزارة لا يتعاقدون من معلمى حاسوب من خارج الكويت و انما من المقيمن والوافدين فى مجال الحاسوب بالذات فارجو منك التوضيح لاننى لم اعد قادر على التفكير بجد

عطوان
12-09-2011, 01:49 PM
ولا انا كمان فاهم يقصد ايه ؟؟

الجوكر المصرى
12-09-2011, 04:57 PM
على العموم شكلها باب التقديم بوزارة التربية هيفتح قريباً و بذلك فعلى الجميع ان يستعد و تجهيز الاوراق و ان نتكاتف جميعاً من اجل المصلحة العامة و يقوم كل واحد فى المتدى بشرح و قراءة كل تجاربه بداية من التقديم بالوزارة الى اجراءات الاتصال و الامتحان هذا العام و ذلك من اجل المصلحة العامة و لكن هى فعلاً غريبة ان يقوموا هذا العام بالإعلان عن التعاقدات الخارجية قبل الإعلان عن التعاقدات المحلية و على العموم ربنا يسهل إنشاء الله للجميع .

عطوان
12-09-2011, 05:10 PM
دا يعتبر ليسا كلام يعني مش اكيد وتخصص الحاسوب دا مش بيجبوه من بره الكويت علي ما اعتقد وكل حاجه نصيب وادينا منتظرين وهنشوف ايه اللي هيحصل وكل اللي يجيبه ربنا كويس

الجوكر المصرى
12-09-2011, 05:37 PM
على العموم يا استاذ / عطوان ربنا يسهل بإذن الله و ربنا بإنه تعالى هو الموافق و المستعأن

تهامي 22
12-09-2011, 08:32 PM
السادة الافاضل انا اقصد شيئين الاول ان باب التقديم سيكون قريبا باذن الله والشيئ الثاني معنى انهم طلبوا تعاقدات من الاردن وهذا لأول مرة منذ فترة طويلة هذا يعني ان الاحتياج سيكون بكثرة .
اسأل الله لي ولكم التوفيق ,,,

اخر الحلوااات
12-09-2011, 09:07 PM
بالنسبة لمقابلة الوزارة لمعلمي + معلمات الحاسوب
في استاذ سوري بمعهد النهضة يلي بالفروانية
وايد يفهم ويبسط المنهج
ويعطيك كوري كااااامل للمقابلة أنصحك
والله أسهل مادة عندي الحين الفيجوال بيزك وناطر المقابلة
ادعولي بالتوفيق

اخر الحلوااات
12-09-2011, 09:10 PM
الحين بدوو يقابلون الكويتيين
الوافدين ما اعتقد للحين
بس الاسئلو وايد صعبه هالسنة

الجوكر المصرى
12-09-2011, 09:59 PM
بالنسبة للوافدين ممكن يقتحوا باب التقديم و بعد فترة من التقديم و تجميع عدد بيفتحوا باب الاختبارات و المقابلات بس يا جماعة اللى عنده فكرة عن مقابلات الكويتين الوقتى يبلغنا بالتفاصيل سواء كانت عن نوع الاسئلة و أو اجراءات المقابلات
والله الموافق و المستعأن

تهامي 22
12-09-2011, 09:59 PM
الحين بدوو يقابلون الكويتيين
الوافدين ما اعتقد للحين
بس الاسئلو وايد صعبه هالسنة
0
0
0
0
الاخت الحلوه حضرتك كويتيه ولا وافده ومن وين عرفتي ان (( الاسئلة وايد صعبة هالسنة ))
وبعدين المناهج اصلا (( وايد سهلة )) يعني مش محتاجه تبسيط بس هي كل المشكلة (......)
تفاءلوا بالخير تجدوه ,,,

daemusin
12-09-2011, 11:18 PM
مهو ممكن انهم طلبو معلمين من الاردن مش بخصوص العدد الكبير الي محتاجينه بخصوص انهم يخدو من الاردن السنادي بدل من مصر عشان القلق في مصر اللجنه مش عايزه تنزل هناك مثلا ؟

الجوكر المصرى
12-10-2011, 03:28 AM
يا استاذ / daemsusin دائماً التعاقدات الخارجية كانت لاتشمل إطلاقاً الحاسب الالى ولكن انا اكدت مراراً و تكراراً عن انشاء العديد من المدراس هذا العام و اكدت فى السابق ان الاحتياجيات ستكون كثيرة العام المقبل فى جميع المواد و انشاء الله باب التقديم يفتح قريباً جداً و انشاء الله ربنا يوفق الجميع باذن الله .
والله الموافق و المستعأن

الجوكر المصرى
12-10-2011, 03:32 AM
0
0
0
0
الاخت الحلوه حضرتك كويتيه ولا وافده ومن وين عرفتي ان (( الاسئلة وايد صعبة هالسنة ))
وبعدين المناهج اصلا (( وايد سهلة )) يعني مش محتاجه تبسيط بس هي كل المشكلة (......)
تفاءلوا بالخير تجدوه ,,,

أستاذ / تهامى انت راجل ذكى جداً و انا بقولك الكلام ده ليس على سبيل المجاملة ولا على سبيل ( الدعاية ) وربنا يوفق الجميع باذن الله

boss_basha1
12-10-2011, 10:34 AM
يااخواني انا سمعت خبر لسا طازة واحد صحبي كلمني اليوم ليه واحد صاحبة في الوزارة قالوا الوزارة فتحت من اليوم رجاء التاكيد وبالتوفيق للجميع

أم زين العابدين
12-10-2011, 11:39 AM
يااخواني انا سمعت خبر لسا طازة واحد صحبي كلمني اليوم ليه واحد صاحبة في الوزارة قالوا الوزارة فتحت من اليوم رجاء التاكيد وبالتوفيق للجميع

اليوم مش السبت؟؟؟؟؟
ولا قصدك من بكرة ان شاء الله
انا كنت بشتغل فى الوزارة لمده اربع سنوات وتركتها سنه 2008....عادي لما ارجع تاني ولا ممنوع؟؟؟

وشكرا

HACKER
12-10-2011, 11:49 AM
يا جماعة فتحت اليوم ازاى مع ان اليوم اجازة ولا غدا ارجو التوضيح
وشكراا

boss_basha1
12-10-2011, 12:05 PM
ايوة ايوة انا قصدي من باكر ان شاء الله بس انا سمعت زي منا موضح من قبل علشان محدش يقول كلام تاني وربنا معانا ان شاء الله

boss_basha1
12-10-2011, 12:07 PM
اليوم مش السبت؟؟؟؟؟
ولا قصدك من بكرة ان شاء الله
انا كنت بشتغل فى الوزارة لمده اربع سنوات وتركتها سنه 2008....عادي لما ارجع تاني ولا ممنوع؟؟؟

وشكرا

لالا عادي عادي حبيبي في الله بس للتاكيد انت اول يوم تعرف ان في تقديم روح علطول وان شاء الله خير

boss_basha1
12-10-2011, 12:16 PM
وينك يااخ تهامي شوفلنا الموضوع دا اههههههههههههههههه حقيقي ولا كلام

أم زين العابدين
12-10-2011, 12:24 PM
بس ايه الاوراق او الشروط المطلوبه...ولا علشان انا اساسا كنت بدرس قبل كده بيكون الاوراق المطلوبه اقل؟؟؟؟
انا كنت مدرسه حاسوب وبتمنى ارجع
سؤال صعب شويه...بس هل الرواتب زادت؟؟ عىل اساس انى كنت باخد وقتها 340 دينار سنه 2008
انا مشس ماديه الحمدلله بس علشان ورانا ملتزمات وحابه اعرف ممكن توفي ولا لا
الله المستعان
ربنا يوفق الكل ان شا الله

boss_basha1
12-10-2011, 01:39 PM
بس ايه الاوراق او الشروط المطلوبه...ولا علشان انا اساسا كنت بدرس قبل كده بيكون الاوراق المطلوبه اقل؟؟؟؟
انا كنت مدرسه حاسوب وبتمنى ارجع
سؤال صعب شويه...بس هل الرواتب زادت؟؟ عىل اساس انى كنت باخد وقتها 340 دينار سنه 2008
انا مشس ماديه الحمدلله بس علشان ورانا ملتزمات وحابه اعرف ممكن توفي ولا لا
الله المستعان
ربنا يوفق الكل ان شا الله

الراتب 430 دينار يااختي وربنا يزيد ويبارك

الجوكر المصرى
12-10-2011, 02:10 PM
يا جماعة فيه تضارب فى الاقوال و لذلك فانا أرجو من الاعضاء التاكد من المعلومات التى يقدمونها لذلك فانا اى حد يمكنه الاتصال غداً بالوزارة فله جزيل الشكر و التقدير و انا سأحاول الذهاب غداً الى الوزارة للتاكد من المعلومات و التاكد من موعد القديم بالضبط
و الله الموفق و المستعأن

الجوكر المصرى
12-10-2011, 03:08 PM
لجنتان للتعاقد مع معلمين ومهندسي إلكترونيات من الأردن
بدأت وزارة التربية والحرس الوطني اجراءاتهما للتعاقد مع معلمين ومعلمات ومتخصصين اردنيين في علوم الحاسوب والشبكات الالكترونية. وقال سفير الكويت لدى الاردن الدكتور حمد الدعيج في تصريح امس ان "لجنة من وزارة التربية الكويتية ستزور الاردن لاختيار معلمين ومعلمات في مختلف التخصصات " . واوضح الدعيج انه "سيتم اختيار معلمين ومعلمات في مجالات اللغة الانكليزية والرياضيات والفيزياء والتخاطب والالكترونيات والديكور ". واضاف ان "لجنة اخرى من الحرس الوطني الكويتي ستصل الى الاردن خلال الفترة المقبلة للتعاقد مع متخصصين في علوم الحاسوب والشبكات الالكترونية ". واشاد الدعيج بالكفاءات والخبرات الاردنية ودورها في نهضة الكويت, مبينا ان "الكويت تحرص على الاستفادة من الكفاءات الاردنية المجربة والتي اثبتت جدارتها في مختلف المجالات وتنوي التعاقد مع تخصصات اخرى وفي مختلف المجالات ".

يا جماعة خدوا بالكم من الخبر اللى نازل على موقع جريدة السياسة الكويتية و خدوا بالكو من الكلام اللى تحته خط فهذا الكلام يوضح ان التعاقدات بالنسبة للمعلمين فى مجالات " الفيزياء والانجليزى و الديكور و التخاطب و الالكترونيات " و هى التعاقدات العادية لكل عام اما بالنسبة للحاسوب فهم مهندسين الكترونيات و مهندسين شبكات للحرس الوطنى و ليس للتعاقدات المحلية فى وزارة التربية الكويتية .

والله الموفق و المستعأن

تهامي 22
12-10-2011, 03:55 PM
وينك يااخ تهامي شوفلنا الموضوع دا اههههههههههههههههه حقيقي ولا كلام

ده على اساس اني انا ابو العريف بتاع المنتدى يعني ولا ايه ؟؟ هههههههه
عموما اختلف العلماء في ذلك فمنهم من يقول صحيح ومنهم من يقول غير صحيح .
ان شاء الله بكرة الاحد والهلال يطلع وكل شيئ يبان وانا ان شاء الله بروح بكرة واتاكد من ذلك .

boss_basha1
12-10-2011, 05:40 PM
ده على اساس اني انا ابو العريف بتاع المنتدى يعني ولا ايه ؟؟ هههههههه
عموما اختلف العلماء في ذلك فمنهم من يقول صحيح ومنهم من يقول غير صحيح .
ان شاء الله بكرة الاحد والهلال يطلع وكل شيئ يبان وانا ان شاء الله بروح بكرة واتاكد من ذلك .

هههههههههه علي رايك بكرة هيبان كل شئ وربنا يوفقنا جميعا مستر تهامي ومنتظرين ردك وجزاك الله كل خير

عطوان
12-10-2011, 06:12 PM
السلام عليكم جميعا يا خوه ويا اخوات ليش القلق كل شئ خلقناه بقدر يعني الوقت اللي رايد بيه ربنا ومكتوبلنا فيه الخير لازم هنشوفه بس ناس كتير جدا اكدت علي انه بكره هينزل الاعلان او بالكتير الاتنين ان شاء الله المهم يعني خلاص هانت وتقصدوا ايه بالاخوه الكويتيين بيمتحنوا مش فاهمها ؟ ارجو التوضيح
الاخت الرواتب زادت يعني 480 علي ما اعتقد وياريت نستفيد من خبراتك السابقه والله الموفق وبكره هيبان الخير ان شاء الله

الجوكر المصرى
12-10-2011, 07:24 PM
يا جماعة ربنا يوفق الاستاذ / تهامى فى مشواره غداً للوزارة و ربنا هيكرمنا بإذن الله و إسمعوا جيدأ نصيحة الاستاذ / عطوان بخصوص القلق فلا داعى للقلق و أدعوا الله ان يرزقنا كل خير و يا ريت اى حد يوصل لأى حاجة بكرة او يسمع اى معلومة ينشروة فى المتدى و ربنا يكرمنا بإذن الله .
و الله الموفق والمستعأن

أم زين العابدين
12-10-2011, 09:54 PM
:) السلام عليكم

بالنسبه لخبراتي السابقه والله كانت كتير حلوة بس اتهفيت في دماغي وسبت المدرسه
الحمدلله قدر الله وماشاء فعل
يعنى مثلا ايام امتحان الانترفيو المقابله ده سنه 2004 :)
سئلوني 10 اسئله جاوبت على اثنين صح:) وفي ناس تانيه جاوبت كله صح وقبلوني ومقبلوهومش
اساسا اهم شى انك تكون مهندس او معك شهاده في الكومبيوتر ثاني اهم شى """""الشخصيه"""""
والثقه بالنفس والصوت الواضح بالالقاء وانك متخليش حد يقاطعك يعنى طريقتك بالشرح والالقاء وثقتك بنفسك
وطبعا قبليهم كلهم توفيق الرحمن والنصيب
الله يارب يوفق الكل ويكرمكم بما تتمنوه ويرزقكم الجنه ان شاء الله

تهامي 22
12-11-2011, 10:34 AM
السلام عليكم يا جماعة . كما وعدتكم اني اروح الوزارة اليوم رحت ولكن حتى الأن لم ينزل الأعلان , وبعد السؤال والاستفسارات من الموظفين جميعهم قالوا (( عن قريب )) . يعني ممكن الاسبوع ده او اللي جاي أو بالكتير خالص اللي بعده .

تهامي 22
12-11-2011, 10:39 AM
وطبعا كان في موظفة غلسة عبوسة الوجهة لم تفيدني بأي شيئ فقلت اريد ان اعرف منك شيئ واحد قالت ما هو؟ قلت هي الوزارة طالبة ؟ ردت وقالت
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
00
0

0
0
0
الوزارة تخرجت يا استاذ .. فأنفجرت مني ومنها ضحكة ملأت ربوع الوزارة وتعانق كل الموظفين وعمت الفرحة ارجاء المكان وقالت علشان خفت دمك هنجحك انت والاستاذ عطوان والاستاذ الجوكر المصري ولو حد عاوز ينجح تاني يكتب اسمه في ورقة .

تهامي 22
12-11-2011, 10:47 AM
هدوا اعصابكم يا جماعة ولا داعي للتوتر فقد يكون السبب الرئيسي في عدم التوفيق . وانا واحد من الناس اقسم بالله ان العام الماض كانت الاسئلة سهلة ولكن اعتقد ان سبب رسوبي هو التوتر والارتباك .
لذلك لا رايد احدا ان يقع في هذا الخطأ . وبعدين لماذا التوتر والخوف فالرزق مكتوب مع الأجل .

boss_basha1
12-11-2011, 12:21 PM
وطبعا كان في موظفة غلسة عبوسة الوجهة لم تفيدني بأي شيئ فقلت اريد ان اعرف منك شيئ واحد قالت ما هو؟ قلت هي الوزارة طالبة ؟ ردت وقالت
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
00
0

0
0
0
الوزارة تخرجت يا استاذ .. فأنفجرت مني ومنها ضحكة ملأت ربوع الوزارة وتعانق كل الموظفين وعمت الفرحة ارجاء المكان وقالت علشان خفت دمك هنجحك انت والاستاذ عطوان والاستاذ الجوكر المصري ولو حد عاوز ينجح تاني يكتب اسمه في ورقة .

طب كنت تكتب اسمي معاك في الورقة علشان انجح معاكم ههههههههههههه
بجد جزاك الله كل خير الواحد كان هيغيب يوم علشان يروح يسئل وانت عارف وجع الدماغ الي كان هيعود عليك من غياب يوم من الشغل

الجوكر المصرى
12-11-2011, 01:34 PM
أولاً : أنا أشكر الاستاذ المحترم / تهامى على الوفاء بالعهد والذهاب إلى الوزارة لأننى أثق فى كلام هذا الرجل المحترم بجد .
ثانياً : يا استاذ / تهامى الناس مش قلقانة الناس عايزة تعرف مصيرها و خلاص عشان ترتاح و خلاص بمعنى الناس عايزة اما تقفل هذا الموضع السنة فى حالة عدم التوفيق والنجاح او تمهد للموضوع فى حالة النجاح هذا هو كل ما يشغل بال الناس يا أستاذ / تهامى و لكم فى الاول و الاخر جزيل الشكر والتقدير .

و الله الموفق والمستعأن

khalafehsien
12-11-2011, 05:45 PM
بالنسبة لمقابلة الوزارة لمعلمي + معلمات الحاسوب
في استاذ سوري بمعهد النهضة يلي بالفروانية
وايد يفهم ويبسط المنهج
ويعطيك كوري كااااامل للمقابلة أنصحك
والله أسهل مادة عندي الحين الفيجوال بيزك وناطر المقابلة
ادعولي بالتوفيق
الاخت اخر الحلوات ممكن تعطينني رقم الاستاذ السوري او رقم المعهد والعنوان واذا ماخرج تبعثي هون اتمنى ترسلي على ايميلي وشكرا
kh.economic@hotmail.com

daemusin
12-11-2011, 11:34 PM
اه يا استاذ عطوان هيا لسه هناك الموظفه الي في الاستقبال دي :) الواحد مبيلحقش يقول كلمه تقول لا
اقولها في مقابلات تقولي .... في يناير اقولها طب اسيب ورق ... في يناير طب ..... في يناير طب .... في يناير
متبرمجه ومكشره كدا :( ربنا يصلح حالها ويفك تكشيرتها ويبسطها وتروق كدا

hello1
12-12-2011, 02:32 PM
اعصابهم تعبانه التربيه

اليوم اتصلت ولم انجح

alaa123
12-12-2011, 02:35 PM
يا أختي هو إنتي متى كانت مقابلتك يعني في مقابلات الحين شغالة

الجوكر المصرى
12-12-2011, 04:34 PM
الاخت ( hello) متى كانت موعد مقابلتك بالوزارة وانت تخصص حاسوب وما هى الاسئلة التى طرحوها عليكى نرجو منك التوضيح لإفادة اعضاء المنتدى و لكى جزيل الشكر والتقدير و العرفان .
والله الموفق والمستعأن

daemusin
12-12-2011, 04:39 PM
الوزاره بيحصل فيها حاجات عجيبه السنادي وتكتم علي موضوع المقابلات بطريقه رهيبه يعني وتضارب في الاقوال
مش فاهم هما ناويين علي ايه بالضبط السنادي

الجوكر المصرى
12-12-2011, 06:55 PM
يا جماعة فيه حاجة غريبة اعلان وزارة التربية الكويتية نزل الان على موقع الوزارة الرسمى بس لا يوجد فيه تخصص الحاسب الالى و اللغة العربية
تعلن وزارة التربية بدولة الكويت عن حاجتها الي معلمين ومعلمات للعام الدراسي 2012/2013 للعمل بالهيئة التعليمية من حملة المؤهلات الجامعية في التخصصات التالية :
شروطمعلمين / معلمات الجنسية التخصص - الاجازة الجامعة تخصص تربية فنية بجميع فروعها عدا ( الديكور)
- بكالوريوس كلية الفنون الجميلة
- بكالوريوس الفنون التطبيقية
معلمينالمصريةتربية فنية - بكالورويوس فنون تطبيقية ( قسم تصميم داخلى ) للمعلمين والمعلمات
- بكالوريوس علوم وتربية ( قسم صناعات خشبية ) للمعلمين
- شهادة قيادة الحاسوب (ICDL) أو شهادة كامبريدجمعلمين ومعلماتالمصرية / الأردنيةديكور- بكالوريوس (هندسة الكترونية ) مع شهادة (ICDL) أو شهادة كامبريدجمعلمين ومعلمات المصرية / الأردنيةالالكترونات- بكالورويوس اضطرابات نطق وكلام (سمعيات)
- ليسانس آداب صوتياتمعلمين ومعلماتالمصرية / الأردنيةتخاطب (عام / نوعي) معلمات
(للجنسية المصرية والاردنية)
معلمات ومعلمين
(للجنسية التونسية )المصرية / الأردنية /التونسيةلغة انجليزية معلماتالمصرية / التونسية لغة فرنسية معلماتالمصرية / الأردنيةرياضيات معلماتالمصرية / الأردنيةفيزياء- عدم قبول الطلبات لمن يزيد عمرها عن (30) عاما
- خبرة في التدريب أو التحكيم أو التخصص في أحد مجالات التربية البدنيةمعلمات المصرية / التونسية تربية بدنية- الاجازة الجامعية في الموسيقى تخصص بيانو + آلة اخرى .
- معهد الكونسورفوتوار بيانو - كمان - قانون - نفخ - توزيع اوركسترالى .
- بكالوريوس التربية النوعية بتقدير جيد جدا .
- معهد الدراسات الموسيقية المرحلة الابتدائية فقط .
- أن يجيد العزف على آلة البيانو .
- على المتقدم احضار آلته الموسيقية الاضافية معه اثناء المقابلة .
معلماتالمصريةتربية موسيقية

شروط التقدم بطلبات لشغل وظائف الهيئة التعليمية في التعليم العام :-
1- ان لايقل تقدير المؤهل عن جيد .
2- لن تقبل اي جنسية اخرى سواء مقيمة في المملكة الهاشمية او الجمهورية العربية المصرية او تونس .
3- توفر خبرة في مجال التعليم لا تقل عن (3) سنوات للمؤهلات التربوية و(5) سنوات لغير المؤهلات التربوية وتستثنى التخصصات التالية من شرط الخبرة :-
<LI dir=rtl>ديكور و الالكترونات (معلمين ومعلمات)
<LI dir=rtl> التربية الفنية (معلمين )
التربية البدنية (معلمات )
شروط وملاحظات عامة للمتقدمين :
1- ان لايزيد عمر التقدم عن (40) عاما باستثناء المتقدمات للعمل معلمات تربية بدنية ألا يزيد عن (30) عاما .
2- ان يكون مزاول لمهنة التعليم لنفس التخصص المتقدم له حتى تاريخ ملء الطلب .
3- يتحدد المرتب حسب المؤهل العلمي والخبرة .
4- عند استقبال الطلبات يجب ان تكون المؤهلات العلمية وكشف الدرجات مصدقا من الجهات الرسمية بصحة البيانات من المكاتب الثقافية لدولة الكويت ببلد التخرج وترفق صورة عنها .
5- يتم استقبال شهادة الخبرة الحكومية والخاصة بالتعيين فقط وليس بنظام الحصة والأجر وتكون موثقة من الجهات الرسمية موضحا فيها بداية تسلم العمل حتى
حتى تاريخه وترفق صوره عنها .
6- معادلة المجلس الأعلى للجامعات الخاصة للشهادات الصادرة عن الجامعات الخاصة في جمهورية مصر العربية .
7- ترفق صورة عن شهادة الثانوية العامة .
8- تقديم مايثبت عدم الارتباط بوزارة التربية والتعليم بجمهورية مصر العربية او المملكة الهاشمية . او ان يرفق صورة موفقة جهة عمله على العمل لدى وزارة التربية بدولة الكويت .
8- ان يرفق مع الطلب صورة عن جواز السفر على ان يكون يكون صالحا لمدة لا تقل عن سنتين على الاقل ، و صورة شخصية مقاس 4× 6 سم .
9- على من سبق لع العمل في دولة الكويت تدوين ذلك في الطلب , مع ذكر سنوات الخبرة والمرحلة التعليمية واسباب ترك الخدمة أو ارفاق صورة من شهادة الخبرة في الكويت .
10- لن يتم اعادة التعاقد مع المفصول من الخدمة أو من يدلي ببيانات غير صحيحة .
11- يجوز للمعلمين احضار زوجاتهم وابنائهم بعد مباشرتهم العمل وعلى حسابهم الخاص .
12- لن ينظر الي اي الطلبات المكررة او غير المستوفاة لشروط الاعلان , يكتب على احد زوايا المظروف ( للعمل بسلك التعليم , والمادة الدراسية , والتقدير العام ) .
13- يرجى توضيح البيانات التالية بالطلب مرتبة كالتالي :-
أ) الاسم ب) المؤهل العلمي ت) سنة التخرج ث) الجامعة ج) سنوات الخبرة ح) التقدير العام
خ) الديانة د) الجنسية ذ) العمر ر) الحالة الاجتماعية ز) عدد الاولاد س) العنوان
ش) رقم الهاتف او هاتف اقرب الاشخاص .
14- ترسل الطلبات بريديا او تسلم باليد من ترايخ نشر الاعلان على العنوان التالي :-
العنوان : دولة الكويت - وزارة التربية - ادارة الموارد البشرية - مراقبة الاختيار - ص.ب (7) الصفاة الرمز البريدي (13001) .
15- اخر موعد لستليم الطلبات نهاية يوم 2012/1/15 .

الجوكر المصرى
12-12-2011, 06:56 PM
أنا اعتقد ان هذا الاعلان للتعاقدات الخارجية فقط بدليل لو نظرت الى اعلان التعاقدات الخارجية العام الماضى ستجد نفس الكلام و التخصصات و اليكم الملاحظات الاتية :-
1- تقديم مايثبت عدم الارتباط بوزارة التربية والتعليم بجمهورية مصر العربية او المملكة الهاشمية . او ان يرفق صورة موفقة جهة عمله على العمل لدى وزارة التربية بدولة الكويت .
2- يتم استقبال شهادة الخبرة الحكومية والخاصة بالتعيين فقط وليس بنظام الحصة والأجر وتكون موثقة من الجهات الرسمية موضحا فيها بداية تسلم العمل حتى
حتى تاريخه وترفق صوره عنها .
3- عند استقبال الطلبات يجب ان تكون المؤهلات العلمية وكشف الدرجات مصدقا من الجهات الرسمية بصحة البيانات من المكاتب الثقافية لدولة الكويت ببلد التخرج وترفق صورة عنها
4- ان يرفق مع الطلب صورة عن جواز السفر على ان يكون يكون صالحا لمدة لا تقل عن سنتين على الاقل ، و صورة شخصية مقاس 4× 6 سم .
5-على من سبق لع العمل في دولة الكويت تدوين ذلك في الطلب , مع ذكر سنوات الخبرة والمرحلة التعليمية واسباب ترك الخدمة أو ارفاق صورة من شهادة الخبرة في الكويت .
6-يتحدد المرتب حسب المؤهل العلمي والخبرة .
7- اخر موعد لستليم الطلبات نهاية يوم 2012/1/15 .
8-ترسل الطلبات بريديا او تسلم باليد من ترايخ نشر الاعلان على العنوان التالي :-
العنوان : دولة الكويت - وزارة التربية - ادارة الموارد البشرية - مراقبة الاختيار - ص.ب (7) الصفاة الرمز البريدي (13001

لذلك فانا اعتقد ان هذا الاعلان للتعاقدات الخارجية والدليل انهم حددوا الجنسيات سواء كانت من الجنسية المصرية او الجنسية الاردنية و الجنسية التونسية إالى جانب معظم التخصصات من المعلمات و غياب تخصص الحاسب الالى واللغة والعربية
و العلوم الشرعية و تاكدوا ان نفس هذا الاعلان و شروطه هى نفس شروط اعلان العام الماضى للتعاقدات الخارجية و لكن من الغريب ان يقوما بالاعلان عن التعاقدات الخارجية قبل التعاقدات المحلية فارجو و اهيب من اعضاء المنتدى الادلاء باى معلومة يمكنها ايضاح الصورة .

والله الموفق و المستعأن

الجوكر المصرى
12-12-2011, 11:17 PM
مش غريبة شوية من أعضاء المنتدى من ساعة لما نزلت الاعلان لم اجد اى تعليق من الاعضاء

والله الموافق والمستعأن

daemusin
12-12-2011, 11:49 PM
ياسيدي حد يتصل بالوزاره الصبح
ويفهم منها الاعلان ده للمقيمين والوافدين ولا تعاقدات خارجيه بسيطه وان شاء الله خير

daemusin
12-13-2011, 12:55 AM
يا جماعه الاعلان ده نازل في جريده الانباء الكويتيه عدد الغد ان شاء الله

تنشر «الأنباء» احتياجات وزارة التربية من تخصصات المعلمين والمعلمات الكويتيين والوافدين من التعاقدات المحلية والخارجية للعام الدراسي 2012/2013.

فقد رفعت وكيلة وزارة التربــية المساعدة للتعليم العام منى اللوغاني كتابا الى وكيلة الوزارة حول احتياجــــات الوزارة من أعضاء الهيـئة التعليمية الكويتيين من غير خريجي كليتي التربية والتربية الأساسية للعام الدراسي المقبل 2012/2013

احتياجات الوزارة من الكويتيين

استعدادا لتنظيم وتوفير متطلبات العام الدراسي المقبل (2012/2013)، خاصة فيما يتعلق بتوفير الكوادر التعليمية من الكويتيين خريجي التربية والتربية الأساسية، ومن غير خريجي كليتي التربية والتربية الأساسية في مختلف التخصصات والمراحل التعليمية.

وطلبت الوكيلة اللوغاني من السديراوي الإيعاز لجهة الاختصاص لعمل اللازم نحو الإعلان عن احتياجات الوزارة من أعضاء الهيئة التعليمية الكويتيين، بما في ذلك مخاطبة ديوان الخدمة المدنية، في ضوء الشروط والضوابط العامة الخاصة بالمؤهلات العلمية، اعتبارا من تاريخه.

علما ان الوزارة ملزمة بتعيين خريجي كليتي التربية والتربية الأساسية الجدد في جميع التخصصات.

هذا، وتنشر «الأنباء» كشفا بالتخصصات المطلوبة من غير خريجي كليتي التربية والتربية الأساسية جدول رقم 1.

احتياجات الوزارة من الوافدين

ورفعت الوكيلة اللوغاني الى السديراوي كشفا آخر باحتياجات الوزارة من أعضاء الهيئة التعليمية غير الكويتيين للعام الدراسي المقبل 2012/2013 (التعاقدات المحلية).

في إطار الاستعداد لتنظيم وتوفير متطلبات العام الدراسي المقبل 2012/2013 وخاصة فيما يتعلق بتوفير الكوادر التعليمية من غير الكويتيين (التعاقدات المحلية).

يرجى الإيعاز لجهة الاختصاص لعمل اللازم نحو الإعلان عن احتياجات الوزارة (المبدئية) من التعاقدات المحلية، في ضوء الشروط والضوابط العامة للمؤهلات العلمية والتي يحددها:

القرار الوزاري رقم 110/2002 بـــــتاريخ 13/3/2002.

القرار الوزاري رقم 408/2004 بتاريخ 3/7/2004 والخاص بتعديل شروط وضوابط التعيين لمادة الحاسوب.

القرار الوزاري رقم 450/2004 بتاريخ 2/8/2004 بشأن تفويض الوكيل المساعد للتعليم العام باستثناء شرط الخبرة طبقا لاحتياج الوزارة.

القرار الوزاري رقم 366/2008 بــــتاريخ 25/8/2008 والخاص بشروط وضوابط إعادة التعاقد من الكوادر التعليمية من غير الكويتيين. هذا، وتنشر «الأنباء» كشفا بالتخصصات المطلوبة للعام المقبل 2012/2013، وفي حال إضافة تخصصات أخرى ستتم بعد الانتهاء من إعداد الميزانية التقديرية مخاطبة الوكيل المساعد للشؤون الإدارية بالحاجة. جدول رقم 2، وتضمن الجدول رقم 3 احتياجات الوزارة من التعاقدات الخارجية.

http://www.alanba.com.kw/AbsoluteNMNEW/articlefiles/NM/250005-13_354565646.jpg

http://www.alanba.com.kw/AbsoluteNMNEW/articlefiles/NM/250005-13_4654a654a56aaa.jpg

الجوكر المصرى
12-13-2011, 01:31 AM
أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
لاتعليق
و الله الموفق و المستعأن

daemusin
12-13-2011, 01:33 AM
وانت بالصحه والسلامه يا جوكر

خير ان شاء الله

ahmad_mansour
12-13-2011, 01:40 AM
لا حول ولا قوة إلا بالله

يارب يارب يارب وفقنا ونشتغل بالوزارة عن قريب السنة دي قولوا آمين

ولازم برده نتابع اول بأول وبإذن الله يطلبوا مدرسين ذكور عن قريب

وعسى ان تكرهوا شيئاً وهو خيراً لكم

daemusin
12-13-2011, 01:44 AM
أمين يارب العالمين
شكلهم مش ناويين يخدو حاسب رجاله السنادي :( ربنا يسهل ده جدول الاحتياجات بس لسه الاعلان نفسه منزلش
يارب يكون فيه تغيير عن الجدول السابق :(

الجوكر المصرى
12-13-2011, 02:29 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
( رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ )
صدق الله العظيم

الجوكر المصرى
12-13-2011, 04:07 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))
صدق الله العظيم

HACKER
12-13-2011, 08:41 AM
استغفر الله العظيم انا مش عارف اية الى بيحصل دة ( كل التخصصات بنات) يالا الحمد لله قدر الله وماشاء فعل

daemusin
12-13-2011, 08:48 AM
والمشكله انهم يقولو عايزين مساواه بالرجل :) بعد ده وعايزين مساواه ده الست هيا الي بتلاقي شغل دلوقتي والراجل لا بعد كدا بقي هنطلب احنا انهم الي يشيلو مسئوليه البيت :)

يلا خير انا عارف حظي ديما نحس هتيجي علي دي يعني قدر الله وما شاء فعل

boss_basha1
12-13-2011, 10:46 AM
الكلام دا اكيد مش عاوزين ذكور السنة دي ودا خبر نهائي ولا ممكن يكون في تعديل

daemusin
12-13-2011, 10:50 AM
الله اعلم اخي
هما طالبين مدرسين حاسب ذكور من الكويتيين الجنسييه يعني عايزين
نخلي عندنا امل برضو لما الاعلان الرسمي ينزل ويشوفو هيقبلو اصلا يخدو اوراقنا ولا هيرفضوها من الاصل
وربنا يكرم ان شاء الله

boss_basha1
12-13-2011, 04:05 PM
القرار الوزاري رقم 366/2008 بــــتاريخ 25/8/2008 والخاص بشروط وضوابط إعادة التعاقد من الكوادر التعليمية من غير الكويتيين. هذا، وتنشر «الأنباء» كشفا بالتخصصات المطلوبة للعام المقبل 2012/2013،وفي حال إضافة تخصصات أخرى ستتم بعد الانتهاء من إعداد الميزانية التقديرية مخاطبة الوكيل المساعد للشؤون الإدارية بالحاجة. جدول رقم 2،وتضمن الجدول رقم 3 احتياجات الوزارة من التعاقدات الخارجية.

ان شاء الله خير في امل كبير ان شاء الله بالحاجة لتخصصات الغير مطلوبة وهذا الاعلان شارح هذا وانا معلملكم علية باللون الازرق

الجوكر المصرى
12-13-2011, 04:58 PM
لا إله إلا أنت سبحانك أنى كنت من الظالمين

daemusin
12-13-2011, 05:23 PM
اه ده بالنسبه للتخصصات الغير مطلوبه
لكن تخصص الحاسوب مطلوب اخي بس مطلوب نساء بالنسبه للمقيمين والوافدين اما بالنسبيه لكويتي الجنسيه مطلوب رجال ونساء

بس خير برضو مش هنستعجل ونسبق الاحداث طالما الطلبات وصلتهم يبقي بالكتير الاعلان هينزل علي اول الاسبوع القادم ان شاء الله وكل حاجه هتبان وقتها وبعدين ربما يكونو مش محتاجين رجال في الحاسب بس يقبلو التقديم وبعد كدا ممكن يخدوهم لو لقو عجز في مدرسي الحاسب الكويتيي الجنسيه او كدا الله اعلم

بلاش نفتح الموضوع عشان اعصاب الواحد مش مستحمله اصلا ونسيب الامور تاخد مجراها الطبيعي لحد لما كل حاجه تبقي اكيده وواضحه انا مكنش قصدي اشتت حد لما جبت الخبر بليل لاني زي زيكم مستني الوزاره تفتح حاسب عشان اقدم انا كمان بس كان هدفي انو الناس المذكورين هنا يبتدو يجهزو نفسهم واحنا بقي معانا ربنا وان شاء الله خير في كل الاحوال

اطيب تحياتي

الجوكر المصرى
12-13-2011, 06:58 PM
يا جماعة الخير هذا هو قدر الله وإحنا كمسلمين و مؤمنين نرضى بقدر الله سبحانة و تعالى و ربنا يكرم الجميع باذن الله تعالى و ربنا يوفق كل أعضاء المنتدى المحترمين امثال الاساتذة ( تهامى ) الاستاذ ( عطوان )
و الاستاذ ( deamusin) و الاستاذ ( احمد منصور ) و الاستاذ ( boss_ basha) و جميع الاخوة المحترمين من أعضاء المنتدى فى مختلف و شتى مجالات الحياة بإذن الله وتذكروا الله و استغفروة كثيراً

و الله الموفق و المستعأن

rody88
12-13-2011, 10:47 PM
السلام عليكم
لو سمحتوا ياجماعه عندى استفسار ايه الفرق بين الحاسوب والالكترونيات ؟؟
ولو مهندس حاسبات ينفع يقدم فى الالكترونيات ؟؟
وهو التقديم لو فى مصر لو حد يعرف بيبقى فين ؟؟
لو سمحتوا اى حد معلومات عن اسئلتى يجاوب عليا وجزاكم الله كل خير

ali09
12-14-2011, 12:02 AM
ممكن متابعه اخبار الوزاره علي موقع الوزاره نفسها ده بيجيب اخبار الوزارة في كل الصحف
والله المستعان وربنا يقدم اللي فيه الخير للجميع (ذكور واناث) ان شاء الله
http://www.moe.edu.kw/SitePages/master.aspx

sawsaw _zein
12-14-2011, 03:30 AM
جزاك الله الف مليووووووووون خير والله مجهود كبير جدااا يجزيك عنه ربي الف خير
ولكني اطمع في شرح لكود برنامج الفيجوال بتاع معرض الصور لانه صعب اوي وفعلا بجد انا مذهوله من انه فيه حد بيتعب نفسه كده لخدمه الاخرين بلا مقابل شكرا بجد

sawsaw _zein
12-14-2011, 03:31 AM
اللي عاوز يقدم من مصري يسال في السفارة الكويتيه في الدقي قريبة جداا من محطة المترو

sawsaw _zein
12-14-2011, 03:33 AM
طيب هما في الحاسب محتاجين خبرة ولا لاءة

الجوكر المصرى
12-14-2011, 04:10 AM
بكل الفخر و الاعتزاز اتقدم إلى الاخوة الاعضاء فى المنتدى و أخص بالذكر الاستاذ المحترم ( تهامى ) والاستاذ المحترم ( عطوان ) و الاستاذ المحترم ( deamusin) و الاستاذ المحترم( احمد منصور ) والاستاذ
المحترم ( boss_ basha) و أتقدم لهم بشرف التعرف عليهم والتعاون معهم و يكفينا فخراً اننى كنت فى يوم من الايام عضوا فى المنتدى مع هذه المجموعة الجميلة المحترمة من هؤلاء الاعضاء لذلك فأننى اعترف باحترامهم و حسن نواياهم و ربنا يكرمهم باذن الله فى مختلف مجالات الحياة .

و الله الموفق و المستعأن

daemusin
12-14-2011, 06:50 AM
وانا اعتز بصداقتك اخي العزيز جوكر فقد كنت دائما مثال للاخ المتعاون والمحب لمساعده الغير
ربنا يوفقك ويوفقنا جميعا يارب للي فيه الخير لينا ومازلت بطلب مقابلتك انت وباقي الاخوه برضو علي الاقل يبقي في علاقات ما بنا في الفتره البقيالي في الكويت ان شاء الله

daemusin
12-14-2011, 06:52 AM
لا يا اختي سوسن بالنسبه للحاسب من المواد المستثناه من الخبره بس وجود الخبره فيه ميزه اضافيه في صالحك بس ممكن تقدمي من غيرها عادي اهم حاجه يكون معاكي مؤهل خاص بالحاسب وشهاده ال icdl في بعض المؤهلات الي مش خاصه بالحاسب في الاساس زي العلوم مثلا بيخدوهم بس بعد شهادات تانيه في الاكسس والفرونتج بيج والفاجيوال بيسك

اطيب تحياتي

HACKER
12-14-2011, 07:52 AM
اتقدم بالشكر للاخ المحترم تهامى والاخ المحترم عطوان والاخ المحترم deamusin بمجهودهم الجبار فى المنتدى من رفع اسئلة واخبار اتقدم لهم بالشكر وأسال الله ان يوفقنا جميعا .

ويكون فية تعديل فى الاحتياجات . ( يارب)

الجوكر المصرى
12-14-2011, 08:23 AM
أسف جداً على عدم ذكر الاخ المحترم الاستاذ / HACAR لأنه من الاشخاص المحترمين الذين أثروا المنتدى لذلك اتقدم اليه بالاعتذار على عدم ذكر اسمه مع الأخوة المحترمين الذين سبق ذكرهم و هم الاستاذ ( عطوان ) و الاستاذ المحترم ( تهامى ) و الاستاذ المحترم ( احمد منصور ) و الاستاذ المحترم (deamusin ) و الاستاذ المحترم boss_bash) والذين ساظل أذكرهم بالخير دائماً و سيعوض علينا الله بإذنه تعالى كل الخير و عسى ان تكرهوا شيئاً وهو خيراً لكم و نحن جميعاُ اجتهاداً
و إنشاء الله ربنا مش هيضيع تعبنا بإذنه تعالى و أسف ان كنت لم أذكر أسماء اخرى من الاخوة المحترمين فى المنتدى لذلك اتقدم بكل تحية و تقدير إلى جميع أعضاء المنتدى جميعاً مع أجمل التمنيات و ارق الامنيات بالتوفيق و التقديم و الرقى باذن الله تعالى .

و الله الموفق و المستعأن

daemusin
12-14-2011, 08:31 AM
اخي هاكر واخي جوكر

الحمدلله مكسبنا الوحيد الدائم هو حب الاخرين لينا والحمدلله احنا هنا مثال جيد للعلاقات والصداقات الي بنفكر فيها في مصلحه الجميع وليس مصلحتنا الشخصيه فقط
ربنا يبارك فيكم وفي كل الاعضاء الي ماشيين علي نفس الخطي
وان شاء الله ربنا يرزقنا جميعا بالخير في العاجل بأذن الله

boss_basha1
12-14-2011, 12:29 PM
اخواني اخباركم ايه يارب تكونوا بخير دائما ليا واحد صحبي كلمني قالي ان الاعلان نزل اليوم في وزارة التربية فانا وصيت ناس يجيبوا الاعلان وانا في الحاجات دي بحب اروح بنفسي علشان اتاكد بس المشكلة في الشغل بتاعي مش بيردوا خالص ان اروح في اي مكان فلو حد يقدر يروح ويشوف ايه الوضع يروح ويقلنا ومن ناحيتي لو صحبي قالي ايه الي مكتوب في الاعلان هقولكم طبعا علطول ان شاء الله وكل الشكر لكم جميعا علي الكلام الحلو دا

HACKER
12-14-2011, 03:04 PM
شكرا لك يا استاذ جوكر والى جميع الاعضاء المحترمين وربنا يوفقنا فى الايام المقبلة ونسمع اخبار كويسة
ولكم جزيل الشكر ولتقدير

الجوكر المصرى
12-14-2011, 05:07 PM
فيه واحد صاحبى كان فى الوزارة النهاردة مدرس لغة عربية بيسال على التخصص بتاعه لكن لما جه البيت اتصل عليا و أبلغنى انه يوجد إعلان لتخصص الحاسب الالى و الاعلان معلق فى مبنى رقم 2 و لكنه لم يتأكد سواء كانت الطلبات من الذكور او الاناث فأرجو من أعضاء و اهيب من الاعضاء لو اى حد عنده معلومة بخصوص هذه الاعلان المعلق فابلغونى باذن الله .

و الله الموفق و المستعأن

عمدة عمدة
12-14-2011, 05:40 PM
ياعم انت وهو وهو خلاص الاعلان نازل ومفهوش للذكور اناث بس وخلاص بلاش وجع راس بقالنا سنة على الوش دة اعلان اعلان والاسئلة وكذا وكذا وكذا وكذا كتر الكلام هو دة اللى ضيع الفرصة من ايدينا يلا الحمد لله

عمدة عمدة
12-14-2011, 05:42 PM
ياعم انت وهو وهو خلاص الاعلان نازل اناث بس وليس ذكور وخلاص بلاش وجع راس بقالنا سنة على الوش دة اعلان اعلان والاسئلة وكذا وكذا وكذا وكذا كتر الكلام هو دة اللى ضيع الفرصة من ايدينا يلا الحمد لله وكنتوا بتتخانقوا على اللى يروح الوزارة وعلى الاسئلة دوشتونا بالكذب كلنا نقول الحمد لله

sawsaw _zein
12-14-2011, 06:26 PM
شكرا علي الرد علي سؤالي اخي في الله وادعو لنا وللجميع بالتوفيق

الجوكر المصرى
12-14-2011, 06:28 PM
يا جماعة كتر الكلام فى منتدى الحاسب الالى هو اللى خلى ( اللغة العربية _ التربية الاسلامية _ العلوم الشرعية _ الكيمياء _ الجولوجيا ) مش موجودة اساساً فى التخصصات المطلوبة .
كتر الكلام و الكذب هو اللى خلى منتدى الحاسب الالى تخصصات ( الفيزياء _ الحاسوب _ اللغة الفرنسية _ الرياضيات _ محضروا العلوم )؟ تبقا اناث فقط .
شفتوا يا جماعة المعجزات اللى بيعملها منتدى الحاسوب
وثالثا : الاخ الذى لن اذكر اسمه على لسانى لانى لا اعرفه ؟؟؟؟؟!!!!!!! بتهمنا جميعاً بالكذب طيب بتدخل ليه المنتدى من الاساس طالما انك عارف ان احنا كدابين .
حسبى الله و نعم الوكيل

محمد الشرقاوي
12-14-2011, 06:29 PM
[size="5"]السلام عليكم جوكر وعطوان وجميع الاخوة الافاضل
والله انا مش عارف اقول ايه من كتر الحزن و زعلان على الحماس اللي كان جوا قلوبكم جميعا وكان نفسي حد يحس بينا احنا مش بنطلب المستحيل . بس صدقوني محدش عارف الخير جاي منين
انا جاي الكويت عشان اقدم في الوزارة ولما جيتلقيت كلو بيقول مش بياخدو قسمي مع ان انا تربوي وخريج تكنولوجيا التعليم فعرفت حظي وعرفت ان كده في خلل في نظم الاختيار
ودلوقتي حزنت اكتر بس عشان الموجودين في النتدى والامال اللي كانو بانيين عليها
بس يا جماعة الموضوع بقى صعب جدا لأن واضح جدجدا من الاعلان انهم عايزين يكوتو قسم الحاسب بمعنى (يخليها كويتين ) وده لو حصل يبقى كد صعب انهم ياخدو اى جنسية تانية حتى في السنين القادمة
بس نصيحة اخوية احنا مجالنا مفتوح جدا ممكن تقدمو في وزارات كتير منها وزارة الاعلام ( في المونتاج مثلا)
وبعدين في مدارس خاصة رواتبها كويسة
وعلى فكرة مدارس النجاة فاتحة التقديم دلوقتي مدرسين
بس لازم خبرة 3 سنين للجيد وخبرة 5 سنين في الكويت للمقبول[
وربنا يوفقكم/size]

الجوكر المصرى
12-15-2011, 12:31 AM
استاذ / محمد الشرقاوى انت عايز تفهمنى انهم عايزين ( تكويت الحاسب الالى ) عشان مفيش ذكور مطلوبين انت مخدتش بالك من الاعلان ولا ايه (الرياضيات و الفرنسية و الفيزياء و الحاسوب و محضروا العلوم ) مفيش مطلوب ذكور و عندك يا باشا تخصصات ( اللغة العربية و الاحياء و العلوم الشرعية و الكيمياء التربية الاسلامية والجولوجيا ) لم تطلب من الاساس ثالثاً يا استاذ / محمد هى جميع المدراس التى سيتم فتحها العام الدراسى المقبل ستكون بنات وبس و لا ايه

و الله الموفق و المستعأن

الجوكر المصرى
12-15-2011, 12:36 AM
أرجو رجاء شخصى من (الاخ المحترم الفاضل / تهامى) و( الاخ الفاضل المحترم / عطوان) ان نطمئن عليهم ولو من خلال مشاركة بسيطة حتى يتسنى لنا الاطمئنان عليهم لانهم من الاشخاص المحترمين الافاضل الذين تشرفت بمعرفتهم من خلال المنتدى و اتوجه بكلمة ( للاخ الفاضل المحترم / تهامى ) عن ما قاله المدعو ( عمدة ) الذى أفترى علينا بالكذب و اتهمنا باننا السبب فى عدم فتح باب التقديم للوزارة هذا العام يا
استاذ / تهامى هذا هو ما كنت اقصدة عن الذين يبحثون عن المصلحة الشخصية فقط و هذا المدعو لم ارى له أى مشاركة خلال المنتدى الا هذة المرة التى هجمنا فيها .

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

daemusin
12-15-2011, 08:56 AM
استاذ جوكر متشغلش بالك بالكلام ده

هو ديما كدا تلاقي واحد طالع يحدف شويه طوب ويجري دي حاجه متعارف عليها افضل شئ انو نتجاهل الكلام ده خالص ولا كان الاخ كتب حاجه يعني

الجوكر المصرى
12-15-2011, 08:57 AM
نداء الى الاخوة المحترمين من أعضاء المنتدى ( الاستاذ المحترم الفاضل الاخ / تهامى ) و( الاخ المحترم الفاضل الاستاذ / عطوان ) يا جماعة و الله بجد عايزنا نطمئن عليكم لانكم من مؤسسى هذا المنتدى و أحد اركان هذا المنتدى وقمت بعمل الكثير العام الماضى و لن ينسى أحد ما قمتم بإنجازة الا جاحد وناكراً للجميل و من غيركم سينهار المنتدى لذلك أرجو و أهيب منكم الاطمئنان عليكم و اعلموا تمام العلم ان " ان الله سبحانه و تعالى لا يضيع اجر من أحسن عملاً " و نحن جميعاً إجتهدناً و سوف يزرقنا الله سبحانة و تعالى بالخير فى أقرب وقت واستغفروا الله سبحانه و تعالى .

هل قرأتم الآية الكريمة

من سورة نوح

((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

صدق الله الكريم العظيم ذو الجلال والاكرام

عمدة عمدة
12-15-2011, 10:27 AM
[

تهامي 22
12-15-2011, 10:30 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
اولاً _ اسف اخواني على الانقطاع ولكن التمسوا لي العذر ما منعني من التواصل الا لاني مريض .
ثانياً_ انا فعلا والله مصدوم ولكن نحمد الله على كل حال .
ثالثا _ الاخ الكريم / الجوكر المصر اشكرك بشدة على سؤالك عنا وبارك الله فيك .
رابعاً _ بالنسبة "للشيئ " الذي يتهمنا بالكذب ما شاء الله عليك انت بتعرف تدخل على المنتديات اهو مع انه في حكمة بتقول " لا تعلموا ابناء السفهاء العلم وان علمتموهم فعلموهم قدر عقولهم"
اه اه يلا يا سيدي ماهو زمن امثالك ده .
حسبي الله ونعم الوكيل .

محمد الشرقاوي
12-15-2011, 10:35 AM
استاذ / محمد الشرقاوى انت عايز تفهمنى انهم عايزين ( تكويت الحاسب الالى ) عشان مفيش ذكور مطلوبين انت مخدتش بالك من الاعلان ولا ايه (الرياضيات و الفرنسية و الفيزياء و الحاسوب و محضروا العلوم ) مفيش مطلوب ذكور و عندك يا باشا تخصصات ( اللغة العربية و الاحياء و العلوم الشرعية و الكيمياء التربية الاسلامية والجولوجيا ) لم تطلب من الاساس ثالثاً يا استاذ / محمد هى جميع المدراس التى سيتم فتحها العام الدراسى المقبل ستكون بنات وبس و لا ايه

و الله الموفق و المستعأن

السلام عليكم استاذ الجوكر بس صدقني ده واضح مش من الاعلان بس لكن من زمان لأنهم كانو بياخدو القسم ده من مصر عادي من كاذا سنة لكن بعدها بدأو ياخدزه من هنا وكان كل سنة لازم ياخدوه وكمان كانو بيستثنو من الخبرة وكانو بياخدو ناس كتير جدا ودي اول سنة ميطلبش قسم الحاسوب من الوافدين وصدقني البلد دي وسايط اكتر من اي بلد ولو معاك فلوس تدخل اي وزارة وبسهولة والكلام ده سمعته من اول لحظة نزلت فيها من طيارة مصر ولمست مطار الكويت
صدقني انا مش بحبط حد بس مس عايز حد يحط امل جامد اوي
وصدقني والله انا مش عايز غير النصيحة والفائدة للكل
والله المستعان

عمدة عمدة
12-15-2011, 10:50 AM
صباح الورد يا اخواتى انتوا فهمتنوني خطا انا ما اقصد الكلام على اعضاء المنتدي بالعكس جدا اجمل صداقة شفتها فى منتدى الحاسب الالي واجمل لحظات عشتها قبل بداية المقابلة باوقات قلية كنت بشوف تعاون مع كل الاصدقاء وكل واحد كان بيخرج من المقابلة يتعاون مع الاخرين ونوعية الاسئلة انا بس انا من شهر فبراير 2011 وانا عايش على رجاء السنة دي هتكون اجمل من الماضية وكنت كل ما اسمع انى السنة دى محتاجين ناس اكتر كنت ببقى فرحان جدا لدرجة رتب حياتى فى الشغل انى اخر اشهر لى فى الشركة ورتبت كل اوراقى والحمد لله كلة للخير وزي ما قال تامر حسنى اللى جاي احلي وانا اسف للاخواء اللى فهموني خطا ويفتكرنوا اني مدعو ههههههههههه انشاء الله خير ورجاء من الاخوا اللى فهمونى خطا يصلحوا الموقف بدال من اللى داخل يقول انا بسائل عن مصلحتى الشخصية اوكي

غصن الزيتون
12-15-2011, 12:06 PM
بسم الله الرحمن الحيم
السلام عليكم اخوانى واخواتى بالمنتدى الرائع
الم اجد سوى الشكر والعرفان لمن قاموا بظهور هذا المنتدى للنور
مع كثير اسفى لعدم طلب التربية هذا العام لكم وكل مانرجوه ان يرزقكم ويفتح ابواب الخير لكم
فكلنا يسعى(فأنت تريد وانا اريد والله سبحانه يفعل ما يريد) لاتقنطوا من رحمة الله
فكم قدمنا بالتربية وامتحنا ولم نوفق ولم يكن لنا نصيب
الله المستعان
ارجوا من اخوانى ان لايتركونا وينسحبوا من المنتدى فنحن تعودنا على مساعدتكم لنا
فهل تخذلوننا؟ ليس من طبعكم فأنتم لاتبخلون

تهامي 22
12-15-2011, 12:07 PM
انما الأمم الاخلاق ما بقيت فإن هموا ذهبت اخلاقهم ذهبوا . اقولها لك بالانابة عن اعضاء المنتدى لا يشرفنا وجودك معنا . يكفيك ان تكون مجرد مشاهد من بعيد اذا اعجبك شيئ خذه
واقولها لك كلمة اخيرة / القافلة تسير بأذن الله والكلاب تعوي . واللبيب بالاشارة يفهم ؟

تهامي 22
12-15-2011, 12:10 PM
العضوة المحترمة / غصن الزيتون . اسأل الله لكن جميعا التوفيق
معكن ما استطعنا وفقكن الله جميعاَ وجعل في وجوهكن القبول

غصن الزيتون
12-15-2011, 12:14 PM
اخى تهامى ردك الاخير خاص بمن

غصن الزيتون
12-15-2011, 12:16 PM
اشكرك اخى المحترم الجلل فأنت نعم الاخ

تهامي 22
12-15-2011, 12:21 PM
اخى تهامى ردك الاخير خاص بمن

خاص بالشيئ اللي اسمه عمدة انا مش عارف عمده ايه

الجوكر المصرى
12-15-2011, 12:41 PM
انا كده مبسوط لانى اطمئنت على الاخ المحترم الفاضل / تهامى ( الاستاذ مستقبلاً بوزارة التربية الكويتية ) و لسه لم أطمئن على الاخ المحترم الفاضل / عطوان أحد الاعمدة الاساسية بالمنتدى و( الاستاذ مستقبلاً بوزارة التربية الكويتية ) و إطمئنوا يا جماعة اللى عنده اى استفسار عن اى أسئلة لهذا العام احنا تحت امرة سواء كنت انا أو الاخ الفاضل / تهامى أو الاخ الفاضل / عطوان أو الاستاذ المحترم / hacer و تحت أمركم جميعاً باذن الله

boss_basha1
12-15-2011, 01:06 PM
حصلت علي كتاب فرونت بيج تحفة تحفة تحفة بجد هتبئوا محترفين في الفرونت بيج وانا طبعا معاكم اههههههههه ارجوا الدعاء لكل من يستفاد من هذا الكتاب وتبئوا تقولوا رأيكم في الكتاب .

عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه) متفق عليه.

http://www.mediafire.com/?9a8yx48sh4qxe8b

محمد الشرقاوي
12-15-2011, 04:40 PM
حصلت علي كتاب فرونت بيج تحفة تحفة تحفة بجد هتبئوا محترفين في الفرونت بيج وانا طبعا معاكم اههههههههه ارجوا الدعاء لكل من يستفاد من هذا الكتاب وتبئوا تقولوا رأيكم في الكتاب .

عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: (لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه) متفق عليه.

http://www.mediafire.com/?9a8yx48sh4qxe8b
شكرااا على الكتاب
فعلا كتاب كويس
وبالتوفيق

محمد الشرقاوي
12-15-2011, 04:53 PM
السلام علكيم
ازيك استاذ الجوكر وكل الموجودين
انا كنت عايز اخد رأيكم في مدارس النجاة الخاصة
ناس كتير بيقولو كويسة وراتيها كويس
وياريت ياجماعة اللي يحتاج اي حاجة في الفوتوشوب او فيجوال بيسك او الاوفيس انا موجود في اي وقت وربنا.انا عارف ان انا مكنتش موجود الفترة اللي فاتت بس غصب عني كان في مشاكل في الشغل كتيرة جدا بس بأذن الله انا موجود الفترة اللي جايا
وبالتوفيق

عطوان
12-15-2011, 06:46 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته مبدئيا الف شكر للاخوه الاعضاء جميعا واخص بالشكر والتقدير للاخ الغالي الجوكر المصري انا لم اعرف شئ الا اليوم الخميس وسيبت الشغل وتوجهت الي الوزاره وفوجئت بالموضوع دا اول مره الحاسب الالي من سنوات ماضيه يطلبوا بس اناث بناء علي ايه الله واعلم ولكن الواحد مكنش مصدق اللي بيقراه ومعرفتش افكر اصلا وكل اللي اقدر اقوله لا تعليق

الجوكر المصرى
12-15-2011, 07:17 PM
والله يا أستاذ / محمد الشرقاوى انا بالنسبة للمدارس الخاصة فان لكل مدرسة راتب خاص بها مفيش راتب معين للمدراس الخاصة كل واحدة بتختلف عن الاخرى و بيعطوا الراتب بناء على التخصص و سنوات الخبرة مش زى الوزارة راتب معين و ومحدد بس اللى انا اقدر اقوله ليك انى ادعو لك بالتوفيق و ثانياً بالنسبة لموضوع الوزارة هذا العام فمن الممكن جداً و الوارد أيضاً ان يقوموا بفتح باب التقديم للذكور فى أى لحظة ممكن فيجب أن نكون على أهبة الاستعداد لان يا جماعة هناك اكثر من 42 مدرسة جديدة و ذلك حسب الموقع الرسمى للوزارة ستكون موجودة لاول مرة العام المقبل لذلك لا أعتقد انه ستكون هذه المدراس للاناث فقط و لكن اصبروا صبراً جميلاً " لان الله لا يضيع اجر من احسن عملاً " و نحن إجتهدنا و ربنا هيكرمنا بإذن الله .

بسم الله الرحمن الرحيم
((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

صدق الله الكريم العظيم ذو الجلال والاكرام

عطوان
12-15-2011, 07:25 PM
فعلا اخر جوكر سيبها علي الله

عطوان
12-15-2011, 07:26 PM
اخ جوكر سوري محدش عارف بكره فيه ايه بس الاعلان دا اغرب اعلان في تاريخ الوزاره

عطوان
12-15-2011, 08:05 PM
انتوا فين يا جماعه مختفين ليه اي حد من االاخوات البنات تكون قدمت ياريت تقولنا علي اللي حصل معاها

غصن الزيتون
12-15-2011, 08:15 PM
الحمدلله والف شكرلكل اخوانى المحترمين بالمنتدى
للمبادرتكم الطيبة لمساعدتنا ويكفى منا ان ندعوا لكم بظهر الغيب
الى طلب وهو ايضا طلب اخت اخرى لم اتذكر اسمها نريد شرح وتبسيط كود معرض الصور بالتفصيل ضرورى .
ولكم جزيل الشكر

غصن الزيتون
12-15-2011, 08:17 PM
اخى عطوان التقديم مافيه شى جديد زى كل سنة والطلبات نفسها
ادعولنا بالتوفيق

عطوان
12-15-2011, 08:22 PM
محتاجين نسبه كبيره وفيه بنات كتير قدمت وانتي لما روحتي الجو هناك كان ايه

عطوان
12-15-2011, 08:23 PM
انا تحت امر الجميع باي شئ مش هبخل بيه والاخوه كمان جميعا كلهم يد واحده ما شاء الله مش هيقصروا

غصن الزيتون
12-15-2011, 08:39 PM
اخى هى الملاحظة الواضحة ان عدد كبير من المتقدمين فى تخصصات مختلفة لم يقبلو ا اوراقهم لان مش معاهم بيان درجات تراكمى بالاربع سنوات
والحقيقة انا لم اعرف سوى 3 او4 متقدمين حاسوب من البنات يمكن جاء قبلى اوبعدى دول ال عرفت انهم حاسوب لكن فى ذكور بيقدموا ايه الله اعلم

غصن الزيتون
12-15-2011, 08:43 PM
اخى عطوان واخى تهامى ارجوا الاهتمام بطلبنا الخاص بكود معرض الصور
وارجوا من اخواتى الظهور على المنتدى حتى نستفيد من بعض ونداء خاص الى اختى معلمة 30 انتى فين قدمت ام لا

عطوان
12-15-2011, 09:02 PM
اختي كل لجنه بتخصص بيبان ان كان ذكور مقدمين حاسب او لا وكل سنه علي فكره بتبقي اسئله غير السنه اللي قبلها وانا حاضر باذن الله انا وكل الشباب وربنا يوفقكوا
ثانيا الاخوه الشباب اي حد يكون ورقه جاهز وعدم ممانعه الكفيل ويروح يقدم ويسئل يمكن يكون الاعلان فيه غلط ويكونوا بيقبلوا شباب ولا ايه رايكم في كلامي ارجو الرد

عطوان
12-15-2011, 09:12 PM
وبعدين يا اختي ثقي تمام الثقه اني الاعداد من البنات قليله اللي هتقدم يعني كلهم هينجحوا ان شاء الله

الجوكر المصرى
12-15-2011, 09:14 PM
استاذ / عطون أنا كنت هناك اليوم و التقديم كان للبنات بس التقديم إناث و ربنا يكرمنا انشاء الله و يتم فتح باب التقديم بالنسبة للذكور قريباً باذن الله

الجوكر المصرى
12-15-2011, 09:15 PM
الاستاذ المحترم / عطوان الاستاذ المحترم / تهامى ربنا هيكرمنا باذن الله قريباً

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

عطوان
12-15-2011, 09:33 PM
طيب ايه الاجواء هناك وقت التقديم اخي المحترم الجوكر

محمد الشرقاوي
12-15-2011, 09:49 PM
اخى عطوان واخى تهامى ارجوا الاهتمام بطلبنا الخاص بكود معرض الصور
وارجوا من اخواتى الظهور على المنتدى حتى نستفيد من بعض ونداء خاص الى اختى معلمة 30 انتى فين قدمت ام لا

ياريت وضحي سؤالك ايه اكتر
يعني ايه كود معرض الصور ؟؟
ده لبرنامج ايه ؟؟
وانشاءالله نحاول نساعدك

الجوكر المصرى
12-15-2011, 11:16 PM
الاجواء هناك يا اخى عطوان كله (إناث *إناث ) متعرفش تاخد معلومة من أحد زى ما انا قلت كله
(" إناث * إناث )
أرجوكم يا جماعة لا تنسوا ذكر الله العظيم الحنان المنان الغفور ذو الجلال و الاكرام

تهامي 22
12-16-2011, 12:07 AM
الاخت غصن الزيتون
شرح كود معرض الصور كما شرحه سابقا الاستاذ الفاضل كنج

daemusin
12-16-2011, 06:50 AM
ايوه يا جوكر مش هيبقي المدارس كلها اناث بس لاحظ انو التقديم للحاسب موجود ذكور للكويتي الجنسيه هما عاملين حسابهم علي كدا
في حاله انو عدد المتقدمين ذكور كويتيين الجنسيه قليل ممكن يفتحو لباقي الجنسيات بقي والله اعلم

عطوان
12-16-2011, 11:06 AM
السلام عليكم يا جماعه ياريت كل اللي قرا الاعلان يركز في حاجات كتير غريبه اول مره يحددوا اخر موعد لتلقي الطلبات مع اني لازم تتقدم في الوزاره ثانيا بيقولوا الراتب حسب الخبره والتخصص ودي برضه لاول مره تتواجد بالاعلان وهل معقول بس ذكور مش عايزين غير اربع تخصصات بس مش عارف استوعب بصراحه

عطوان
12-16-2011, 11:08 AM
فممكن فعلا بعد كم يوم يتزلوا للذكور المغتربين كما قال الاخ الفاضل من قبل ونتمني ذلك او ان يجد جديد والله الموفق وربنا مش بيريد الا بالخير اكيد ربنا مخزن الخير للناس كلها وربنا يوفق جميع الاخوات يارب

الجوكر المصرى
12-16-2011, 12:52 PM
اخى المحترم / عطوان و الاخ المحترم / daemusin انتم عارفين كام واحد اتعين العام الماضى لمعلمى الحاسب الالى ( واحد فقط لا غير كويتى ) ( واحد لاغير خليجى ) ( 25 ذكور وافدين ) ( 38 إناث وافدين ) و يعد تخصص الحاسوب من التخصصات النادرة فى وزارة التربية الكويتية و لذلك فانه تمنح بدل التخصص النادر لمعلمى الحاسوب و الذى يقدر 50 دينار شهرياً خلاف الراتب و بدل السكن و يا استاذ / عطوان انت تقصد بالملاحظات التى انت كتبتها ان هذا الاعلان ليس للوافدين و لكنه للتعاقدات الخارجية كما يحدث مثل كل عام بتحديد موعد لتلقى الطلبات و تحديد الراتب حسب المؤهل و الخبرة و لكن بإذن الله سيتم فتح باب التقديم للحاسوب و بعض المواد الاخرى للذكور قريباً لانه كما سبق و اوضحت حسب الموقع الرسمى للوزارة انه سيتم فتح 42 مدرسة جديدة العام المقبل و لو قراتم فى جريدة الانباء امس انه سيتم فتح باب و انشاء 2 مدرستين العام المقبل فى منطقة ام الهيم بنين و اعلموا ايضا انا عدد معلمى القسم يكونوا 5 مدرسين و بالتالى و بعملية حسابية بسيطة ستجد انه يحتاجون الى 44 مدرسة * 5 = 220 معلم لجميع التخصصات فيكف بالله عليكم يكون باب التقديم يكون فقط للاناث .
اتوقع و العلم لله سبحانه و تعالى بانهم لك يفتحوا باب التقديم للذكور الان بالنسبة لبعض التخصصات و ذلك لكثرة الطلبات المتوقع استقبالها و تاجيلها لحين الانتهاء من اختيار المعلمات الاناث حتى لاتحدث زحمة و ذلك لان عدد المتقدمين العام الماضى لمادة الحاسوب كان ( 425 ) معلم و لم يتم اختيار سوا ( 25 ذكر وافد ) ( 38 اناث وافدين ) و بالتالى فانه سيتم قريباً باذن الله فتح باب التقديم قربياً للذكور بعد الانتهاء من اختيار الاناث .

سبحان الله و بحمد سبحان الله العظيم

عطوان
12-16-2011, 01:17 PM
جمعه مباركه علي الجميع يارب والسلام عليكم ورحمه الله احييك يا اخ الجوكر علي كلامك الرائع وانا متفق معاك لاني طالما محتاجين ذكور اكيد هيطلبوا من الوافدين في شتي التخصصات وليس الحاسب بس
بس الاقرب للحقيقه انهم مقسمينها هذا العام مراحل لتفادي زحمه العام الماضي فخلينا نشوف وربنا يسهل ويوفق الجميع

مدارج السالكين
12-16-2011, 01:32 PM
أخى الجوكر المصري - سمعت أن راح يحاتجون ناس آخرين

الجوكر المصرى
12-16-2011, 01:48 PM
أخى مدارج السالكين _ نرجو التوضيح بالتفاصيل عن الخبر الذى قمت بنشرة فى المنتدى حتى يطمئن اعضاء المنتدى الاعزاء

عطوان
12-16-2011, 02:10 PM
ياريت الاخبار يا جماعه يا تكون من الوزاره او من الجرايد بس

الجوكر المصرى
12-16-2011, 02:26 PM
الاخ المحترم / عطوان انشاء الله ربنا هيكرمنا قربياً باذن الله و يمكن يكون ده اجمل و اقوى استعداد لنا علشان نعرف الاسئلة و نستعد كويس اهم حاجة نكون على اهبة الاستعداد و نمد كل العون و المساعدة لاخوتنا البنات فى اى اسئلة .
و بالنسبة للاخت غصن الزيتون هو انتى تخصص ايه بالضبط أرجو الافادة .

عطوان
12-16-2011, 02:40 PM
ربنا يسهل بس انا بخمن اني الاعلان دا ممكن يكون للترم التاني فقط واعلان السنه الجديده الشهور القادمه

الجوكر المصرى
12-16-2011, 11:20 PM
استاذ / عطوان علينا الاعتماد على الله سبحانة و تعالى و هو الموفق بإذن الله و ربنا يسهل لنا الامور بإذن الله

khalafehsien
12-16-2011, 11:30 PM
السلام عليكم ورحمة الله
شكرا الك يااخ الجوكر المصري وباينتك فهمان كتير ومتوازن ومنطقي وحاب انبهكم لشي كمان بعد اقرار الكادراصبح اغلب الكويتين يتمنو لو انهم بوزارة التربية وخاصتن مادة الحاسب الالي مو المادة الصعبة اللي تحتاج تعب كثير وثانيا مطالب بعض اعضاء مجلس الامة بتشغيل الكويتين له اهمية بهيك قرارات صادرة من وزير التربية واظن توقعر راح يصير اقبال هائل من الكويتين الشباب وبنفس الوقت لم يخاطرو بفتح باب التقديم للشباب الوافدين بس شكليا وناطرين يشوفو شو رح يصير بالكويتين واذا احتاجو اكيد رح يفتحو للوافدين وانا متأكد رح يفتحو للوافدين بسبب نتائج المقابلات اللي راح يعملوها والله الموفق والمستعان واتمنى التوفيق للجميع

sawsaw _zein
12-17-2011, 02:07 AM
شكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا من هنا لبعد بكرة الكود سهل جداااا يسلمو

sawsaw _zein
12-17-2011, 02:14 AM
السلام عليكم
فيه سؤال غريب اتمني لوو حد يعرف اجابته ونستفاد كلنا كنت في مقابلة واتسالته
عاوز يبدل بين نسخيتين ويندوز متسطبين علي الجهاز بدون ما تعمل ريستارت او اطفاء الجهاز في ناس قالو ان في برنامج بيعمل كده اتمني حد يفيدني باسم البرنامج ده

الجوكر المصرى
12-17-2011, 02:17 AM
أستاذ / khalafehsien انا اقصد ذلك تماماً انهم فتحوا باب التقديم للاخوة الكويتين الاول و ذلك لان الاعلان غريب من نوعه و تخصص الحاسب الالى من التخصصات النادرة فلم يتم تعين الا واحد فقط كويتى العام الماضى لذلك يعد تخصص الحاسب الالى من التخصصات النادرة فى الكويت و يا فعلا اصبح اغلب الكويتين يتمنون الانضام الى وزارة التربية الكويتية ولكن سيدى الفاضل الكادر لم يتم تطبيقة الا فى منتصف العام الدراسى لذلك فانهم و بنسبة كبيرة لم يتمكنوا من الحصول على المؤهل الدراسى المناسب لتدريس الحاسب لذلك فانى اتوقع انه سيتم فتح باب التقديم للوافدين فى مادة الحاسوب قريباً باذن الله و الله الموفق و المستعان .

sawsaw _zein
12-17-2011, 02:38 AM
مشكور علي الكتاب اخي وبمناسبة الفرونت في سؤال بيتسال في مقابلات من سنتين وانا مش محتارة في اجابته
عاوز لما نضغط علي زر يفتح صورة في المنطقة اللي جانبة مع العلم انه مش عاوزك تعمل اطار مضمن وارتباط تشعبي للصورة مع الزر بليز لو حد عنده حل اخر ارجو تساعدووووووووني

الجوكر المصرى
12-17-2011, 05:51 AM
بالنسبة للبرنامج اللى بيغير نسختين على نفس الجهاز انت اتسالتى هذا السؤال أمته ؟؟؟
و بالنسبة للسؤال الثانى ارجو التوضيح علشان نحدد الاجابة الصحيحة ..

الجوكر المصرى
12-17-2011, 07:12 AM

عطوان
12-17-2011, 09:30 AM
علي فكره يا جماعه كلامكم الاخير هو دا اللي صح ومنطقي مليار بالميه وربنا يستر

sawsaw _zein
12-17-2011, 10:59 AM
السلام عليكم
استاذ جوكر المصري السؤال بتاع التبديل ده اتسالته في مقابله كانت في شهر اربعه او خمسة
اما السؤال التاني ده في برنامج الفرونت بيج عاوز لما اضغط علي زر يغير صورة في المكان اللي جنبة يعني عندنا زر وصورة وعاوز لما نضغط علي الزر يغير الصورة ومشكور اخي علي الاهتمام

boss_basha1
12-17-2011, 02:44 PM
مشكور علي الكتاب اخي وبمناسبة الفرونت في سؤال بيتسال في مقابلات من سنتين وانا مش محتارة في اجابته
عاوز لما نضغط علي زر يفتح صورة في المنطقة اللي جانبة مع العلم انه مش عاوزك تعمل اطار مضمن وارتباط تشعبي للصورة مع الزر بليز لو حد عنده حل اخر ارجو تساعدووووووووني

اختي يالنسبة لسؤال الفرونت بيج

ادرجي جدول من عمودين وصفين عادي جدا ثم ادرجي صورة باسم 1 مثلا في اي خلية من الاربع خلايا الي طبعا موجودين عندك في الجدول ثم في الثلاث خلايا المتبقيين ادرجي زر وهذا يكون من قائمة ادراج واختاري زر تمام ثم بعد كدا انقري علي الزر نقرة واحدة ثم من قائمة تنسيق اختاري سلوك هيظهر لك قائمة في اليسار اختاري ادراج ثم مبادلة الصورة هيظهر عندك اسم الصورة الي اسمها 1 الي انت قمت بادراجها في الجدول من قبل انقري عليها نقرة واحدة فقط ثم من نفس القائمة انقري علي زر استعراض واختاري الصورة الجديدة الي اسمها 2 مثلا ثم موافق
ومعني هذا عند الضغط علي الزر يقوم بتغيير الصورة رقم 1 الي الصورة رقم 2واعملي معاينة وان جربتيها ونفعت عاوز منك خدمة بسيطة ادعيلي بس اهههههههه وتمنا لكل الاعضاء التوفيق والنجاح

اختي يالنسبة لسؤال برنامج تشغيل اكثر من ويندوز

في اكثر من برنامج واشهرهم

1- virtual pc
2-VirtualBox

وطبعا ممكن تكتبي اسم البرنامج في جوجل وتعرفي ازاي الطريقة بالتفصيل

مدارج السالكين
12-17-2011, 04:50 PM
أخي الجوكر المصري - إنشاء الله عن قريب راح تسمع أخبار حلوه وهذا من مصدر مسئول ....

الجوكر المصرى
12-17-2011, 06:16 PM
و الله يا أستاذ / مدارج السالكين ربنا سبحانة و تعالى لا يضيع اجر من احسن عملاً و كل شىء على الله .

الجوكر المصرى
12-17-2011, 06:27 PM
الاخت المحترمة / saw saw _ zein انتى قدمت فى الوزارة ولا لا وهو انتى تخصص ايه بالضبط نرجو الافادة وذلك بالنسبة للتخصص و نوع الشهادة و ذلك للاهمية و توضيح اى ملاحظة من الممكن ان نلاحظها .

علوش28
12-17-2011, 07:09 PM
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

علوش28
12-17-2011, 07:10 PM

ادرجي جدول من عمودين وصفين عادي جدا ثم ادرجي صورة باسم 1 مثلا في اي خلية من الاربع خلايا الي طبعا موجودين عندك في الجدول ثم في الثلاث خلايا المتبقيين ادرجي زر وهذا يكون من قائمة ادراج واختاري زر تمام ثم بعد كدا انقري علي الزر نقرة واحدة ثم من قائمة تنسيق اختاري سلوك هيظهر لك قائمة في اليسار اختاري ادراج ثم مبادلة الصورة هيظهر عندك اسم الصورة الي اسمها 1 الي انت قمت بادراجها في الجدول من قبل انقري عليها نقرة واحدة فقط ثم من نفس القائمة انقري علي زر استعراض واختاري الصورة الجديدة الي اسمها 2 مثلا ثم موافق
ومعني هذا عند الضغط علي الزر يقوم بتغيير الصورة رقم 1 الي الصورة رقم 2واعملي معاينة وان جربتيها ونفعت عاوز منك خدمة بسيطة ادعيلي بس اهههههههه وتمنا لكل الاعضاء التوفيق والنجاح

1- virtual pc
2-VirtualBox

اوافقك الراي

AROG
12-17-2011, 07:28 PM
كم اننى حزينة لعدم طلب الوزارة لذكور السنة دى بجد احنا استفدنا منكم كتيير جدا وبذلتم مجهود رائع ان الله لا يضيع اجر من احسن عملا واكيد ربنا ان شاء الله يكرمكم فى حاجة احسن من الوزارة كل شىء باوان انا زوجى امتحن ونجح ولم يذهب وربنا كرمه بشغل احسن وراتب احسن الحمد لله وان شاء الله يحتاجو عدد اكبر من الذكور ويطلبو تاااااااانى وهنخبركم لو عرفنا اى اخبار وربنا يوفقكم جميعا ...........

الجوكر المصرى
12-17-2011, 07:33 PM
الاخت المحترمة / ARGO بعد السلام و التحية هذة هى الروح اللى استفدنا منها من المنتدى و معرفة الاشخاص المحترمين امثالكم و امثال الاستاذ / الكنج و الاستاذ / تهامى والاستاذ / عطوان والاستاذ / hacer والاستاذ المحترم / مدراج السالكين و جميع الاخوة الاعزاء فى المنتدى و ربنا باذن الله هيكرم الناس كلها باذن الله وحدة سبحانه وتعالى و ان المولى عز وجل لا يضيع أجر من احسن عملاً لانه الغفور الرحمن الرحيم الكريم سبحانة و تعالى ذو الجلال و الاكرام .

AROG
12-17-2011, 07:33 PM
الأخت sawsan_zein أرجو التواصل معى لأننى ان شاء الله هقدم الاسبوع ده فى الوزارة ولو عرفتى اسئلة اومقابلات حدثت نبلغ بعض وربنا يكرمنا جميعا ويوفقنا لما يحب ويرضى..............

AROG
12-17-2011, 07:36 PM
والله العظيم اننى لم افرح عندما رأيت الاعلان انا يهمنى الشباب اللى فاتحين بيوت ربنا يكرمهم احنا الحمد لله ازواجنا كويسيين وظروفهم كويسة ومستورة ..........بيصعبو عليا الشباب انا كنت بشتغل فى مصر وقلتلهم لو ينفع اتنازل وادى الوظيفة لأخويا اللى قاعد من غير شغل انا موافقة

sawsaw _zein
12-18-2011, 01:45 AM
السلام عليكم
اولا شكرااااااااااااااااااااا جزيلا للاخ boss_basha1 (http://www.q8classroom.net/vb/member.php?u=166191) علي اجابة سؤالي اما بالنسبة لسؤال الاستاذ جوكر المصري فانا خريجة تجارة انجليزي واخدت مجموعه كورسات في الكمبيوتر واتمني التوفيق للجميع

الجوكر المصرى
12-18-2011, 07:07 AM
الاخت المحترمة / sawsaw_zein شكراً جزيلاً على التوضيح مع اطيب التمنيات لكى بالنجاح و أرق الامنيات بالتوفيق بإذن الله سبحانة و تعالى .
اما بالنسبة للاخ المحترم / مدارج السالكين فأنا اعتز بصداقتى و لى كل الفخر بمعرفتك و بذلك اكون قد حصلت على شرف كبير لا أستحقة و شكراً على الصداقة المحترمة من حضرتك .

alaa123
12-18-2011, 10:54 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا والله يا شباب كم أنا حزين لعدم طلب الوزارة ذكور هذا العام لأن كان عندي أمل أن ربنا هيكرمنا السنة دي ولكن الإعلان كان مفاجئ لي وسامحوني لعدم مشاركتي بالمنتدى بشكل دائم ولكن أنا متابع المنتدى من زمان .وإنشاء الله ربنا يكرم أخواتنا البنات هذا العام وإنشاء الله أنا مستعد على إجابة أي سؤال أقدر أجاوب عليه بالمنتدى . و أيضاً لازم يكون عندنا أمل وإنشاء الله ممكن عن قريب يطلبو ذكور والله المستعان

الجوكر المصرى
12-18-2011, 11:11 AM
أستاذ / علاء الخبر كان صدمة لكل الناس بس الحمد لله سبحانة و تعالى على كل شىء و صدقنى بإذن الله المولى عز و جل هيكرمنا جميعاً و لا تياسوا و فقط تذكروا الله و ربنا إّن الله مش هيخيب امالنا إطلاقاً فهو العزيز الكريم ذو الجلال و الاكرام .

ali09
12-18-2011, 12:56 PM
بصراحه لمست فيكم الطبيه وحب الخير للغير
وان شاء الله ربنا هيكرم كل اللي بيساعد غيره
"وكان الله في عون العبد ما دام العبد في عون اخيه"
وشكرا لعمداء ومؤسسي هذا المنتدي الراقي وان دل ذلك يدل علي رقي اصحابه
وشكرا للجميع ولاي شخص ساهم بالخير هنا

عطوان
12-18-2011, 02:47 PM
السلام عليكم جميعا اشكر الاخوه والاخوات جميعا علي الروح العاليه جدا دي وان شاء الله هيطلبوا ذكور قريبا وربنا يوفق الاخوه البنات جميعا وياريت اي اخبار منهم يقيدونا بيها وربنا يكرم الجميع يارب لما يحبه ويرضاه

HACKER
12-18-2011, 05:45 PM
السلام عليكم جميعا اشكر جميع الاعضاء على حسن التعاون والتواصل وربنا يوفق البنات فى المقابلات القادمة وياريت يتواصلوا معانا دائما وينزلوا اى اسئلة جديدة واحنا معاهم دايما على تواصل .
وربنا يوفق الجميع

sawsaw _zein
12-18-2011, 08:04 PM
السلام عليكم
يا جماعه انا روحت الوزارة انهاردة ولاحظت حاجة غريبة انه عددالاخوات المقدمين للحاسب قليل جداا والباقي كله خدمه اجتماعية او رياضية او انجليزي وكان عدد المقدمين من الاخوة قليل جدااا
فين البنات اللي مقدمين للحاسب والله زعلت اني مش لقيت حد ؟

الجوكر المصرى
12-18-2011, 09:43 PM
بقليل من العقلانية و التفكير عدد المتقدمين بالنسبة للاخوات البنات سيكون هو نفس العدد بتاع كل سنة لان الاحتياجات هى نفس الاحتياجات المطلوبة وذلك لان الاناث لا يقمن الا بالتدريس فى مدراس البنات فقط و لا يجوز ان تقوم الاناث بالتدريس فى مدراس الذكور لان ذلك مخالف للقانون فى الكويت و لكن ما سيحدث المزيد من العطل و عدم التوزان بالنسبة للتقديم هو عدد المتقدمين من الذكور لكل التخصصات فبالفعل هذا شيئاً عجيباً بالنسبة لهذا العام و لكنا دعونا ننتظر و ما ستشهده الايام المقبلة بالنسبة لوضع الذكور لهذا العام و أن كنت أتوقع انه بإذن الله تعالى سيكون هناك الجديد بإذن الله الايام المقبلة و الله الموفق و المستعأن .

AROG
12-18-2011, 10:29 PM
السلام عليكم الأخت سوسن ياريت تقوليلى الأوراق المطلوبة علشان اروح اقدم هذا الاسبوع ان شاء الله وياريت نتواصل مع بعض انا امتحنت العام الماضى ومفيش نصيب

sawsaw _zein
12-19-2011, 12:45 AM
الاوراق المطلوبة
صورة من الشهادات التخرج وكورس الفيجوال بيسيك و كورس الاكسس وكورس الفرونت وصورة من جواز السفر وصورة من شهادة الدراجات بس لازم تكون الاصول موجودة عشان يشوفوها برضو

sawsaw _zein
12-19-2011, 12:46 AM
بس بيقولو مش طالبين ذكور اخي انا مشفتش الاعلان لان كان عنده زحمه اتاكد الاول بدل ما تاخد مشوار ع الفاضي

sawsaw _zein
12-19-2011, 01:07 AM
ربيّ هب لي فرحاً... أستنشِقه . . بعد طوُل اختنآق. ٱللھّـﻣ إني آمنتُ بقضّآئگ ۆ قدَرگ فَأرزقنْي مَا يتمَنآه قلْبِيَ . .ربي ألهمني يقيناً يجعلني أؤمن بأن كل ما أحلمُ بهْ سيأتي يوما

sawsaw _zein
12-19-2011, 02:25 AM

1- virtual pc
2-virtualbox

الاجابة كتييير واضحة وسهلة رغم اني سالت المستر مش عرفها والله تستحق تكون مدرس حاسب درجة اولي ممتازة ان شاء الله

sawsaw _zein
12-19-2011, 02:53 AM
- يعطيك صفحة فيها شكل إطارات كالتالي :
1
2
3
4

ثم يسألك عند الضغط على صورة في المنطقة 3 يريد أن يفتح صورة اخرى في المنطقة 4
الحل: إدراج إطار مضمن في المنطقة 4 ثم الضغط على صفحة جديدة ثم الضغط بالزر الأيمن على الصورة في المنطقة 3 واختيار ارتباط تشعبي ثم اختيار الصورة المراد ظهورها في المنطقة 4 من استعراض ثم اختيار الإطار الهدف ( i1 ) ثم موافق

يا جماعه انا لما بطبق الحل ده بيفتح الصورة من علي الجهاز ولكن مش في الاطار بيفتحها في نافذة الوينوز عادي لو حد جربها ونفعت معاه يا ريت يساعدني وسوري لو كنت بسالكو كتيير الايام دي بس كل بثوابة هههههههههه

الجوكر المصرى
12-19-2011, 08:04 AM
قال تعالى:
(( ( فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا ) ))

صدق الله العظيم

ابيه تافار
12-19-2011, 09:28 AM
السلام عليكم اختي معلش سامحوني على الانقطاع بس كنت مسافرة وماليش فترة رجعت
المهم اه الحل صحيح بس لازم تحفظي كل شي ومن ثم تفتحي كانها صفحة ويب مش صفحة من برنامج الفرونت بيج

ابيه تافار
12-19-2011, 09:41 AM
السلام عليكم اختي معلش سامحوني على الانقطاع بس كنت مسافرة وماليش فترة رجعت
المهم اه الحل صحيح بس لازم تحفظي كل شي ومن ثم تفتحي كانها صفحة ويب مش صفحة من برنامج الفرونت بيج

ابيه تافار
12-19-2011, 10:08 AM
لوسمحتم في سؤال بالفرونت بيج كيفية عمل قائمة من الازرار وعند الضغط على اي زر يذهب لصفحة في الموقع في الفرونت بيج
هل انة نعمل ازرار وبعدين نعمل ارتباط تشعبي لكل زر
بس ازا كان قائمة منسدله كيف نعملها ياريت حد يشرحلي كيف نعمل قائمة منسدله لاكتر من شي على الفرونت

boss_basha1
12-19-2011, 01:01 PM
- يعطيك صفحة فيها شكل إطارات كالتالي :

1

2
3
4

ثم يسألك عند الضغط على صورة في المنطقة 3 يريد أن يفتح صورة اخرى في المنطقة 4
الحل: إدراج إطار مضمن في المنطقة 4 ثم الضغط على صفحة جديدة ثم الضغط بالزر الأيمن على الصورة في المنطقة 3 واختيار ارتباط تشعبي ثم اختيار الصورة المراد ظهورها في المنطقة 4 من استعراض ثم اختيار الإطار الهدف ( i1 ) ثم موافق

يا جماعه انا لما بطبق الحل ده بيفتح الصورة من علي الجهاز ولكن مش في الاطار بيفتحها في نافذة الوينوز عادي لو حد جربها ونفعت معاه يا ريت يساعدني وسوري لو كنت بسالكو كتيير الايام دي بس كل بثوابة هههههههههه

اول شكرا جدا علي الكلام الحلو دا ثانيا الي انت بتقولي علية انت عملتية قبل كدا بالظبط في كيفية اضافة زر وعند الضغط علي الزر تتحول الصورة الي صورة ثانية نفس الطريقة بالظبط بس بدل ما تضيفي زر ضيفي صورة ومتنسيش تدعيلي اهههههه

boss_basha1
12-19-2011, 01:48 PM
لوسمحتم في سؤال بالفرونت بيج كيفية عمل قائمة من الازرار وعند الضغط على اي زر يذهب لصفحة في الموقع في الفرونت بيج
هل انة نعمل ازرار وبعدين نعمل ارتباط تشعبي لكل زر
بس ازا كان قائمة منسدله كيف نعملها ياريت حد يشرحلي كيف نعمل قائمة منسدله لاكتر من شي على الفرونت

أختي العزيزة هوا في حلين
الاول : بكل بساطة بتدرجي جدول من قائمة جدول ادراج جدول ثم تختاري عدد الاعمدة والصفوف زي منا كاتب عدد ثلاث او اربع صفوف وعمود واحد وطبعا تغيري في عرض الجدول زي منتي عاوزة وبعد كدا بكل بساطة انقري في كل خلية نقرة واحدة ومن قائمة ادراج اختاري الامر زر وبس كدا

الثاني: هوا اسهل شوية بتفتحي ملف اكسيل عادي جدا وحددي عدد الخلايا الي انت هتستخدميها ثم قوم من قائمة تحرير نسخ او كلك يمين بالفارة واختاري نسخ بأي طريقة انت عاوزاها عادي ثم اذهبي للصفحة الي انت عاوزة تدرجي الخلايا فيها وانقري نقرة واحدة في الصفحة ثم من قائمة تحرير لصق بس كدا وكملي باقي الخطوات زي ماعملت في الجدول بالظبط ومتنسيش تدعيلي اههههههه

sawsaw _zein
12-19-2011, 07:47 PM
السلام عليكم اخي BOSS_basha1
بالنسبة لسؤال الفرونت بتاع قائمة منسدلة هو بقولك عاوز اعمل قائمة منسدلة هل فية قائمة منسدله بالفرونت بيج ؟

sawsaw _zein
12-19-2011, 07:56 PM
السلام عليكم
اخواتي اللي قدمو في الوزارة يا ريت يقولولنا عشان نتواصل مع بعض وربنا يوفق الجميع

ali09
12-19-2011, 09:04 PM
يا جماعه ده اعلان وزاره التربيه النهارده في جريده الوطن ودا اول مره ينزل الاعلان بشكل رسمي
والله الموفق للجميع

AROG
12-19-2011, 10:08 PM
لاخت سوسن شكرا على الأوراق المطلوبة ان شاء الله راح اقدم الأوراق يوم الخميس وياريت تبعتيلى رقم تيلفونك ده ايميلى just_arog@yahoo.com

sawsaw _zein
12-20-2011, 02:02 AM
السلام عليكم
كيف يمكن تغيير لون جزء من الصورة في الفرونت بيج ؟

عطوان
12-20-2011, 09:37 AM
اولا السلام عليكم ورحمه الله اول عام الاعلان ينزل في اكثر من جريده ثانيا ياريت اي حد يعرف هوا اعداد الاخوه الذكور الكويتين اللي قدموا لحد الاسبوع دا عددهم كتير ولا قليل وادينا بنسعي وبندور وربنا يسهل وربنا يكرم ويوفق كل الاخوات والله ولي التوفيق

الجوكر المصرى
12-20-2011, 11:41 AM
والله يا استاذ / عطوان حاجة غريبة فعلاً السنة هذا الاعلان لكن صعب انه يكون اى حد عنده علم بعدد الاخوة الذكور الكويتين لكن ما اعلمه جيداً انه العام الماضى عندما تم فتح باب التقديم لجميع التخصصات فى شهر 11/2010 و تم اغلاق باب التقديم فى اول شهر يونيو من العام الحالى كنت فى وزارة التربية فى شهر 7 وكان هناك اعلان معلق على الحائط مطلوب معلمات رياضيات اناث و معلمات لغة فرنسية إناث و مطلوب معلمين ذكور و إناث فى تخصص التربية الفنية و كان ذلك بعد إغلاق باب التقديم بفترة كبيرة و ظل هذا الاعلان موجود و معلق الى منتصف شهر اكتوبر من هذا العام لذلك يجب علينا الانتظار لنرى ماذا ستكشف لنا الايام المقبلة بإذن الله تعالى والله الموفق و المستعأن .

عطوان
12-20-2011, 02:46 PM
هو اكيد يا اخ جوكر كلامك هما ان شاء الله اكيد هيطلبوا ذكور وافدين بس امتا الله واعلم وربك مش بيريد الا بالخير دائما وعايزين نفضل متابعين زي ما احنا كده وبرضه اي حد بيتردد علي الوزاره بيخبرنا بالجديد والله الموفق

ابيه تافار
12-20-2011, 05:13 PM
السلام عليكم اخي boss_basha1
بالنسبة لسؤال الفرونت بتاع قائمة منسدلة هو بقولك عاوز اعمل قائمة منسدلة هل فية قائمة منسدله بالفرونت بيج ؟
اه في قائمة منسدله من قائمة ادراج وبعدين نموذج وبعدين قائمة منسدله ولما بدك اضيفي اي شي داخل هذة القائمة تكبسي كليك عليها وتختاري حقل النموذج وكتبي فيها اللي انتي بدك ياها